Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

5255 inlägg 193365 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#801616 En intressant artikel, som visar lite hur vissa delar av den gröna omställningen har och är påväg att spåra ur.

Jag delar till stordel det man skriver. Historiskt har skogen och malmen vard drivkraft i Svensk ekonomi där vi haft en fossilfri energi produktion långt för ordet fossilfritt fans, med låga energi kostnader. Men sedan mitten av 90-talet har det spårat ur menar jag. Kontentan är att man likt hybris springer än längre ut på isen tills den brister.

https://www.st.nu/2023-05-19/den-grona-industrin--en-omojlig-drom

Jag är oerhört glad åt alla jobb som kommer till Sverige och Norrland. Men det är inte första gången som storslagna satsningar gjorts på lössa boliner vilket vart både positivt och negativt.

Av dessa satsningar är jag rädd för att många kommer bli besvikna medan andra satsningar kommer bestå. Man kan redan idag se vart och vilka som kommer bestå och vilka som försvinner inom kort eller bara blir en pappersprodukt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801618 Det är så det fungerar, och skall fungera i en marknadsekonomi.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801673 Under 1980-talet upphörde marknadsekonomi och långsiktighet att fungera tillsammans i någon större skala. Att sedan politiken blivit något som arbetar för oss långsiktigt är i Sverige är också numera något som bara verkar ungefär 50% av tiden.
Valåret och året efter är det ju paralyserat av att producera blå dunster och efter valet kommer handlingsförlamningen av dessa. Sen blir det långsiktighet i två år med det som hinns med. Plastpåseskatt och sånt.

De som lyckats vara bäst förberedda, kutat in i verkstan 2014 och orkat i 7 intensiva år är annars just MP.
Exvis skapat myndigheten Klimatpolitiska rådet där sittande utser sin egen efterträdare. Alice Bah K. startat världskrig i Norrland och föreskrivet sameföretagens tilldelning av statliga rättigheter på en 1/3 av landets yta. Leka elverk och byta allas elmätare samt stänga kärnkraftverk. Blanda mest palmolja i dieseln i hela EU. Skapa klimatångest och även utreda hur man kan skydda de sina inom public service med samma förhoppningar att styra som inom Klimatpolitiska rådet.

Så hur den gröna omställningen fortskrider blir intressant att följa. En sak ligger i fara och det är att sossarnas ”Alla ska med” inte kommer gälla längre. Samhället kommer segregeras i en ökande takt. Det blir brist på medel och medelsvenssons.

Förresten så här ser en riktig gammel- eller urskog ut med ökad rewildering där barnfamiljer ska plocka svamp i framtiden. Inte de tillgängliga skogar som idag ofta blir förstatligade. Så här såg stora delar av den dödvedsrika artfattiga skogen ut som vi aldrig ser på Naturvårdsverkets/ -föreningens idylliska bilder av granskogar med morgondimma.
1684646856_8998d853-5027-49e7-9201-68621f391ecf.jpeg

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#801735 Jag håller med Björn Gillberg i en sak "Sverige behöver ett energipolitiskt moratorium" men nog ännu större än det "klimatpolitiskt moratorium" men jag kan även konstatera att något sådant lär inte bli av.

Jag hoppas att klimatpolitiska rådet läggs ner omg. eller starkt ombildas för något mer odemokratiskt råd är svårt att se speciellt när man kavlar ut att nu varande regering är odemokratiska och fara för demokratin?

En sak som stör mig, är Sveriges fördelningspolitik. I Europa gick den sortens politik i graven vid murens fall. Vad jag menar är att kommunerna som har kraftverk, mineraler, skog inte får ta del av pengarna. Min syn är att man skulle ha en typ av kommunal utvinningsskatt. Det skulle vara en del av energin, råvaruskatt.

Notera att jag är inte för skatter!

Om kommuner skulle får 10öre/kwh av energiskatten skulle många glesbygds kommuner. Det skulle innebära lägre skatt för de som lever där, möjligheter för infrastruktursatsningar, troligt vis inflyttning, förbättrade samhällsfunktioner m.m.m.m. Någon fördelningspolitik skulle inte behövas, och förutsättningen att hela Sverige ska leva bli verklighet.

Om vi bara tar Harsprånget som producerar 2,1TWh skulle inbringa 210Mkr per år för 10öre/kwh. Mycket pengar tänker ni för en kommun, men det är ändå bara 1/5 av skatten. Statsstödet som Jokkmokk får är ca: 108Mkr och då tar staten in 1Miljard bara på Harsprånget. Rättvist?

Listan kan göras lång, men om Sverige ska vända trenden och sluta bete sig som DDR så bör större delen av pengarna hamna i kommunerna där man utvinner resurserna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801736 Jag har valt att kalla det att kolonisera. (inrikes).
Man missbrukar demokratibegreppet och gör majoritetsstyre till samma sak som en rättighet att begå övergrepp på minoriteter i det egna landet. Man tar inte hänsyn till landsbygdens befolkning och har ingen respektfullhet för livsbetingelserna samtidigt som det goda livet faktisk står att finna där.
Fanns det pengar kvar där de kommer ifrån slapp vi hålla på och pendla till tätorterna för att hämta tillbaka dem med dagliga arbetsresor. Det är exempel på en slags grön omställning. I storstäderna är det ju infarkt och bruna liv istället för gröna.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801751 Det är den gröna ekonomin som växer. https://www.di.se/live/volvo-tar-rekord ... lastbilar/

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

gurka  
#801759
Alvarsson skrev:Det är den gröna ekonomin som växer. https://www.di.se/live/volvo-tar-rekord ... lastbilar/


Lastbilar, gruvor och asfalt är planetens räddare.
Jord- och skogs-bruk är miljöbovarna.........

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801767 Vi är Europas största elexportör, har Nordpools billigaste el. Är så djävla trött på gubbar som vältrar sig i elände.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Engelthon  
#801773
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... 40#image=5 Så bra!

Är det din nästa bil?

Vi är Europas största elexportör, har Nordpools billigaste el

Det är ju jätte bra om det var på riktigt. Du kanske vart inne på Svenskakraftnäts hemsida och botanisera?

Energifrågan är extremt komplex och har inte en sida av myntet utan tio. En fråga är om vi ska exportera elen? En annan om vi ska förädla den skälv? Ska vi ha låga priser för att kunna leva köra elbil etc. eller höga priser för att producera vätgas, järn, aluminium etc, och inte minst Hur ska elen distribueras?

Jag skulle kunna sitta här och skriva hur mycket som helst.

En tanke som jag kan ge är att från 1600-talet fram till 1860-talet i Sverige. Men från mitten av 1700-talet över 100år före industrirevolutionen hade vi en välutvecklad industri som frodades i över 250år. Jag vill påstå att järnbruken är den första delen av vår skogsindustri, och dessa bruk kan stöta på dem lite överallt i Sverige och Finland och lång från någon gruva varför då?? Ja det var lättare att frakta 2,5ton malm än 4ton träkol som skrymde 30m2 som behövdes för att få 1ton järn.

Det var träkolen som vad möjligheten att bedriva järnbruk. Tack vare träkolning kom Sverige med Finland bli en betydande exportör av trätjära vilket vi skulle kalla idag för Biocrudoil.

Vi kan även ta bakgrunden till sågverksindustrin. Kring 1850-talet kom man att frångå att skogarna endast skulle få brukas för träkolning. Före 1850-talet var det förbjudet att såga timmer och sälja utan endast använda det för egna byggnader. Denna förändring kom samtidigt som nya världen börja efterfråga sågade trävaror samtidigt som våra Svenska järnbruk konkurrerades ut av bättre tekniker och stenkol som producerade bättre järn och stål till lägre priser.
En extrem utbyggnad av sågverken skedde mellan 1850 fram till 1890-talet. En formidabel rovjakt efter grovtimmer skedde över hela Sverige och mitten på 1890-talet stagnerade sågverken i Sverige medan sågverken i Ryssland ökade. Där efter har det skett en konsolidering av sågverken som blivit färre och större. Samma kan man säga hände inom massasidan där utbyggnaden tog fart 1890-talet fram till 1920-talet. Där efter byggdes ett få tal bruken fram till 1960-talet när nedläggningar skedde i två vågor 1965-1969 och 1974-1980 totalt lades det ner ca 60 massabruk i Sverige från 1960-1980.

Ja det blev en massa industrihistoria,,, Men Det är samma mekanismer som verkar idag som då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#801777
Engelthon skrev:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... 40#image=5 Så bra!

Är det din nästa bil?

Vi är Europas största elexportör, har Nordpools billigaste el

Det är ju jätte bra om det var på riktigt. Du kanske vart inne på Svenskakraftnäts hemsida och botanisera?

Energifrågan är extremt komplex och har inte en sida av myntet utan tio. En fråga är om vi ska exportera elen? En annan om vi ska förädla den skälv? Ska vi ha låga priser för att kunna leva köra elbil etc. eller höga priser för att producera vätgas, järn, aluminium etc, och inte minst Hur ska elen distribueras?

Jag skulle kunna sitta här och skriva hur mycket som helst.

En tanke som jag kan ge är att från 1600-talet fram till 1860-talet i Sverige. Men från mitten av 1700-talet över 100år före industrirevolutionen hade vi en välutvecklad industri som frodades i över 250år. Jag vill påstå att järnbruken är den första delen av vår skogsindustri, och dessa bruk kan stöta på dem lite överallt i Sverige och Finland och lång från någon gruva varför då?? Ja det var lättare att frakta 2,5ton malm än 4ton träkol som skrymde 30m2 som behövdes för att få 1ton järn.

