Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

132 inlägg 68194 visningar 22 följer Svara, dela mm...   

Re: Hakki Pilke Big x47

adahlm  
#842564 Då blir nästa steg att försöka hitta var 12volten försvinner mellan joysticken och magnetventilen. Finns en 3-polig kontakt och ett kontaktstycke där emellan. Finns ju även den möjligheten att en av knapparna är slutkörd och den inte klarar av att överföra den mängd ström som magnetventilen behöver.

Användarvisningsbild

Orca  
#842566 Som du beskriver problemet verkar det vara något fel på kablarna vilket nog inte är så vanligt.
Antingen pluskabeln från tryckknappen på joysticken till relät (brun kabel?) på baksidan av maskinen, eller minuskabeln från relät (blå kabel?) tillbaka till kopplingsplinten i ellådan på framsidan maskinen.
Alla kablarna går väl in i kopplingslådan på framsidan så där kan man väl testa sig fram med att bygla förbi joysticken?
Testa annars med andra kablar eller koppla bort kablarna och "Ohma" dem. Nån kabel som kommit i kläm?
Testa allra först att starta om likriktaren i ellådan på baksidan men det har du väl redan gjort? Kolla att den står i manuellt läge och mät vilken spänning du har ut.
Själv har jag haft fel på både mikrobrytaren i joysticken och på relät kopplat till fotocellen som styr frammatningen av stocken.

TS
Användarvisningsbild

Jesper Jørgensen  
#842638 Har lige været igang med fejlsøgning.
Der sidder en kontakt til beskyttelses skærmen over saven.
(Olie beholderen ) skal den være aktiveret for at saven vil køre ?

adahlm  
#842662 Är det en elektrisk kontakt?

Användarvisningsbild

Orca  
Jesper Jørgensen skrev:Har lige været igang med fejlsøgning.
Der sidder en kontakt til beskyttelses skærmen over saven.
(Olie beholderen ) skal den være aktiveret for at saven vil køre ?

Det är inget jag känner till. Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut.

TS
Användarvisningsbild

pmlunner  
#865136 Hei, jeg har fått tak i en gammal BigX47 som har stått ubrukt i mange år. Den har remdrift på sverdet. Vurderer å bygge om til 43/50 pro sitt sagorgan med sagkjedestramming. Vår gamle 2X har jo fungert fint med konstant remdrift. Er det noen som har erfarenhet med båda typer?

Användarvisningsbild

Orca  
#865213 Jag har en kompis som har en HP 1x37 där kedjan går hela tiden (remdriven) och det tycker jag är väldigt obehagligt.
Själv har jag oljedriven sågmotor på min Big x47 som aktieras med tryckknapp på joysticken. Det tycker jag är mycket säkrare att jobba med.
Kan du bygga om den för en rimlig summa så gör det, annars byt maskin.
Däremot har du en bra funktion på din maskin som jag saknar - nämligen två klyvkolvar så att det går snabbare med klena stockar.

TS
Användarvisningsbild

pmlunner  
#865228 Takk for svar Orca! Opplever du sagen som snabb og kraftfull? Har jo sett videoer på youtube. På hydraulskjema på din maskin brukes den store pumpen til både sagmotor og kløyver. Fungerer kløyveren godt oberoende av sagen?
Har fundert på å bygge pådraget på sagen på samme måte som skördare, slik at kraften på pådraget styrs av orifice på retursiden, men må nok ha en ekstra pumpe i tilfellet.

Användarvisningsbild

Orca  
#865298 Jag skulle väl inte säga att sågen är snabb och kraftfull direkt.
Drar man ner svärdet alldeles för fort så stannar kedjan i stocken men så är det nog med de flesta maskiner, men skillnaden är att de med rem "bränner" remmen, medan de med olja har en begränsningsventil som skickar oljan till tanken i stället.
Jag har satt in en reglerventil (ratt) i serie med slangen som går till kolven för att dra ner svärdet och kan på så sätt se till att jag hela tiden får lagom fart ner på svärdet.
OBS! Det som gör väldigt stor skillnad är att alltid ha bra svärd och kedja. Slitna/slöa grejer så får du problem.

Om du tittar på alla tidigare inlägg här i tråden så ser du de olika modifieringar jag gjort på min maskin.
Den här maskinen är inte optimerad för att såga och klyva samtidigt, det finns andra maskiner som är det.

Min förra maskin var en Bala Agri 410 och den hade två elmotorer - en för sågkedjan och en för hydrauliken för klyvkolven men den var inte heller optimerad för samtidig sågning/klyvning eftersom den avsågade vedkubben (precis som på Big x47) ramlar ner på ovansidan av klyvstöten.
Det är nog bättre att man har olika/separat drivning av kedja och klyv om man vill utföra båda samtidigt och att det finns en separat funktion för att "knuffa" ner vedkubben i klyvtråget när klyvstöten nått sitt "hemmaläge".

Lycka till med din maskin! Bara att skriva här och fråga om du har några funderingar. Kan vi så hjälper vi gärna till.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#865391 Jag har en 1x37 easy men jag har aldrig råkat utför att den inte orkar kapa för att remmen slirar trots man drar fullt i spaken oavsett träslag

Användarvisningsbild

Orca  
#865407 Finns det någon justering för hur snabbt svärdet ska gå ner?
Jag har en kompis som har en 1x37 och där går svärdet väldigt snabbt ner om man drar fullt i spaken.
Om det är en tjock stock så blir det lätt så att remmen slirar och det luktar bränt gummi.
Är det något fel på hans maskin?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#865425 På easyversionen finns där en ventil el vad man skall kalla det som man som man kan justera kaptrycket på
Är beskrivet i instruktionsboken hur man gör och bild på placering

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).