fre 18 nov 2016, 19:16#418961
Maskinen är från 2005 så den har många tusen m3 bakom sig men är fortfarande i bra skick rent mekaniskt.
Eldriven, 15 kW motor, påhängd på trepunktsfästet och överföring via kedjekoppling-vinkelväxel-kraftöverföringsaxel-vinkelväxel-hydraulpump (dubbelpump, 38+11,2 cm).
Det kan vara så att hydraulpumpen är "slut", men hur kollar man det?
Har satt på nytt svärd (Iggesund) och kedja (Stihl Oilomatic) och då skär den såklart bättre men jag tycker inte det är den där riktiga farten på kedjan som man ser på många Youtube-klipp (Multispeed-maskiner). Om ni tittar på min vänstra hand innan tredje kapningen på filmen så ser ni att jag justerar ventilen för hur fort svärdet ska gå ner så att det blir tydligare hur kedjan nyper fast.
Jag har bytt hydraulmotorn på sågen. Ingen skillnad.
Min maskin har snabbventil. Den gick sönder i våras så den är utbytt men jag tyckte inte jag märkte någon direkt skillnad. Den är inställd som rekommenderat - tre varv ut från bottenläget.
Slaglängden på stöten går att justera men vid kort slaglängd kan det bli problem med smalare och krokiga stockar. Bitarna har en tendens att lägga sig på tvären innan klyvbettet. Helst skulle man vilja ha en specialkniv som var förlängd mot stöten så att utrymmet mellan stöt och kniv endast blev ca 35-40 cm.
jannee - tack för länken. Jag har sett den tidigare och det är en annan modell av maskinen, med multispeed. Min har bara EN klyvkolv och snabbventil.
Om jag nu behöver byta dubbelpumpen så skulle jag vilja göra en total hydraulikgenomgång på min maskin samt "trimma upp" den med en pump som levererar fler minutlitrar samt se till att alla slangar och ventiler är dimensionerade för att klara detta, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Jag har inte hittat någon film på nätet som visar just den här maskinen med snabbventil så jag har ingenting att jämföra med. Hur snabbt ska stöten gå fram och tillbaka? Många maskiner jag sett är betydligt snabbare...
Om någon har några andra frågor om denna maskin hjälper jag gärna till så gott jag nu kan. Jag har höjt upp min maskin med ca 15 cm samt satt en plåt över rensgallret vid klyvbettet och hängt på ett rensgaller i slutet av utmatningsbandet i stället så det blir lättare att städa. Satt en plåt i stället för en av rullarna på stockinmatningen så fastnar inte stockarna där. Satt en dunk för luftning av kolven för stockhållaren. Håller på med en prototyp för att minska inandning av oljeblandat sågdamm. Kopplat in en ventil så att jag kan justera hastigheten som svärdet ska gå ner. Funderar på att ersätta IR-strålen med en mekanisk stopp för stockframmatningen i stället.