Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

4611 inlägg 172117 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802088
Engelthon skrev:
I slutändan är det dock de företag som har de bästa och effektivaste lösningarna som blir mest framgångsrika.


Och det är något konstigt med det?

Jag tror som jag skrivit förut att mänskligheten står för den största förändring de har varit med om. Genom den pågående klimatkrisen och AI.


Förklara gärna mer ingående vilka utmaningar som du menar mänskligheten står inför.

Gärna din syn på hur du tror det kommer att bli och hur mänskligheten ska nu hantera det enligt dig.


Det är inget problem det är ju så det skall va.

Utmaningar, jag tror vi står inför enorma möjligheter. Vi måste sluta elda kol och olja för att mänskligheten skall överleva. Men redan i dag är den förnybara energin billigare än nyvunnen kol och olja, så det är bara och speeda upp. Men det innebär givetvis stora förändringar. AI det är så stort så ingen levande människa inser dess vidd. Rätt använt så kan det skapa enorma produktivitetsförbättringar lika med ökat välstånd. Merparten av dagens tjänstemannaarbeten kan AI överta. Däremot så finns det enorma risker där fel använt kan bli mänsklighetens undergång.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Robur Clivus  
#802108
Alvarsson skrev:
Engelthon skrev:
I slutändan är det dock de företag som har de bästa och effektivaste lösningarna som blir mest framgångsrika.


Och det är något konstigt med det?

Jag tror som jag skrivit förut att mänskligheten står för den största förändring de har varit med om. Genom den pågående klimatkrisen och AI.


Förklara gärna mer ingående vilka utmaningar som du menar mänskligheten står inför.

Gärna din syn på hur du tror det kommer att bli och hur mänskligheten ska nu hantera det enligt dig.


Det är inget problem det är ju så det skall va.

Utmaningar, jag tror vi står inför enorma möjligheter. Vi måste sluta elda kol och olja för att mänskligheten skall överleva. Men redan i dag är den förnybara energin billigare än nyvunnen kol och olja, så det är bara och speeda upp. Men det innebär givetvis stora förändringar. AI det är så stort så ingen levande människa inser dess vidd. Rätt använt så kan det skapa enorma produktivitetsförbättringar lika med ökat välstånd. Merparten av dagens tjänstemannaarbeten kan AI överta. Däremot så finns det enorma risker där fel använt kan bli mänsklighetens undergång.


Bara en stillsam undran, hur definierar du den jämförelsen? : "Men redan i dag är den förnybara energin billigare än nyvunnen kol och olja"

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802110 En av många källor https://www.energinyheter.se/20230411/2 ... ventionell

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

jannee  
#802112 Om det verkligen vore så att den förnybara energin är billigare behöver varken DU Alvarsson eller några andra MPare oroa er.
Alla företag och privata söker automatiskt det billigaste alternativet när det gäller energi.
MEN hitintills är den förnybara betydligt dyrare, just av den orsaken subventionerar staten det förnybara eller sanningen är den att den andra energin straffbeskattas.
Vad kostar HVO att inhandla/tanka, gentemot högt beskattad blankdiesel ?
Ex:
Skaffa och montera solceller du får bidrag till detta - SAMTIDIGT som skatten + moms är skyhög på el som köps in externt
En elbil med en vikt av 2,5 ton betalar i skatt 360 kr/år, motsvarande dieselbil är skatten runt 15 000 kr/år
Snacka om straffbeskattning - inte f*n konkurrera fordonen på lika villkor.
Vore det sant som du Alvarsson påstår skulle inte dessa orättvisor behöva förekomma - elbilen skulle ju självklart konkurrera ut dieselbilen direkt.
MEN sanningen är den att du Alvarsson pratar i nattmössan, har i princip fel i allt vad du påstår vara rätt.
Ny forskning visar på att vindkraftverkens plastvingar sprider ut massor av microplaster under vingarnas livslängd, detta är något DU Alvarsson inte har en ANING om - ELLER?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802113 Börja med att läsa artikeln.

Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802114
jannee skrev:Ny forskning visar på att vindkraftverkens plastvingar sprider ut massor av microplaster under vingarnas livslängd

Det där verkar det finnas olika mening om, har du någon bra länk? https://svenskvindenergi.org/fakta/mikr ... dkraftverk t.ex. hänvisar till en artikel från My Teknik https://www.nyteknik.se/nyheter/sant-oc ... aft/445887 (tyvärr bakom betalvägg). I den artikeln står det:
I Norge släpps årligen 19 000 ton mikroplast ut enligt den norska miljöbyrån Miljøstatus Norge. 40 procent av detta, drygt 8 000 ton, antas komma från slitage av bildäck. Gummigranulat från konstgräsplaner bidrar med 6 000 ton, medan textilier bidrar med drygt 1 000 ton.
Men hur mycket mikroplast kommer från norska vindturbiner? Några egna vetenskapliga studier finns inte. Uppskattningarna varierar från 174 kilo till 241 ton per år för alla de 1 164 norska turbinerna.
...
Men det är inte alla turbiner som är lika utsatta för erosion och enligt den danska turbinproducenten Vestas är det maximala slitaget per blad ännu mindre än vad Fred Olsen bedömer: Vestas uppskattning ligger på 50 gram per blad per år, i huvudsak i form av färg och inte plast.
Ska vi tro Vestas siffror är det årliga utsläppet av mikroplast från 1 164 norska vindturbiner därmed inte 241 ton utan cirka 174 kg. Det motsvarar 0,0009 procent av norska mikroplastutsläpp.

