surjämten skrev:Du är alldeles för billig Torke!
Om du dubblar priserna blir det mera rimligt.
Och du har uppmärksammat att han jobbar som anställd?
surjämten skrev:Du är alldeles för billig Torke!
Om du dubblar priserna blir det mera rimligt.
ujja skrev:Det verkar finnas ett speciellt avdrag för skogsarbetare med egen motorsåg
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... /1332.html
Jag är ingen skatteexpert men det verkar som att man kan göra ett schablonavdrag på 15% av ersättningen för att täcka upp kostnaden för såg och bränsle.
Torke skrev:Absolut blir det pengar, men sedan är det utgifter som inkluderas i lönen, röjsåg, bensin till såg och diesel till bil, klingor, röjutrustning osv osv. En som arbetar som F-skattare verka ha betydligt högre betalt men står för samma utgifter. Självklart förstår jag att arbetsgivare behöver en andel för att göra vinst på det men vart går gränsen för hur mycket han får för objektet? En summa som jag är ovetandes om men säger vi att jag får 1700kr per hektar men hur mycket får han?
Torke skrev:Alla omkostnader som har med röjningsarbetet, dock bor jag hemma och har inga sådana.
Torke skrev:Jag röjer skog åt en mellanhand som jag får objekt av. Står för såg, transport, bensin etc skälv. Får drygt 1600/h och röjer en hektar om dagen i vanlig åtgång. Röjde ett eftersatt som tog dubbla tiden och fick 240/h istället. Har nu 20 hektar som ska röjas och får 1700/h. Blandat ungskogsröjning och underväxt. Min fråga, är det rimlig betalning eller bör jag kräva mer? Känns nästan orimligt när jag står för de kostnader som en företagare gör fast jag får pengarna utskattade som lön, vad tycks? Mer värt att röja via egen firma direkt åt markägare? Hur ska man gå tillväga?
alias skrev:Vågar man räkna med mer än ca 1500 fakturerbara h/år som skogsvårdsentreprenör, även om man håller till i landsdelar där risken för långvariga perioder av djupsnö är tämligen låg?
MVH
Alias