Nu tar vi oss ann den största lögnen i Svenskt skogsbruk, och det här blir nåt att bita i.
Jag har väl tjatat om det här förut så ni som inte vill vistas i verkligheten kan sluta läsa nu, så slipper ni plågas igen.
Många som hjärntvättats av skogsindustrin och deras underavdelning, skogstaxeringen, under de senaste 30 åren har ju det här helt klart för sig, "Vi har aldrig haft så mycket skog" mantrat tjatas oavbrutet och till slut kan vi inte annat än ge upp och tro på det.
Men nu ska vi granska det här riktigt seriöst, det finns ett fel i min rubrik, så jag tar på mig att jag var lite oseriös just med den, jag erkänner att det var för att få uppmärksamhet på den största lögn vi har i Svenskt skogsbruk, för vi har under en kort period haft mindre volym i våra skogar än vi har idag, och den perioden varade under en sån enormt kort period för ett skogsekosystem, man kan säga att den varade under en liten del av en omloppstid för ett träds levnad.
Före 1870 hade vi mer volym i våra skogar än vi har nu, och om vi tvivlar så får vi väl använda vårt sunda förnuft för att förpassa lögnarna där dom hör hemma.
Vi tittar först på dagens volym i Sveriges Skogar som ligger runt 120 kubik per hektar, vilket är ett skämt!!!, där jag bor i Bergslagen och följer breddgraden över östersjön så hamnar jag Estland, där står just nu dubbelt så mycket volym per hektar, 70% är dessutom löv vilket är mycket viktigt för framtidens skogsekosystem ska fungera.
Vad våra låga skogsvolymer och fokuseringen på barrträd betyder för skogsmarken, koldioxidupptag, torka och förstört mikroklimat är omöjligt att överskatta, skövling är bara förnamnet.
Jag ska i denna tråd bevisa att vi har ett av världens sämsta skogsbruk, så häng med.
Till alla nyexaminerade skogs och jägmästare (dom gamla är förlorade) så ger jag ett gått råd, släng radbandet ni fått "vi har aldrig haft så mycket skog" "vi planterar 3 träd för varje vi tar ner" bla bla bla, ta er samman, och börja tänka själv, jag ska hjälpa er.
Här får ni jägmästare och andra ett par grafer som hjälper er att rabbla.
Mycket mer hjälp ska ni få, om jag inte slängs ut igen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto