mån 16 dec 2024, 09:31#865298
Jag skulle väl inte säga att sågen är snabb och kraftfull direkt.
Drar man ner svärdet alldeles för fort så stannar kedjan i stocken men så är det nog med de flesta maskiner, men skillnaden är att de med rem "bränner" remmen, medan de med olja har en begränsningsventil som skickar oljan till tanken i stället.
Jag har satt in en reglerventil (ratt) i serie med slangen som går till kolven för att dra ner svärdet och kan på så sätt se till att jag hela tiden får lagom fart ner på svärdet.
OBS! Det som gör väldigt stor skillnad är att alltid ha bra svärd och kedja. Slitna/slöa grejer så får du problem.
Om du tittar på alla tidigare inlägg här i tråden så ser du de olika modifieringar jag gjort på min maskin.
Den här maskinen är inte optimerad för att såga och klyva samtidigt, det finns andra maskiner som är det.
Min förra maskin var en Bala Agri 410 och den hade två elmotorer - en för sågkedjan och en för hydrauliken för klyvkolven men den var inte heller optimerad för samtidig sågning/klyvning eftersom den avsågade vedkubben (precis som på Big x47) ramlar ner på ovansidan av klyvstöten.
Det är nog bättre att man har olika/separat drivning av kedja och klyv om man vill utföra båda samtidigt och att det finns en separat funktion för att "knuffa" ner vedkubben i klyvtråget när klyvstöten nått sitt "hemmaläge".
Lycka till med din maskin! Bara att skriva här och fråga om du har några funderingar. Kan vi så hjälper vi gärna till.