Skogsröjning

Skogsröjning, pris

33 inlägg 4869 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsröjning, pris

Torke  
#850612 Jag röjer skog åt en mellanhand som jag får objekt av. Står för såg, transport, bensin etc skälv. Får drygt 1600/h och röjer en hektar om dagen i vanlig åtgång. Röjde ett eftersatt som tog dubbla tiden och fick 240/h istället. Har nu 20 hektar som ska röjas och får 1700/h. Blandat ungskogsröjning och underväxt. Min fråga, är det rimlig betalning eller bör jag kräva mer? Känns nästan orimligt när jag står för de kostnader som en företagare gör fast jag får pengarna utskattade som lön, vad tycks? Mer värt att röja via egen firma direkt åt markägare? Hur ska man gå tillväga?



   TS
Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Elis76  
#850614
Torke skrev:Jag röjer skog åt en mellanhand som jag får objekt av. Står för såg, transport, bensin etc skälv. Får drygt 1600/h och röjer en hektar om dagen i vanlig åtgång. Röjde ett eftersatt som tog dubbla tiden och fick 240/h istället. Har nu 20 hektar som ska röjas och får 1700/h. Blandat ungskogsröjning och underväxt. Min fråga, är det rimlig betalning eller bör jag kräva mer? Känns nästan orimligt när jag står för de kostnader som en företagare gör fast jag får pengarna utskattade som lön, vad tycks? Mer värt att röja via egen firma direkt åt markägare? Hur ska man gå tillväga?


@Torke

Vad menar Du med:

- 1600/h
- 240/h
- 1700/h

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Torke  
#850615
Elis76 skrev:
Torke skrev:Jag röjer skog åt en mellanhand som jag får objekt av. Står för såg, transport, bensin etc skälv. Får drygt 1600/h och röjer en hektar om dagen i vanlig åtgång. Röjde ett eftersatt som tog dubbla tiden och fick 240/h istället. Har nu 20 hektar som ska röjas och får 1700/h. Blandat ungskogsröjning och underväxt. Min fråga, är det rimlig betalning eller bör jag kräva mer? Känns nästan orimligt när jag står för de kostnader som en företagare gör fast jag får pengarna utskattade som lön, vad tycks? Mer värt att röja via egen firma direkt åt markägare? Hur ska man gå tillväga?


@Torke

Vad menar Du med:

- 1600/h
- 240/h
- 1700/h


1600/ hektar och 1700/ hektar. Men 240/ timme

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

hakki  
#850617 Låter ju bedrövligt dåligt i mina öron..

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Torke  
#850618 Vad kan man säga är rimligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

hfab  
#850624
Torke skrev:Vad kan man säga är rimligt?


Du får alltså en lön på ca 35-40 tusen på en heltid? Är det skattat?
Hur mycket omkostnader har du?

Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

Lindveden  
#850626 Har du f-skatt så kan man väl ligga nånstans runt 480-500 kr/timme

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Elis76  
#850627
hfab skrev:
Torke skrev:Vad kan man säga är rimligt?


Du får alltså en lön på ca 35-40 tusen på en heltid? Är det skattat?
Hur mycket omkostnader har du?


40.000:-/månad är vad en nyutexaminerad mellanstadielärare får som ingångslön efter 4 år på högskola med 300.000:- i studieskuld.

Röjning kräver inte 4 års utbildning.

500:-/timme med en Svensk årsarbetstid på 1.600 timmar motsvarar en årslön på 800.000:-/år brutto. Detta motsvarar 608.700 kronor efter att sociala avgifter/arbetagivaravgifter betalats in. Nettolönen blir 50.700:-/mån före skatt - då är vi uppe på läkarlöner/civilingenjörer med 5,5 års högskolestudier i ryggen och studieskulder på 400.000:-.

Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850637 SÅ beror det på hur man räknar tiden. Är det effektiv tid när sågen går är inte 500kr / timme för dyrt. Räknar man från att man går ur sängen på morgonen så är det dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Torke  
#850645
hfab skrev:
Torke skrev:Vad kan man säga är rimligt?


Du får alltså en lön på ca 35-40 tusen på en heltid? Är det skattat?
Hur mycket omkostnader har du?


Alla omkostnader som har med röjningsarbetet, dock bor jag hemma och har inga sådana. Självklart är det bra lön för att vara 18 år MEN verkar som att man kan tjäna så mycket mer och att man får dåligt i avseende till vad andra som röjer får, undrar mest om det är mer värt att röja på Egen firma. Får 35-40 000 oskattat

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850658 Får du igenom skatteavdrag för utrustning och resor? Dina resor är tjänsteresor och ska vara avdragsgilla från första kronan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsröjning, pris

Torke  
#850659 Inte något jag har hört, hur får jag till det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850660 I din deklaration så ska du specificera dina kostnader. Se till att spara kvitton och skriv körjournal.

Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

hfab  
#850664
Torke skrev:Alla omkostnader som har med röjningsarbetet, dock bor jag hemma och har inga sådana

Tidigare skrev du att du står för såg, resor och bensin mm.
Det är dina omkostnader.
Att du bor hemma hör inte hit.
Torke skrev:Självklart är det bra lön för att vara 18 år MEN verkar som att man kan tjäna så mycket mer och att man får i avseende till vad andra som röjer får, undrar mest om det är mer värt att röja på Egen firma. Får 35-40 000 oskattat

Lyssna inte så jävla mycket på vad andra skryter om.
Givetvis går det att tjäna mer på röjning. Men då ska du antingen fuska eller vara riktigt riktigt bra.
Dina omkostnader ökar om du kör på F-skatt, så det är inte alls säkert att du har mer pengar över på sista raden.
Elis76 skrev:40.000:-/månad är vad en nyutexaminerad mellanstadielärare får som ingångslön efter 4 år på högskola med 300.000:- i studieskuld.

Röjning kräver inte 4 års utbildning.

500:-/timme med en Svensk årsarbetstid på 1.600 timmar motsvarar en årslön på 800.000:-/år brutto. Detta motsvarar 608.700 kronor efter att sociala avgifter/arbetagivaravgifter betalats in. Nettolönen blir 50.700:-/mån före skatt - då är vi uppe på läkarlöner/civilingenjörer med 5,5 års högskolestudier i ryggen och studieskulder på 400.000:-.

Och vad riktigt vill du ha sagt med det?
Det krävs betydlig tid i skogen för att bli en riktigt bra röjare.

Avatar Fallback

Re: Skogsröjning, pris

surjämten  
#850670 Du är alldeles för billig Torke!
Om du dubblar priserna blir det mera rimligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).