tor 23 jan 2025, 15:55#868652
Dream on grabbar.
Jag tar det här med "halvskugga" det är något ingen verkar fatta numera, det behöver inte betyda att ett träd står halvskuggigt konstant, snarare tvärtom, det är bra om solljuset får möjlighet att komma åt marken med jämna mellanrum, det gäller både för att stora träd som små plantor ska kunna växa optimalt, och nu kommer det här lite jobbiga, att samma ord kan betyda olika saker, om man säger åt nån som bara kan ha en tanke i huvet att man måste trampa cykeln för att den ska hålla balansen, då kan man ge sig fan på att dom kör rakt ut i en korsning och blir överkörda, för man sa ju inte att dom kunde trampa pedalen bakåt för att bromsa.
Men jag försöker ändå lära er att cyk... nä bläda heter det.
OPTIMALT betyder exakt vad det betyder i varje givet sammanhang, ibland är det MAXIMALT, men det betyder oxå MEST GYNNSAMMA, och för den lilla plantan eller det unga trädet, så är det det senare som gäller, ett träd ska växa låååångsamt de första 10-15 åren då blir det den bästa kvaliten med lite kvistar, starka rötter, långt gångna sammarbeten med mykorrhizan , kan du få fram 10 träd/hektar varje är som är 20-25 år och 6-8 cm i brösthöjd då är de en premiumblädare.
Halvskuggan kan alltså vara ett träd som belyses av solen i en glugg halva dagen och sen står helskuggigt resten, det är vad halvskugga betyder, det där underlättar ju väldigt när du går dina blädningsstråk och ska göra dina vanliga tillväxtbefräjande avverkningar, sunda förnuftet räcker långt, precis som när man lär sig cykla.
En bra skog ska ha en salig blandning av ljuskrävande och skuggföredragande, oj se där hur det gick med alla Lars goda råd i Skogsskötselserien, fan vad det sket sig.
Men så är det, det vi oxå totalt fått om bakfoten, är alla jävla hjärndöda regler om "passande" skogsmark, och vilka trädslag som trivs där,
det finns väl för fan ljus eller skuggföredragande träd som växer på alla jordar, vi ska inte göra något åt marken, vi ska göra nåt åt att träden får det LJUS de trivs med, en naturskog sköter detta på sikt bättre än vi, men nu är vi ju otåliga varelser, så vi får väl hjälpas åt att göra rätt då om vi ska kladda i vår herres hage.
Ju fler trädarter ju bättre, jag plantera bok och Ek, för att jag oxå är en otålig jävel, kan inte sitta och vänta på att en ekorre bestämt sig för att ta sitt matförråd med sig från Örebro till Hälleforsskogarna, så ibland så kan man sparka naturen i arelet och be dom sätta fart, ni får väl komma och hälsa på i naturreservatet för det är utanför det jag planterar och mixtrar lite med min lilla bit av klotet.
Olika höjder på träden ökar tillväxten otroligt mycket om det görs ihop med olika trädarter, det är idiotiskt att odla i plantager där solen kommer åt några få varv ovanifrån, det är så jävla andefattigt att man blir trött, solljuset ska in i skogen studsa mellan mark och blad och barr, mellan stammar och genom hundratals luckor i grönskan, den som inte fattar det här, han har kopplat bort arselet oxå och är bara hjälplös.
För 8000 år sen, växte enorma tallskogar på tusentals kubik i skåne, då hade vi oxå bara 250 dagar från lövsprickning till att löven började gulna alltså att dygnstemperaturen i 4 dagar hade varit över plus 4 grader, MEN vi hade inte en granjävel nedanför Dalälven, vad har ni ställt till med, arma Jägmästare.