Skogsröjning

Skogsröjning, pris

33 inlägg 6028 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Skogsröjning, pris

hfab  
surjämten skrev:Du är alldeles för billig Torke!
Om du dubblar priserna blir det mera rimligt.

Och du har uppmärksammat att han jobbar som anställd?

Stihl batteritrimmer

hfab  
#850675 Jag missunnar ingen att tjäna pengar.
Men det kan vara bra om man har någorlunda realistiska förväntningar.

ujja  
#850676 En snabb googling gav:
Genomsnitts- lönen för skogsvårdsarbetare 2023 cirka 166 kr/ tim eller cirka 28 900 kr i månaden. Detta är lön utan diverse lönetillägg som t ex OB-, övertidser- sättningar, etc

Jag kan tycka att det låter som att du får ganska betalt för arbetet.

Användarvisningsbild

Torke  
#850677 Absolut blir det pengar, men sedan är det utgifter som inkluderas i lönen, röjsåg, bensin till såg och diesel till bil, klingor, röjutrustning osv osv. En som arbetar som F-skattare verka ha betydligt högre betalt men står för samma utgifter. Självklart förstår jag att arbetsgivare behöver en andel för att göra vinst på det men vart går gränsen för hur mycket han får för objektet? En summa som jag är ovetandes om men säger vi att jag får 1700kr per hektar men hur mycket får han?

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
#850678 Låter som ett väldigt konstigt upplägg att du ska stå för alla dom här kostnaderna runt röjsåg o bilar o dyl, får man fråga varför det ser ut så?

Användarvisningsbild

Torke  
#850679 Röjer ensam och har haft alla grejer sedan innan förutom att jag köpte en ny såg. Blev avtalat så i början och sedan så har jag hållt fast vi det tredje året nu.

TS

ujja  
#850680 Det verkar finnas ett speciellt avdrag för skogsarbetare med egen motorsåg
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1332.html
Jag är ingen skatteexpert men det verkar som att man kan göra ett schablonavdrag på 15% av ersättningen för att täcka upp kostnaden för såg och bränsle.

ujja  
ujja skrev:Det verkar finnas ett speciellt avdrag för skogsarbetare med egen motorsåg
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1332.html
Jag är ingen skatteexpert men det verkar som att man kan göra ett schablonavdrag på 15% av ersättningen för att täcka upp kostnaden för såg och bränsle.

Edit: Om du har haft samma upplägg i flera år och deklarerat så kanske du kan begära en korrigering med avdraget och få tillbaka retroaktivt?

hfab  
Torke skrev:Absolut blir det pengar, men sedan är det utgifter som inkluderas i lönen, röjsåg, bensin till såg och diesel till bil, klingor, röjutrustning osv osv. En som arbetar som F-skattare verka ha betydligt högre betalt men står för samma utgifter. Självklart förstår jag att arbetsgivare behöver en andel för att göra vinst på det men vart går gränsen för hur mycket han får för objektet? En summa som jag är ovetandes om men säger vi att jag får 1700kr per hektar men hur mycket får han?

Nu får du ta och bestämma dig!
Torke skrev:Alla omkostnader som har med röjningsarbetet, dock bor jag hemma och har inga sådana.

Sätt dig ner och räkna på vilka omkostnader du har.

Om du går som F-skattare har du samma omkostnader, minus moms.
Dessutom ska du ha försäkring.
Eventuellt måste du certifiera dig.
Du ska betala skatt på eventuell vinst, det som sedan är kvar blir din lön.
Du kan glömma allt vad a-kassa och sjukpenning är.
Vill du ha "lön" även då jobben uteblir eller du råkar vara sjuk, så måste du ha lagt undan det i förväg.

Dessutom måste du ha en korrekt bokföring.
Och då är det bra om man kan räkna.

Tralsmo  
#850706 Glöm inte semester å helgdags ersättning , om man nu tycker att man är värd de.

jannee  
#850709 När tog de bort sjuklönen för F-skattare ?
Bara till att begära en rimlig timlön, är du för dyr i förhållande till vad du utför får du dåligt med jobb - tvärtom om du är för billig.
Här är det oftast ryktet man skaffar som fixar jobben.

alias  
Torke skrev:Jag röjer skog åt en mellanhand som jag får objekt av. Står för såg, transport, bensin etc skälv. Får drygt 1600/h och röjer en hektar om dagen i vanlig åtgång. Röjde ett eftersatt som tog dubbla tiden och fick 240/h istället. Har nu 20 hektar som ska röjas och får 1700/h. Blandat ungskogsröjning och underväxt. Min fråga, är det rimlig betalning eller bör jag kräva mer? Känns nästan orimligt när jag står för de kostnader som en företagare gör fast jag får pengarna utskattade som lön, vad tycks? Mer värt att röja via egen firma direkt åt markägare? Hur ska man gå tillväga?

Ordvalet "mellanhand" gör att jag anser det nödvändigt att ställa kontrollfrågan om du är formellt anställd av den här parten?

MVH
Alias

Tralsmo  
#850712 Dessutom försäkrings inbetalningarna till Fora som man har rätt till enligt avtal som anställd.

De är rätt mycke å hålla reda på om man har anställda å dessutom ska klara certifieringen.
Det sistnämnda ska man ju klara oavsett.

alias  
#850716 Vågar man räkna med mer än ca 1500 fakturerbara h/år som skogsvårdsentreprenör, även om man håller till i landsdelar där risken för långvariga perioder av djupsnö är tämligen låg?

MVH
Alias

Tralsmo  
alias skrev:Vågar man räkna med mer än ca 1500 fakturerbara h/år som skogsvårdsentreprenör, även om man håller till i landsdelar där risken för långvariga perioder av djupsnö är tämligen låg?

MVH
Alias

Där nånstans är de nog.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).