Skogsekonomi

Varför är priserna så låga?

47 inlägg 15383 visningar 14 följer Svara, dela mm...   

Re: Varför är priserna så låga?

r93  
#711087 Intressant tanke! Som förmodligen är helt rätt!
Alla ska ha ”underhållsfritt” underhållsfria fönster i aluminium, underhållsfria bänkskivor och bordsytor etc, när jag tänker efter känner jag ingen med massiv bänkskiva förutom mig själv, laminat, corian & på senare tid sten.

Landshypotek Bank

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711089 Hur stor skillnad på volym är det egentligen? Det är ju volymen rundvirke som driver upp priset, men om sågarna köper in och sågar lika mycket men säljer det till ett högre pris, så påverkas inte marknaden för rundvirke särskilt mycket.
Senast redigerad av Mangan tis 27 apr 2021, 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

rokon  
#711090 När det gäller priset och efterfrågan så har det särskilt märkts på Furu, även Bok och Ek

Användarvisningsbild

Contårta  
r93 skrev:Det är drygt 300k privata skogsägare i Sverige, 60% av dessa är inne på skogsforum en gång i månaden? Så kan det ju vara.

Det kan jag aldrig tro - med tanke på hur få, enskilda, användare som skriver i forumet. Om vi låste kontona för de femtio som postar flest inlägg här så känns det som att forumet skulle tappa väldigt mycket i fart.

Användarvisningsbild

Contårta  
Torbjörn Johnsen skrev:Så tipset är, till alla som har råd: ägna våren åt att röja och plantera istället för att sälja timmer!

Så vips svämmar marknaden över av virke till hösten (priserna har kanske höjts lite) och rotlagren fylls på. Alla får det inte hugget förrän tidigast nästa år då lagren är så stora och priset sjunker. De som inte bundit priset får ”vanligt” betalt.

Eller ja, spekulera kan man ju alltid.

r93  
Contårta skrev:
r93 skrev:Det är drygt 300k privata skogsägare i Sverige, 60% av dessa är inne på skogsforum en gång i månaden? Så kan det ju vara.

Det kan jag aldrig tro - med tanke på hur få, enskilda, användare som skriver i forumet. Om vi låste kontona för de femtio som postar flest inlägg här så känns det som att forumet skulle tappa väldigt mycket i fart.

Nä, det var ett svar till Torbjörn, han skrev ju att skogsforum har 300’000 unika läsare varje månad och 60% av dessa gissade han var skogsägare, jag skulle citerat, då hade det blivit klarare.

Icegrip  
r93 skrev:
Contårta skrev:

Nä, det var ett svar till Torbjörn, han skrev ju att skogsforum har 300’000 unika läsare varje månad och 60% av dessa gissade han var skogsägare, jag skulle citerat, då hade det blivit klarare.

En tolkningsfråga. Han skrev inte uttryckligen 300 000+ unika besökare varje per månad. Han började med att skriva unika besökare per dag. Om det är 11500-13000 unika per dag kan ju t ex samma individ registreras dag 1, dag 5 och dag 23. Tar man (11500-13000)x 30 dagar får man siffran 300 000 +

Skulle tro att många besökare är inne på sidan flera ggr varje månad. Gissar då att den egentliga unika besökssiffran hamnar någonstans mellan 11500 - 300 000.

Torbjörn, rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#711106 Vad jag förstår går alla skördare och skotare för fullt och har gjort så en längre tid. Avverkningsvolymerna är nästan rekordhöga. Är det inte så att försäljningen på dessa maskiner är all time high?
Åkeriet kör för fullt men transporterna är långa så på ett skift blir det bara två vändor!.
Sågverken kör väl för fullt så efterfrågan på färdig vara är större än tillgång?
Någon som ångrar nedläggningen av sågverk?
Jag har inte sett så många och stora avverkningar sen 70talet. F.d Storas skogar numera Gysinge skog har avverkat i en desperat takt känns det som.
Inte undra på att priserna är låga. Vi i prisdiket är avundsjuka på era höga priser i s. Sverige.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711117 Om avverkningarna går för fullt, sågarna sågar för fullt och åkerierna kör för fullt, så finns det rundvirke tillräckligt och inget behov av att höja timmerpriset.