Det var träkolen som vad möjligheten att bedriva järnbruk. Tack vare träkolning kom Sverige med Finland bli en betydande exportör av trätjära vilket vi skulle kalla idag för Biocrudoil.

Vi kan även ta bakgrunden till sågverksindustrin. Kring 1850-talet kom man att frångå att skogarna endast skulle få brukas för träkolning. Före 1850-talet var det förbjudet att såga timmer och sälja utan endast använda det för egna byggnader. Denna förändring kom samtidigt som nya världen börja efterfråga sågade trävaror samtidigt som våra Svenska järnbruk konkurrerades ut av bättre tekniker och stenkol som producerade bättre järn och stål till lägre priser.
En extrem utbyggnad av sågverken skedde mellan 1850 fram till 1890-talet. En formidabel rovjakt efter grovtimmer skedde över hela Sverige och mitten på 1890-talet stagnerade sågverken i Sverige medan sågverken i Ryssland ökade. Där efter har det skett en konsolidering av sågverken som blivit färre och större. Samma kan man säga hände inom massasidan där utbyggnaden tog fart 1890-talet fram till 1920-talet. Där efter byggdes ett få tal bruken fram till 1960-talet när nedläggningar skedde i två vågor 1965-1969 och 1974-1980 totalt lades det ner ca 60 massabruk i Sverige från 1960-1980.

Ja det blev en massa industrihistoria,,, Men Det är samma mekanismer som verkar idag som då.


Kasta inte pärlor åt svin. Han är för korkad för att ta till annat än förenklade/fördummande rubriker från mer eller mindre seriösa webbplatser. Komplexa frågor bemöts med fåniga slagord.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801787 Men i sak har du inget att erinra. Brukar dela från Svensk rikspress, ny Teknik och Dagens industri. Däremot brukar du dela från mer eller mindre oseriösa källor.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801788 https://www.nyteknik.se/energi/mangmilj ... HDoKd90Ug4 Den gröna omställningen rullar på.

Avatar Fallback

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#801789
Engelthon skrev:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other ... 40#image=5 Så bra!

Är det din nästa bil?

Vi är Europas största elexportör, har Nordpools billigaste el

Det är ju jätte bra om det var på riktigt. Du kanske vart inne på Svenskakraftnäts hemsida och botanisera?

Energifrågan är extremt komplex och har inte en sida av myntet utan tio. En fråga är om vi ska exportera elen? En annan om vi ska förädla den skälv? Ska vi ha låga priser för att kunna leva köra elbil etc. eller höga priser för att producera vätgas, järn, aluminium etc, och inte minst Hur ska elen distribueras?

Jag skulle kunna sitta här och skriva hur mycket som helst.

En tanke som jag kan ge är att från 1600-talet fram till 1860-talet i Sverige. Men från mitten av 1700-talet över 100år före industrirevolutionen hade vi en välutvecklad industri som frodades i över 250år. Jag vill påstå att järnbruken är den första delen av vår skogsindustri, och dessa bruk kan stöta på dem lite överallt i Sverige och Finland och lång från någon gruva varför då?? Ja det var lättare att frakta 2,5ton malm än 4ton träkol som skrymde 30m2 som behövdes för att få 1ton järn.

Det var träkolen som vad möjligheten att bedriva järnbruk. Tack vare träkolning kom Sverige med Finland bli en betydande exportör av trätjära vilket vi skulle kalla idag för Biocrudoil.

Vi kan även ta bakgrunden till sågverksindustrin. Kring 1850-talet kom man att frångå att skogarna endast skulle få brukas för träkolning. Före 1850-talet var det förbjudet att såga timmer och sälja utan endast använda det för egna byggnader. Denna förändring kom samtidigt som nya världen börja efterfråga sågade trävaror samtidigt som våra Svenska järnbruk konkurrerades ut av bättre tekniker och stenkol som producerade bättre järn och stål till lägre priser.
En extrem utbyggnad av sågverken skedde mellan 1850 fram till 1890-talet. En formidabel rovjakt efter grovtimmer skedde över hela Sverige och mitten på 1890-talet stagnerade sågverken i Sverige medan sågverken i Ryssland ökade. Där efter har det skett en konsolidering av sågverken som blivit färre och större. Samma kan man säga hände inom massasidan där utbyggnaden tog fart 1890-talet fram till 1920-talet. Där efter byggdes ett få tal bruken fram till 1960-talet när nedläggningar skedde i två vågor 1965-1969 och 1974-1980 totalt lades det ner ca 60 massabruk i Sverige från 1960-1980.

Ja det blev en massa industrihistoria,,, Men Det är samma mekanismer som verkar idag som då.
Tack för ett intressant inlägg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).