Således verkar t.ex. konstgräsplaner och textilier vara mycket värre än vindkraftverk.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802127 Att fossil energi är billigare än fossilfri är kanske inte helt rättvisande. Jag ska heller inte diskutera det just nu jag lär återkomma till den delen.

Men ska vi verkligen elda upp skogen??

ca:90% av värdens etanol kommer från fossila råvaror, ca:10% kommer från bioetanol där ca: 0,1% kommer från skogen.
Det produceras 322Miljoner ton plaster var av 1,2% är av bioplaster resterande kommer från gas och olja hur löser vi det?
Det produceras 2020 109Miljoner ton textilier var av ca: 8Miljoner ton kommer från skogen "Viskos, Lyocell etc" c35-40Miljoner ton är bomull och resterande kommer från olja.

Fram till 60-talet stod över 50% av världens textilier av skogs baserade konstfibrer. På 60-talet kom oljebaserade textilier som gjort både textilierna bättre och billigare vilket gjort att dessa konkurrerade ut skogsbaserade textilier. Från dess har textilproduktionen ökat med 500% tills idag. Samtidigt beräknas att textil konsumtionen ökar till 250Miljoner ton år 2050.

1960 var produktionen av skogsbaserade textilier 6Miljoner ton var av 30% producerades i Sverige. 2000 var produktionen i världen 2,5Miljoner ton var av Sverige producerade knappt 200.000ton.

Idag producerar man i världen 8-9Miljoner ton var av Sverige producerar 400-500.000ton.

Man kan heller inte hindra folk från att köpa. Vi blir fler på Jorden samtidigt som välståndet ökar, så ökar dessutom behovet av konsument produkter som en sådan enkel sak som toalett papper. Man vill torka sig i ändan för det minskar risken av sjukdomar.

År 0 ca: 0,3Miljarder, 1850 var det 1,25 Miljarder, 1900 1,65Miljarder, 1930 2Miljarder, 1960 3Miljarder, 2020, 7,7Miljarder, 2100 ca: 11Milarder. Det vill säga att jordens befolkning kommer öka i samma utsträckning som från 60-talet fram tills nu som från idag men det på 80år.

Jag kan fortsätta med dessa liknelser i all oändlighet. Att ersätta kol, olja och gas kommer bli en utmaning som i ärlighetens namn jag inte ser att det kommer att kunna lösas innan 2100-talet utifrån världen ser ut idag.

Men oavsett så kommer skogen få en större betydelse och större värde än vad som återspeglas idag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802151 Det var en tidsfråga. https://carup.se/historiskt-skifte-tesl ... OpnDlxDkII

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#802167 Batteri bilar ger jobb i industrin och transporter vilket är bra.

För 500kg batteri behövs följande:
10ton litiumsalt
12ton kopparmalm
15ton nikelmalm
200ton jord behövs bearbetas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Brorsan  
#802169
Alvarsson skrev:En av många källor https://www.energinyheter.se/20230411/2 ... ventionell

Hur hög blir kostnaden om man tar med lagring av den "billiga" energin i jämförelsen med kol, som nämndes i artikeln?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802194 Har inga aktuella siffror på det. Dock kan man vända på frågeställningen. Hur hög blir kostnaden om det fossila bränslet skulle belastas för dom enorma skador dom förorsakar klimatet. Och de kostnader av miljoner och åter miljoner människor som dör av luftföroreningar varje år förorsakat av det fossila bränslet. Källa; WHOs hemsida.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802200
Alvarsson skrev:Har inga aktuella siffror på det.

Ta gärna de siffror du har. Det gör inget om de är fjorårets.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802202 Om du tar fram siffrorna på det fossila bränslet skador på det globala klimatet och kostnaderna för de miljontals människor som dör i förtid på grund av det fossila bränslet. då skall du få mina siffror.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#802204
Alvarsson skrev:Om du tar fram siffrorna på det fossila bränslet skador på det globala klimatet och kostnaderna för de miljontals människor som dör i förtid på grund av det fossila bränslet. då skall du få mina siffror.


Jag har ,och har heller inte skrivit, att jag har några siffror på detta.

Däremot gissar jag på att vi behöver tre gånger mer elenergi produktion från intermittenta elproduktion jämfört med baskraft. Detta baserar jag på effektiviteten att göra vätgas av elenergi, som jag ser som det alternativ som finns för lagring.
Jag tror också att enda möjligheten för "grön omställning" är mycket stor tillgång till billig ,co2 fri,elenergi.
Det innebär att all energi produktion behöver utökas och enligt en kontrollerad plan som även omfattar ledningsnätet.
Jag tror också att kärnkraft är en av de nödvändiga energikällorna.

Hur blir det med dina siffror?

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#802208 Sådana siffror blir helt irrelevanta om man inte samtidigt tar med de enorma kostnader som det fossila bränslet förorsakar klimatet, och de miljoner och åter miljoner människor som dör i förtid på grund av luftföroreningar genererat av det fossila bränslet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).