Än så länge...

Användarvisningsbild

halvproffs  
Mangan skrev:Om avverkningarna går för fullt, sågarna sågar för fullt och åkerierna kör för fullt, så finns det rundvirke tillräckligt och inget behov av att höja timmerpriset.

Än så länge...

Så ä det.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Icegrip skrev:

En tolkningsfråga. Han skrev inte uttryckligen 300 000+ unika besökare varje per månad. Han började med att skriva unika besökare per dag. Om det är 11500-13000 unika per dag kan ju t ex samma individ registreras dag 1, dag 5 och dag 23. Tar man (11500-13000)x 30 dagar får man siffran 300 000 +

Skulle tro att många besökare är inne på sidan flera ggr varje månad. Gissar då att den egentliga unika besökssiffran hamnar någonstans mellan 11500 - 300 000.

Torbjörn, rätta mig om jag har fel.[/quote]

Du har nog ganska rätt icegrip. För det första ska jag vara tydlig med att säga ett det handlar om unika webbläsare vilket är det man kan få fram via Google Analytics som är vårt uppföljningsprogram. Ett begrepp som ofta slarvigt används som "unika besökare" när olika sajter redovisar sina siffror. Med unika webbläsare menas t ex att jag kan vara inne på Skogsforum med mobilen på morgonen och sedan med datorn på dagen och då räknas jag som två unika webbläsare trots att jag är en (helt😁) unik person.

Tittar vi per dygn så ligger vi som sagt och snittar mellan 11500 - 13 000 unika webbläsare just nu och tittar vi hur Google redovisar per månad så är det en bit över 300 000 unika webbläsare för senaste 30-dagarsperioden men då är det säkert så att en del återbesök räknas som nytt unikt besök beroende på hur man ställt in sin webbläsare.

Hursomhelst så ser typen av besökare ut så här:
Personer som enbart besöker sajten och läser utan att vara inloggad eller ha konto utgör den absolut största majoriteten. Vi har väldigt många som bara läser och det mesta av innehållet är ju öppet att komma åt utan att ha konto. Sedan finns det en grupp besökare som har konto och är inloggade på sajten och så finns alla ni som har konto, är inloggade och skriver👍

Skogsforum redovisar, liksom de flesta seriösa mediesajter, sin webbtrafik via en oberoende mätsajt som heter kiaindex.se
Där kan man varje vecka gå in och se hur mycket trafik (unika webbläsare, besök och sidvisningar) som webbplatsen har haft den senaste veckan. Använd "Alla plattformar" så får ni upp veckotrafiken för alla sajter som redovisar sin trafik via Kiaindex.se.

Så, nu åter till trådrubriken: Varför är priserna så låga!

r93  
#711124 Priserna är låga för att en stor majoritet av skogsägarna är inte intresserade, inspektorn sköter skogen åt dom.

Granbarkborren har skrämt upp alla till att avverka skogen med, och klimatomställning.... rädda det som räddas kan.

Användarvisningsbild

ananders  
#711125 Många sågverk har väl haft små vinstmarginaler under en längre tid. Så nu ser de en chans till att "fylla på i ladorna" och ge ut en bättre avkastning till ägarna. Sågverken är ju som alla andra företag som vill köpa billigt och sälja dyrt.

Användarvisningsbild

Elis76  
#711138 Råkade hitta statistik från Skogsstyrelsen över rundvirkespriserna för Q1-2021.

Statistiken över massaveds-, sågtimmer- och flislagren för de olika balansområdena kommer 4 maj.

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/virkespriserna-minskar-i-norr-men-okar-i-soder/

Användarvisningsbild

svampbob  
#711158 Ska jag vara ärlig så börjar jag mer och mer oroa mig för EU och myndighetsbeslut. Risken för att skogsavverkning försvåras och fördyras pga myndigheterna bedömer jag högre än att virkespriserna stiger markant.
Jag funderar allvarligt på att sälja en avverkning på 20-30 ha i år för att sänka mina risker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).