Skotare

ÖSA 280 MASTER

24 inlägg 17137 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ÖSA 280 MASTER

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82350 Hej!

Inför ett eventuellt köp av en ÖSA 280 MASTER så har jag några frågor som jag hoppas att ni med er erfarenhet och kunskap kan ge svar på.

Maskinen har gått och kommer att gå som markberedare, finns det något särskilt man bör tänka på då när det gäller just denna maskin? Svaga punkter när den går som markberedare?

Hur ser reservdelsläget ut? Finns det många maskiner i drift fortfarande?

Det finns effektreglering på hydrostaten?

Har ni några roliga anekdoter om just Mastern?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

novis??  
#82354 reserv delar börjar bli lite sämre mastrarna gick ur produktion 91 1840 fanns till hösten96 har för mig att det kan vara segt med vissa däck dim

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82414 Hur lika är 280:in och 1840:in när det gäller reservdelar?

Har sett i en broschyr från Elmia Classics att 1840 kunde fås med 22x25, 20,5x25 eller 700x26,5 och på 280:in sitter det väl 22x25 så är det troligt att man skulle kunna få tag på 26,5-tums fälgar från en 1840 och passar de? Eller kan man på ett enkelt sätt konvertera 25-tums fälgarna till 26,5-tum?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Torparn79  
#82416 kolla i skogsbiblioteket..
skogsbiblioteket.php?cat=3&sort_by=0&order=ASC&start=120

sen misstänker jag att "simba" här på forumet kan hjälpa dig med ett och annat..

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82420 Tack för länken, den broschyren är lite mer utförlig än den som finns på Elmia Classics.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Lill Junior  
#82450 Vet att många hade/har problem med diffarna på 280'n. Den jag körde va framdiffen ur kopplad p.g.a tidigare ras. Ville inte byta en till, den bak är betydligt lättare att byta, håller väl lite bättre. Va en gubbe som påstod att de va samma diff i vissa lastbilar, vet dock inte om de stämmer. Men Simba här på forumet har nog störst vana av Mastern som basmaskin.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82460 Jamen nog finns det andra som känner till dom där oxå :lol:
Är ingen större skillnad mellan 280 och 1840
Det som skiljer är lite annorlunda utväxling i diffarna,men alla andra delar är lika (förutom lite el inne i hytten)
Det har ni rätt i att 25 tums däcken görs inte längre,men det finns många 700/26,5 fälgar liggandes runt om i bygderna.

Problem :?:

Njäee,inte nå extremt,mastern är nog en av dom bättre basmaskinerna,är det rejält stenigt klår han nästan 1710-an

Hög frigångshöjd (spec midja) en V-formad bakram är några av fördelarna,klart sen dom passerat 25000 timmar så har nog "bäst före datumet gått ut"

Motorn är lättskruvad och det finns bra med billiga nya delar till den,hydrostatpumpen är väl lite känslig kanske,men en korrekt injusterad yttre tryckavskärare brukar va till nytta.

Sen har han en 3-stegad Clark oxå,vi har inte haft nå bekymmer med den,enda man ska passa är kraftöverföringsaxeln mellan framdiff-clark,brukar lätt glömmas bort att smörja den.

Diffarna,precis som "lill-junior" sa så är en svaghet,spec vissa versioner av 1840 framdiff kunde va bekymmer.

Är lite olika diff beroende på 6 lr 8 hjul,årsmodell etc,men åtminstone 280 hade samma allihop (okok,visst fanns det undantag där oxå)

Några extrema problem är det dock inte,vi har tex en 280 som gått 33000,han har bytt fram 2ggr och bak en
gång.

Nä,nu måste jag iväg och plåga 1910-an,men fråga på bara ska vi se vad vi kan hjälpa dej med :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82486 Tack tack Lill junior och Simba för utförliga svar och det kommer nog fler frågor efter ha sett maskinen i helgen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Lill Junior  
#82499 Sen e de ju en STOR å rymlig hytt, man fick ju me sig matväskan + lite annat. Den jag körde hade 700/26,5 hjul, vart betydligt bättre än dom där andra cykelhjulen. Dock hade jag föredragit en scania motor i dom, men man kan inte få allt.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Torparn79  
#82505
Lill Junior skrev:Sen e de ju en STOR å rymlig hytt, man fick ju me sig matväskan + lite annat. Den jag körde hade 700/26,5 hjul, vart betydligt bättre än dom där andra cykelhjulen. Dock hade jag föredragit en scania motor i dom, men man kan inte få allt.

men står man inför en renovering av den gamla spisen så kanske det är samma affär att kasta i en Scania DS-14 (14-liters V8), med en rak pipa ifrån turbon så lär man ju i alla fall ha kul på jobbet även om det är skit på radion.. :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Lill Junior  
#82569 Räcker nog med en DS9, går ju betydligt bättre än volvos motorer. Lokomon med 4 radig harv har dom bytt motor i nu till en DS9, ska bli roligt å se i vår hur den går nu.

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Zorro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87565 Finns det någon som har plockat i en ds9 i en master för det är något jag har tänkt att göra men det har inte funnits tid till det än ?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Blizzarden  
#100328 kan va väldigt stora problem att få tag på däck!

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Zorro  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100333 Varför är det problem med däck, koppom säljer 22/65-25 som är det vanligaste däcket

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Christoffer Olsson  
#635590 Hej har köpt en ösa 280 skördare undrar var el pumpen för att fylla på hydral olja är.
Sitter det någon mer hydraltank än den bakom hytten.
Har nån instruktioner på vad alla knappar i huten är till
Tacksam för svar mvh Christoffer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).