Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

4765 inlägg 374371 visningar 60 följer Svara, dela mm...   

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#868648 Bara fortsätt i samma stil, snart får DU Ulf besök av några män i vita rockar 😀

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

isteskog  
#868650 Är det dom som har tröjor som man binder ihop armarna bakom ryggen...... 😉

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868652 Dream on grabbar.
Jag tar det här med "halvskugga" det är något ingen verkar fatta numera, det behöver inte betyda att ett träd står halvskuggigt konstant, snarare tvärtom, det är bra om solljuset får möjlighet att komma åt marken med jämna mellanrum, det gäller både för att stora träd som små plantor ska kunna växa optimalt, och nu kommer det här lite jobbiga, att samma ord kan betyda olika saker, om man säger åt nån som bara kan ha en tanke i huvet att man måste trampa cykeln för att den ska hålla balansen, då kan man ge sig fan på att dom kör rakt ut i en korsning och blir överkörda, för man sa ju inte att dom kunde trampa pedalen bakåt för att bromsa.
Men jag försöker ändå lära er att cyk... nä bläda heter det.
OPTIMALT betyder exakt vad det betyder i varje givet sammanhang, ibland är det MAXIMALT, men det betyder oxå MEST GYNNSAMMA, och för den lilla plantan eller det unga trädet, så är det det senare som gäller, ett träd ska växa låååångsamt de första 10-15 åren då blir det den bästa kvaliten med lite kvistar, starka rötter, långt gångna sammarbeten med mykorrhizan , kan du få fram 10 träd/hektar varje är som är 20-25 år och 6-8 cm i brösthöjd då är de en premiumblädare.
Halvskuggan kan alltså vara ett träd som belyses av solen i en glugg halva dagen och sen står helskuggigt resten, det är vad halvskugga betyder, det där underlättar ju väldigt när du går dina blädningsstråk och ska göra dina vanliga tillväxtbefräjande avverkningar, sunda förnuftet räcker långt, precis som när man lär sig cykla.
En bra skog ska ha en salig blandning av ljuskrävande och skuggföredragande, oj se där hur det gick med alla Lars goda råd i Skogsskötselserien, fan vad det sket sig.
Men så är det, det vi oxå totalt fått om bakfoten, är alla jävla hjärndöda regler om "passande" skogsmark, och vilka trädslag som trivs där,
det finns väl för fan ljus eller skuggföredragande träd som växer på alla jordar, vi ska inte göra något åt marken, vi ska göra nåt åt att träden får det LJUS de trivs med, en naturskog sköter detta på sikt bättre än vi, men nu är vi ju otåliga varelser, så vi får väl hjälpas åt att göra rätt då om vi ska kladda i vår herres hage.
Ju fler trädarter ju bättre, jag plantera bok och Ek, för att jag oxå är en otålig jävel, kan inte sitta och vänta på att en ekorre bestämt sig för att ta sitt matförråd med sig från Örebro till Hälleforsskogarna, så ibland så kan man sparka naturen i arelet och be dom sätta fart, ni får väl komma och hälsa på i naturreservatet för det är utanför det jag planterar och mixtrar lite med min lilla bit av klotet.
Olika höjder på träden ökar tillväxten otroligt mycket om det görs ihop med olika trädarter, det är idiotiskt att odla i plantager där solen kommer åt några få varv ovanifrån, det är så jävla andefattigt att man blir trött, solljuset ska in i skogen studsa mellan mark och blad och barr, mellan stammar och genom hundratals luckor i grönskan, den som inte fattar det här, han har kopplat bort arselet oxå och är bara hjälplös.
För 8000 år sen, växte enorma tallskogar på tusentals kubik i skåne, då hade vi oxå bara 250 dagar från lövsprickning till att löven började gulna alltså att dygnstemperaturen i 4 dagar hade varit över plus 4 grader, MEN vi hade inte en granjävel nedanför Dalälven, vad har ni ställt till med, arma Jägmästare.

TS

Chainsaw Charlie  
#868672 Berätta gärna mer om 5000-kubiksskogarna. Vem avverkade dem till exempel? Bronsåldersmänniskorna?

Hur blädar man optimalt sådana skogar? Jag tänker mig att de största träden är giganter i klass med General Sherman på runt 1500 m³.

Dessa ska vi inte avverka enligt din skötselmodell så vi får sikta in oss på mellanskiktet.
30 % av tillväxten kan vi enligt dig avverka det vill säga 30 m³sk/ha och år om tillväxten är 100 m³sk/ha.

