tor 18 feb 2010, 06:59#82460
Jamen nog finns det andra som känner till dom där oxå
Är ingen större skillnad mellan 280 och 1840
Det som skiljer är lite annorlunda utväxling i diffarna,men alla andra delar är lika (förutom lite el inne i hytten)
Det har ni rätt i att 25 tums däcken görs inte längre,men det finns många 700/26,5 fälgar liggandes runt om i bygderna.
Problem
Njäee,inte nå extremt,mastern är nog en av dom bättre basmaskinerna,är det rejält stenigt klår han nästan 1710-an
Hög frigångshöjd (spec midja) en V-formad bakram är några av fördelarna,klart sen dom passerat 25000 timmar så har nog "bäst före datumet gått ut"
Motorn är lättskruvad och det finns bra med billiga nya delar till den,hydrostatpumpen är väl lite känslig kanske,men en korrekt injusterad yttre tryckavskärare brukar va till nytta.
Sen har han en 3-stegad Clark oxå,vi har inte haft nå bekymmer med den,enda man ska passa är kraftöverföringsaxeln mellan framdiff-clark,brukar lätt glömmas bort att smörja den.
Diffarna,precis som "lill-junior" sa så är en svaghet,spec vissa versioner av 1840 framdiff kunde va bekymmer.
Är lite olika diff beroende på 6 lr 8 hjul,årsmodell etc,men åtminstone 280 hade samma allihop (okok,visst fanns det undantag där oxå)
Några extrema problem är det dock inte,vi har tex en 280 som gått 33000,han har bytt fram 2ggr och bak en
gång.
Nä,nu måste jag iväg och plåga 1910-an,men fråga på bara ska vi se vad vi kan hjälpa dej med
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....