Skotare

Problem tomgångstryck på Valmet 860

15 inlägg 1486 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850491 Har gjort diverse reparasjoner på ventilpacketet på min Valmet 860 - 97. Måtte åpne trykkventilene på pumpen, og skulle nu til å sette rett nivå på maxtryck og tomgångstrykk (stand-by). Systemet er et avlastat konstanttrycksystem som automatisk skal veksle til stand-by om ingen hydraulikfunksjon er i bruk. Problemet nu er at jeg bare får maxtryck og ingen veksling til stand-by, hvilket betyr at oljen blir mycke varm.
Kan problemet ligge i avlastningsventilen? Har den kanskje hengt seg opp?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850553 Lossa den klena slangen som kommer från ventilpaketet tillbaka till pumpens tryckkompensator. Om trycket är fortsatt högt så är tryckkompensatorn felande.
Om du får stand-by tryck med lossa slang så ligger felet i nåt av ventilpaketen.
Återkom med resultatet så tar vi nästa steg...

Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850573 Da lurer jeg på forholdet mellom tryckkompensator og avlastningsventil. Jeg trodde väkslingen mellom høgt og lågt tryck skjer i avlastningsventilen. Eller hur?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850620
OleTHofstad skrev:Da lurer jeg på forholdet mellom tryckkompensator og avlastningsventil. Jeg trodde väkslingen mellom høgt og lågt tryck skjer i avlastningsventilen. Eller hur?

Tryckkompensator är den korrekta benänmingen. Avlastningsventil är ett uttryck som du "hittat på".

Avlastat konstanttrycksystem fungerar som så att i avlastat läge så trycker pumpen ett litet kontrollflöde genom en ca 0.7 mm diameter strypning. På baksidan av den strypningen dvs nedströms så går kontrollflödet genom alla riktningsventilerna till tank. Den kontrollflödeskretsen står nedströms strypningeni förbindelse med pumpens tryckkompensator, vanligen via en 1/4" slang. Så tryckkompensatorn är trycklös och stand-by trycket upprätthålls med en liten fjäder som ger ca 30 bar.

När vi påverkar en hydraulfunktion så blockeras kontrollflödets väg till tank av riktningsventilen. Det uppstår då en tryckhöjning nedströms strypningen som går in i tryckkompensatorn fjäderkammare. Detta kallas signaltryck. Siganltrycket begränsas av en tryckbegränsningsventil i ventilpaketet. låt ta ett exempel med max 170 bar signaltryck. Dessa 170 bar adderas till de 30 bar fjädern ger och därmed får vi ett 30 bar +170 bar= 200 bar pumptryck.

Eftersom duverkar ha påställt pumptryck hela tiden så kan signalflöde av nån anledning vara blockerat. Det får vi svar på om vi lossar signalledningen på tryckkompensatorn.

Om pumpen då går ner på stand-by trycket 30 bar så sitter det något som blockerar signalflödeskretsen till tank.

Om pumpen ändå inte går ner på stand-by tryck så måste tryckkompenstaorns ventil ha kärvat fast och hängt sig...

Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850630 Avlastningsventil står det både i el-schema og hydraulikschema. Men da vet jeg at det er det samme. Du talar om tryckkompensatoren på pumpen. Er den her på bildet? Hit kommer i alle fall returflødet fra packetet:
1721766390_bilde_1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850641 Posta skarp bild på hydraulschemat

Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850643 Den mindre ventilen till höger är för stand by trycket
De två ventilerna tillsammans ingår i tryckkompensatorn
1721770721_image_1721770579.jpg

Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850661 Her 🙂
16 = hydraulpump
19 = avlastningsventil
1721801853_img_20240724_081339512.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850662
1721801910_img_20240724_081339512.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850707 OK, signal för att pålasta pumpen från stand-by tryck till maxtryck kan komma från tre olika förbrukares riktningsvntiler.
Grön ledning ger signal från kranventilen
Orange ledning ger signal från bromsventilen
Antar att Lila ledning ger signal från ratt styrventilen.
Posta skarp bild på resten av hydraulschemat plus positionsförteckning!

1. Börja med att lossa och plugga den blå ledningen på tryckkompensatorn. Om ledningen är trycksatt så kommer det att spruta olja.
Om pumpen nu går ner på stand-by tryck så måste vi undersöka varifrån trycksignalen kommer.
2. Lossa och plugga den gröna ledningen vid skyttel ventil 1. Om pumpen nu går ner på stand-by tryck så måste vi undersöka vad i kranventilen som orsakar trycksignalen. Om pumpen inte går ner i stan-by tryck så fortsätter du med punkt 3
3. Lossa och plugga orange ledning vid skyttelventil 2. Om pumpen nu går ner på stand-by tryck så måste vi undersöka vad i bromsventilen som orsakar trycksignalen. Om pumpen inte går ner i stan-by tryck så fortsätter du med punkt 4
4. Lossa och plugga lila ledning vid skyttelventil 2. Om pumpen nu går ner på stand-by tryck så måste vi undersöka vad istyrventilen som orsakar trycksignalen. Om pumpen inte går ner i stand-by tryck så har vi dragit fel slutsats i någon av punkterna 1, 2, och 3

1721831175_valmet_860_stand_by_tryck.jpg

Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850743 Takkar 👍 Det var mycket informativt. Så da lurer jeg på omden blå ledningen er den som går ut under de to ventilene på tryckkompensatoren? Den går ut til en T-kobling. Er denne T-koblingen en skyttelventil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

AKKAMAAN  
#850748
OleTHofstad skrev:Så da lurer jeg på omden blå ledningen er den som går ut under de to ventilene på tryckkompensatoren?

JA!
Den går ut til en T-kobling. Er denne T-koblingen en skyttelventil?

JA!

Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850815
$matches[2]

1721925570_img_20240623_215639686.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

OleTHofstad  
#850818 Jeg skrev fel når det gjelder dette bildet:
Fra utgangen ved pilen (Bilde 1) kommer makstrykk straks jeg starter motoren. Den forgrener seg enligt bilde 3, og går til packetet + inn i bromssektionen med avlastningsventilen (EHC)
$matches[2]

1721927196_bilde_3.jpg

1721927211_bilde_2.jpg


Og i morgen tenkte jeg å følge oppskriften du gav meg plugging av ledninger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem tomgångstryck på Valmet 860

Fredi  
#852059 T- stycket på bild 3 ser obekant ut, vart på paketet går slangen du skrivit att går till paketet på bild 3 ??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).