Så ett 300 kubiksträd vart tionde år/ha. Rätt så mäktigt ändå!

Återstår tidsaspekten. Ditt reservat håller 337 m³sk/ha och växer med ca 2,25 m³sk/ha så på blott 2 072 år med nuvarande sofflocksmodell så kommer där också att stå 5000 m³ till slut.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Chainsaw Charlie skrev:Berätta gärna mer om 5000-kubiksskogarna. Vem avverkade dem till exempel? Bronsåldersmänniskorna?

Hur blädar man optimalt sådana skogar? Jag tänker mig att de största träden är giganter i klass med General Sherman på runt 1500 m³.

Dessa ska vi inte avverka enligt din skötselmodell så vi får sikta in oss på mellanskiktet.
30 % av tillväxten kan vi enligt dig avverka det vill säga 30 m³sk/ha och år om tillväxten är 100 m³sk/ha.

Så ett 300 kubiksträd vart tionde år/ha. Rätt så mäktigt ändå!

Återstår tidsaspekten. Ditt reservat håller 337 m³sk/ha och växer med ca 2,25 m³sk/ha så på blott 2 072 år med nuvarande sofflocksmodell så kommer där också att stå 5000 m³ till slut.

❤️

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868703 Mycket sagor nu….Lögnerna blir värre och värre. Nästan så man kan se Ulfs irritation och ilska när han sitter och skriver långa sagor 🤣

jannee  
#868721 Ulf har du läst detta ?
https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar ... riges-skog

För 8 500 år sedan var vårt län täckt av tät skog, dominerad av ädellövträd. Granen vandrade in i landet norrifrån några århundraden f Kr. Under vikingatiden (800-1050 e kr) hade skogen ungefär samma sammansättning som den har idag.

https://www.slu.se/institutioner/mark-m ... shistoria/

Kommentar från Ulf ????????????????????????????????????

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868740 Nu går vi vidare, jägmästaren dröp av och sitter väl just nu och funderar på varför skogarna växer allt sämre, andra jägmästare sitter och funderar på hur de ska kunna fälla demokratiska beslut i Svenska kyrkan, lika bra att avskeda dom omedlbart, att sitta och tiga som ynkryggar i möten och sen i hemlighet fila på protester till remisserna den 25 Nov, är ju bara så jävla ynkligt, men kanske lite förståligt då de är jägmästare, så villsna som dom är i den moderna världen, dom kallas stiftsjägmästare, men kallas numera för aktivisterna, lite roligt när det vänder så där, stiftsjägmästarna, har ju oxå försökt vilseleda övriga remissinstanser att remisserna ska vara inne 3 mars, så nu har ledningen fått lova att remisser inlämnade efter det rätta datumet 25 Feb ska beaktas.
Ibland undrar jag om jag den där dagen för 20 år sen då jag bestämde mig för att jägmästare var felutbildade och de flesta riktigt jävliga bullshittare, nog hade klockrent rätt, kicka dom jävla stiftsjägmästarna.
Det gick snabbare än jag trodde innan jägmästare blev kallade aktivister, och det är ju helt rätt benämning.
Snart är dom väl nere i Hanöbukten och skär sönder dykutrustningen för de som dyker på gamla skogar med hundratals metertjocka tallar per hektar, för det känns som det är något ni fårskallar inte vill veta.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#868742 I morgon går vi över 10 000 besök på en vecka, gratulerar.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868747 Tror bestämt Ulf är väldigt avundsjuk på Jägmästarna som har lite utbildning och lärt sig lite saker. Det kan man ju tänka sig själv. Jämfört med att sitta och läsa om 1800 talet och 8000 år gamla stubbar i vattnet och gissa sig till fakta utifrån sånt. Kan ju bara bli tokigt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868748 Ja du Vedproducenten, ska saker förändras till det bättre så behövs människor som ibland kallas "The round pegs in the square holes".
Självklart kämpar inte produktionsforskaren skogstaxeringen eller Skogs och Jägmästare för Sveriges skogar längre, så dumma är dom inte, nu kämpar man för sin heder, och det går att dra ut på plågan ytterligare 20-30 år, ( kanke till pensionen) så klimaaat kan nog vara en sten att gömma sig bakom, eller köra illusionsnumret "kortare omloppstid", ni vet att jag kallat det pinnskogar länge nu, men industrin anpassar sig och klensågverk för 10 miljarder har byggts de senaste 10 åren, problemet med att plocka ut 80 miljoner som det nu blir några år är att det är som att pissa i brallorna för att hålla sig varm, så kanske ska jag byta benämning från skitskogsbruk till pisskogsbruk, men det kommer att bli en jobbig tid, om de inte ger upp och erkänner att de har haft totalt fel om hur skogar ska skötas, ju förr ju bättre.
Och i kristallkulan är det bara nedläggningar jag ser, ingen industri kan överleva med dessa pisskogar.
Om en skogsbonde för 100 år sen hade stått med denna åldersfördelning på sin skog så hade han varit rökt.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
ulf 1 skrev:Snart är dom väl nere i Hanöbukten och skär sönder dykutrustningen för de som dyker på gamla skogar med hundratals metertjocka tallar per hektar, för det känns som det är något ni fårskallar inte vill veta.

