lör 25 jan 2025, 13:54#869018
Nu när vi vet att det inte går att vara naturnära och skövlande samtidigt, kan vi då gå vidare och titta på hur vi ska göra istället, vi tar och skapar världens bästa skogsbruk i stället, vi tar med oss det där jag beskrev härovan, allts att sönderblädade skogar presterar BÄTTRE än Kalhyggen, och sp tar vi det därifrån, nu vet vi sen Nobelpriset i Kemi 1961, så betyder fotosyntes nåt annat än fotosyntes före 1961, det är en bra början.
Vi upprepar för fårskallarna, VATTEN-SOLJUS och KOLDIOXIDen i luften bygger ett trä...OM...
Kommer ni ihåg, ... OM...näähää då tar vi det igen.
Om den har svampen/mykorrhizan kvar i marken EFTER att du avverkad några träd, sen då? näähää Om skogsmarken fått behålla sitt kretslopp för vattnet, inte blivit dränerad på nederbörd som till 50-70% rinner rakt ut från ett galet hygge, mer då, tänk förfan människor, Om inte mossor, bärris och mikroklimat förstörts, det är fukten i luften som är lika viktig för träden som fukten i marken, skogens mikroklimat är väggarna på deras hem, och där bor en jävla massa innevånare, tänk konflikten Israel-Palestina, försök sen räkna ut vilka som är Israel, Hamas och Gazaremsan.
Ingen av er skogsägare borde tvingas till att göra nåt mot eran övertygelse, jag skulle helst vilja att ni visste lika mycket som jag då hade denna konflikt kunnat lösas utan problem, givetvis är frihet alltid att föredra, men det här med ansvar verkar vara fan så svårt för mänskligheten, inte fören dom står där med en avskjuten arm så inser dom vad ansvar för sin medmänniska handlar om.
Vi kan så mycket bättre och jag ger aldrig upp om min tro på människan, jag har antagligen helt fel sätt att försöka förändra världen, men det är mitt sätt och ni får väl försöka hjälpa mig då, genom att göra som crosberg, beskriva vad ni gör så kan jag ha åsikter om hur jag tänker.
Jag ska för en gångs skull tänka lite innan jag skriver ett inlägg, det kommer handla om hur ett modernt naturnära skogsbruk ska genomföras på bästa sått, spelar det nån roll om träd dör av kalhyggesbruk eller naturnära skogsbruk, ja det kan ni ge er fan på det är skillnad på död skogsmark, döda träd eller mindre tillväxt.....det kanske ni inte ens förstår, ni kanske räknar kubik som som skogsbruk, arma människor.