Skogsekonomi

Varför är priserna så låga?

47 inlägg 13587 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför är priserna så låga?

Skogz  
#711010 Varför är priserna på sågtimmer och massa så låga nuförtiden? Eller kanske, varför var priserna så höga förr i tiden?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

jannee  
#711016 Inköparna av virke har en kartell, svårt för att inte säga omöjligt att bevisa men eftersom efterfrågan på sågad vara + priset på sågad vara idag ALDRIG varit högre.
Trots låga priser är tillgången på råvara ändock tillräcklig för förädlingsindustrin.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

generationsskifte  
#711019 Frågan är hur länge de kan fortsätta på det viset. Hörde att den lokala byggvaruhandeln sålt all time high det senaste halvåret och nu ekar det tomt i lokalerna. De har ingen aning när de kan fylla på depoerna för det verkar slut på det mesta. Intressanta tider är det i alla fall.

Man kan väl få drömma lite och hoppas på att detta blir vändningen för den dåliga lönsamheten för oss som älskar att jobba i vår skog på sin lediga tid.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

svampbob  
#711022 Får EU igenom sin Taxonomi så lär kostnaderna som det lägger på den enskilde skogsägaren äta upp alla prishöjningar och mer därtill.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

morco  
#711023 Ja, det är ju en skaplig tröghet i prissättningen åt ena hållet... Min frus syster sitter i ledningen för en större byggmarknad och enligt henne har deras inköpspris på i princip allt sågat virke gått upp 50% sedan oktober förra året och ytterligare höjningar är prognostiserade.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Bosse1  
#711034 Köper man nåt får man rimligtvis betala det som står på prislappen,och vem sätter priset 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

surjämten  
#711035 Det är köparna som bestämt priset på det man inköpt av skogsägaren.

Skogsägaren borde oftare säga som vi sa i det militära.
- Jag väntar på bättre tider.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

halvproffs  
#711044 Säljer man nånting är det avdrag, köper man nånting är det tillägg. 🙃 👎

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

Torbjörn Johnsen  
#711047 Priset är lågt p g a att tillräckligt många skogsägare är villiga att sälja till dessa priser. Skogsindustrin har en mycket effektiv inköpsorganisation med personliga rådgivare och inköpare som jobbar direkt mot varje enskild skogsägare. Marknaderna för både timmer och trävaror är tydliga "tillgång-efterfrågemarknader" men de har tyvärr inte något samband.

Sågverken betalar inte mer för råvaran bara för att man får bättre betalt för trävarorna. De betalar så mycket som behövs för att få fram tillräckligt mycket timmer. Du som skogsägare är den som slutligen bestämmer till vilket pris du är beredd att sälja ditt timmer för. Det beror givetvis på vilken situation du befinner dig i. Vissa skogsägare måste hugga fram pengar till räntor mm medan andra klarar att vänta ett tag om priset är för lågt.

Just nu är vi troligtvis i ett läge där det går att få upp timmerpriserna rejält framåt sensommar/höst om tillräckligt många håller igen. Så tipset är, till alla som har råd: ägna våren åt att röja och plantera istället för att sälja timmer!

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Icegrip  
#711057 Det är bra att vara inne på Skogsforum och läsa. 🤓 Annars hade jag nog lätt missat att möjligheterna till prispress är extra stora just nu.

Som du säger Torbjörn, skogsägare måste hålla igen för att något ska ske med priserna. Har ni någon ungefärlig siffra på hur många privata skogsägare ni når ut till?

Jag antar tyvärr att merparten av Sveriges skogsägare inte tar del av sociala medier. De får sina bolagstidningar varannan månad och får på så vis bara en enkelriktad information.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

r93  
#711065 Jag håller med Torbjörn, men jag sticker ut hakan och killgissar att 80% av skogsägarna bryr sig inte, kan för lite, är inte intresserade.

Dom vet inget annat än vad inspektorn säger, en rågranne hade snitslat ett område i helgen upptäckte jag, han är pensionär och är inte i behov av pengar!

Jag frågade honom om varför han skulle hugga? Skogen var mogen och han trodde att barkborrarna ska äta upp allt, men jag sa att vänta till hösten, det är tomt på brädgården och priserna borde öka i takt med virkesbristen....

Jaja, dom säger så mycket fick jag till svar, några tusen hit eller dit vad spelar det för roll.

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

Torbjörn Johnsen  
#711066 Vi har 11 500-13 000 unika webläsare inne per dygn på Skogsforum.se. 300 000+ på en månad. Skulle gissa att minst 60% är skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

Ldsaren  
#711082 Ja det måste upp för råvaran , Södra höjde lite nu vet inte om andra har höjt .
Bästa är hålla på avverkning ännu om man kan som sagt .
Inspektorn verka hålla på företagets sida o säger att priset nog inte går upp mera , och barkborren gör mer skada än o vänta ut mer prishöjning .
Gå inte på det , det är ju en kall vår fortfarande också så borren förhoppningsvis ger sig .

Avatar Fallback

Re: Varför är priserna så låga?

r93  
#711083 Det är drygt 300k privata skogsägare i Sverige, 60% av dessa är inne på skogsforum en gång i månaden? Så kan det ju vara.

Men skogsforum är ju ganska brett, och dom trådarna med ”action” i är ju aldrig timmerpris, skogsekonomi etc, det är handhållet, elbilar, hyggesfritt, jakt osv....

Användarvisningsbild

Re: Varför är priserna så låga?

rokon  
#711084 Förr skulle alla ha träpaneler på väggarna bord av furu, köksskåp av furu möbler av masivt trä, sen blev det diverse skivmaterial möbler av alu och stål bordskivor av glas.
Kommer i håg en liten tjej jag pratade med för ca 20 år sedan, nä jag är inget för träbåtar för jag gillar plast, ja när barnen är uppfödda med plastleksaker, varför betala för något när man sen blir vuxen som man ej gillar?
Det är kundens önskemål som skall uppfyllas och sammanfaller den inte med vår tänkta försäljning vilket också beror på modets växlingar, då får man stå där med sin vara.
Skogsstyrelsen väljer betong i stället för trä för sitt kontorsbygge, säger ju en del.
Men som tur är är ej allt nattsvart utan nya produkter som får gillande finner en marknad och då ökar efterfrågan igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).