Jaså va det hanö nu helt plötsligt, i artikeln hänvisas till Landskrona...men men geografi kanske inte heller va din starka sida kanske 🤔

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868750 Ulf du ska nog inte jämföra industrisågverken med din egna verksamhet. Hade du slutat såga nu eller hur var det? Det kommer bli som det alltid varit. Dom duktiga, effektiva sågverken kommer alltid tjäna pengar och dom växer och blir större. Dom olönsamma och dom som inte är effektiva nog får lägga ner eller säljas till dom som kan. Ungefär som din verksamhet men den är det nog ingen som skulle vilja köpa. Så framtiden är ljus för sågverken.

aho  
#868751 https://www.sgu.se/om-geologi/ett-klima ... ver-tiden/

När inlandsisen drog sig tillbaka från Sverige etablerade sig växter och djur snabbt i de isfria områdena. Först etablerade sig de mest köldtåliga arterna och därefter successivt mer värmekrävande arter. Temperaturen ökade fram till för cirka 6 000–7 000 år sedan då sommartemperaturen var ett par grader högre än dagens och klimatet i Sydsverige liknade det som idag råder i norra Frankrike. Södra halvan av landet täcktes då i stor utsträckning av ädellövskog. Denna period brukar ibland kallas för det holocena klimat-optimat, då stora delar av världen upplevde ett varmare klimat under denna tid. Därefter sjönk temperaturen successivt för att stabiliseras på en lägre nivå för ungefär 2000 år sedan. Det kallare temperaturerna ledde i Sverige till att barrskogen bredde ut sig på bekostnad av ädellövskogen.

Tydligen är de på SGU lika felutbildade som jägmästarna 🤣

Användarvisningsbild

ulf 1  
#868799 Vi går vidare, nu ska vi titta på myterna om kalhyggen, nää det har alltid varit sista utvägen att kalhugga om man tänkt sig att ha skog på marken efter, så sent som på 50 talet började man göra denna idiotåtgärd uppe i Norrland, det var då man verkligen kalhögg och det var nog med en hel del ånger man såg dessa första rena kalhyggen, alltid åtföljda av ord som tvingas, ekonomiskt bäst för de stora maskinerna och liknande, alltså en sista lösning på ett problem.
Och vad var då problemet, jo att man hade varit giriga och inte kunnat hålla igen då man blädade, det fanns tyvärr avsättning för alla dimensioner och det som hade kallat att göra hygge fram till 50 talet var ju bara en av alla varianter av bra eller dåliga blädningar.
Ett hygge kunde beskrivas med att man högg alla stora träd och bara lämnade kvar yngre träd och några fröträd, men ett hygge kallade man det.
Något som sen dagens lögnare gjort om till att de historiska kalhyggena liknade dagens markförstörande skövlingar.
Det är nog så att blädning inte längre går att använda som ett namn på det moderna skogsbruket och att hyggesfritt är ett alldeles oprecist ord.
Så då tar vi oss ann det mest relevanta ordet för det moderna skogsbruket, NATURNÄRA eller det engelska Close to nature, gissa om ni kommer att få höra detta ord i samband med skogsbruk, begreppet har ju funnits i århundraden men kommit på tapeten igen de senaste 20 åren i europa och Sverige kanske ännu kortare tid, jag tror det är det där med "natur" som stör fårskocken så förbannat, det är väl lite av lammkotlett över det kan jag tänka.
Snart ska jag börja lägga ut lite filmer på youtube igen, det blir en blandning av skogspolitik, naturnära skogsbruk och möbeltillverkning, min filmare har haft för mycket att göra ett par år, men nu kör vi igen, i mitten på Februari har ni nått att se fram emot.

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).