Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster - körning och tips

114 inlägg 58504 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

ulfgustav  
#788813
Stampep skrev:Hur stora lass kör ni? Har tagit av förlängningarna på stöttorna men känns som det går tungt ändå med "fulla" lass 🤔

Det är nog bra med vikt i det lasset, motorn är bara på 16 hk, Kör du med högväxel och rullarna i då tror jag inte det stämmer utan att det bromsar

Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#788817
ulfgustav skrev:
Stampep skrev:Hur stora lass kör ni? Har tagit av förlängningarna på stöttorna men känns som det går tungt ändå med "fulla" lass 🤔

Det är nog bra med vikt i det lasset, motorn är bara på 16 hk, Kör du med högväxel och rullarna i då tror jag inte det stämmer utan att det bromsar


Kör aldrig högväxel med lass, känns snarare som vagnen trycker på traktordelen lite.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Per.M  
#788921 Finns det någon som har service bok, manual och liknande till 101 i pdf format. Eller vet av någon länk man kan ladda ner ifrån?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#788978 Går att maila vimek s skickar dom, eller så skickar du din mail i pm så skickar jag över det jag har

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Per.M  
#788982 Du har pm

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OBWN94  
#790927
apotekarnes skrev:
Stampep skrev:Guld 👍 👍 👍
Tror t.o.m allt finns hemma på hyllan
Tackar ödmjukast

Det är bara kul att kunna hjälpa till. Hoppas det går bra med renoveringen. Själv ska jag börja renovera de två sista slutväxlarna på min maskin innan hösten kommer.

Finns det en variator mellan motorn och hydraulpumpen till kranen på dessa maskiner? Har någon modell av miniskotare det?

Många verkar ha variator till driften fram/back, men jag funderar just på om de kan variera oljeflödet till kranen automatiskt.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OBWN94  
#790930
ulfgustav skrev:
Stampep skrev:Hur stora lass kör ni? Har tagit av förlängningarna på stöttorna men känns som det går tungt ändå med "fulla" lass 🤔

Det är nog bra med vikt i det lasset, motorn är bara på 16 hk, Kör du med högväxel och rullarna i då tror jag inte det stämmer utan att det bromsar

Vet du om det är variator mellan motorn och hydraulpumpen på dessa? Jag funderar på om någon miniskotare har det och varför/ varför inte.

Vore ju fint att kunna variera oljeflödet till kranen automatiskt som de stora skotarna gör.

Som jag förstår det så har många variator innan växellådan. Men att hydraulpumpen är kopplad direkt till motorvarvet.

Tack!

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

alias  
#790936 Varför skulle man vilja ha en variator mellan motor och hydrauloljepump?

Då står ju oljepumpen stilla när maskinen går på tomgång. Känns dumt både för ljudnivå och bränsleekonomi.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Lajodi  
#790937 @Alias, -så tänker jag med. och som svar på tidigare frågan så har minimastern hydraulpumpen kopplad på motorns svänghjul.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

maltex  
#790940 Är inte frågeställaren någon form av robot, har kommit upp flera frågor på samma tema om div småmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OBWN94  
#790948
maltex skrev:Är inte frågeställaren någon form av robot, har kommit upp flera frågor på samma tema om div småmaskiner.

Jag är ingen robot.

Ämnena är ju ofta uppdelade så att man bara diskuterar t.ex. Vimek Minimaster i den här tråden. Då kan jag ju inte fråga om alstor och bison här. Den frågan ställer jag i trådar om Alstor och Bison.

Det kanske är feltänkt från min sida. I så fall ber jag om ursäkt. Jag kanske skulle startat en egen tråd om den här funderingen?
Senast redigerad av OBWN94 tor 02 feb 2023, 13:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OBWN94  
#790952
alias skrev:Varför skulle man vilja ha en variator mellan motor och hydrauloljepump?

Då står ju oljepumpen stilla när maskinen går på tomgång. Känns dumt både för ljudnivå och bränsleekonomi.

MVH
Alias

Det blir bättre flöde utan att varva motorn tänker jag. Sedan växlar variatorn automatiskt ner när det blir tungt. Slungkopplingen borde gå att ta bort, svetsa ihop eller byta fjädrar på.

Jag tror snarare att bränsleekonomin förbättras då. Stora skotare har ju elektroniskt variabla pumpar av den här anledningen.

Det är därför jag frågar i alla trådar om bison/alstor/vimek o.s.v. Men ok, minimaster har alltså inte den här finessen.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

maltex  
#790953 Maskinerna du frågar om har väl ganska basic hydraulik och drivning, motoreffekt och ekonomi gör ju att det inte får bli för komplexa lösningar. Men jag är inte expert på området så du får fiska vidare efter bättre svar.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#795599 Någon som bytt eller tagit bort startmotorn på 101an? Var ju inte jättegott om plats 🤣
Känns som man skulle behöva lossa på kåpan bakom svänghjulet för att få på en hylsa på bultarna kan det stämma?

Tips och trix välkomnas

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Lajodi  
#795605 Jag gjorde det en gång för att byta startmotorns drev (den är av plast)..... Jag tog ur hela motorn. Har för mig att jag även fick bocka till en ringnyckel för att komma åt något. Motor ur är ingen stor affär på denna maskin!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).