tor 02 mar 2023, 07:23#794336
Lite uppdatering igen, och reflektioner kring bra och DÅLIGA val i verkstan.
Till en början fungerade de gjorda insatserna till belåtenhet men det tog inte många månader innan det började att fukta vid en hjulaxeltätning igen. Givetvis blev jag irriterad över detta men eftersom jag hade köpt en tätning från Olsson i Ellös och en från Sagro och jag inte kom ihåg vilken som var vilken så fanns det ju ingen mer än mig själv att bli irriterad på att jag inte valde det bästa som finns att köpa, vilket i min värld är det som tillhandahålls hos märkesverkstad. Jag bestämde mig för att ignorera läckaget och svälja förtreten vilket visade sig vara ett ganska bra val trots allt.
Runt nyår så hade maskinen gått kanske 50 Tim efter renoveringen och när jag satt vid avlägget och lastade av och skulle flytta mig lite så rasslade det till när jag la i växel och maskinen stod still, min första tanke var ras på pinjongaxeln då det var det enda som lämnades ogjort vid översynen. Efter lite funderande så upptäckte jag att det gick köra med drivrullarna så jag lyckades ta mig upp på trailern och hem iaf. Väl hemma så tappade jag oljan ur bakaxeln och där kom det ut både muttrar och avslagna bultar så felet var nog funnet, frågan var väl bara hur omfattande haveriet var. Fiskade lite med en teleskopmagnet genom luckorna på sidan om växellådan och fick ut delar av gjutjärn och konstaterade att det var delar av pinjongaxelns bakre lagerläge så då började jakten på delar.
En Ford 5000 finns som donatortraktor så den har slaktats och användbara delar är säkrade.
Skaffade även ett extra bakaxelhus då det kräver lite maskinbearbetning för att passa Blondinen och ett i reserv skadar nog inte.
Om jag inte fått allt om bakfoten så är det Rottne som modifierat ett vanligt Ford 5000 och borrat upp genomgången till diffhuset och bytt den vanliga PTO-axelns glidlager mot ett större nållager som extra stöd för axeln till det drivhjulsberoende kraftuttaget. Detta ska vi ta tag i nästa vecka så fortsättning följer..
Vad beror nu detta haveriet på??
Givetvis så backas bandet för att hitta orsaken och det finns ju möjliga felkällor. Vid byte av bultarna till kronhjulet så köptes dessa från någon av de firmor som tillhandahåller eftermarknadsdelar och jag kommer ej ihåg vem som levererade just bult och mutter till detta. Det kan vara OIE, Sagro eller Reservdelsimporten, och det spelar kanske inte så stor roll då de i sin tur säkert har samma inköpskanaler. Hursomhelst, jag monterade dessa och följde instruktionerna i boken och drog med angivet moment. Funderade på varför det INTE var låsmuttrar och tänkte ta gänglåsning på men eftersom det inte stod något om det så valde jag att trotsa min intuition och följa instruktionerna, alltså ingen gänglåsning och förlita mig på att bultar och muttrar hålls på plats ändå.
När jag hittade oskadade muttrar i oljan så förbannade jag mig själv först då det är uppenbart att dessa gängat upp sig innan kronhjulet lossnade helt från diffen men nu har jag mätt på både de nya originalbultarna och eftermarknadsbultarna och det är STOR skillnad på passform.
Hålen i både kronhjulet och i diffklumpen är 13,03 mm, orginalbultarna är 13,03mm och eftermaknadsbultarna är 12,61mm. Till detta ska läggas eftermarknadsmuttrarna känns väldigt lätta i förhållande till dimension men det ska jag mäta senare.
Vad är då slutsatsen så här långt?
1: Visst, jag borde nog ha följt känslan om gänglåsning men det hade nog bara fördröjt förloppet lite, hålen hade glappat upp ändå och sedan hade bultarna slagits av.
2: Instruktionerna i boken är avsedda för låsmuttrar av orginalkvalitet.
3: kronhjulet är ju nitat orginal så det KRÄVER ABSOLUT bult och mutter av orginalkvalitet för att på något sätt motsvara orginal där niten fyller hålet och förbandet blir stumt.
Jag hoppas att mina erfarenheter kan vara till nytta för någon annan och fortsättning följer. 🛠️
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto