fre 06 dec 2019, 12:18#598985
Näpp jag anser att betalning och ansvar går hand i hand.
Det är lite för vanligt att skogsbolagen kör ändå utan att den som äger eller är delaktig i vägen ens har fått vetskap om detta.
Det är då ingen som ringt till mig och frågat mig om det går bra att köra, utan jag får se en timmerbil komma körandes på vägen och sedan får man hoppas att vägen bär...
Inte alltid den gör det.
Produktionsledaren har oftast inte ens varit ute och tittat på området.
Virkesköparen kanske har gjort en bedömning men det var då.
Ansvaret ligger helt på den som driver och den som kör, även chauffören har ett ansvar att kontrollera i vilket skick vägen har eller vilka regler som gäller vid tillfället.
Sedan att det ska stå i direktivet om vägen bär eller olika bestämmelser det må så vara.
Men att blint gasa på och förstöra sedan vifta med ett papper är inte okej.
I dessa dagar har vi regn och plusgrader trots att det skulle ha varit kallt, det ställer till det för oss alla, då ska man inte fara fram som en idiot och köra ändå.
Jag såg timmerbilar igår sitta och köra i lervälling på en avstängd väg......
Efter en stund kom det en traktor med tre rundbalar så var det färdigt på den vägen.
Även där kommer chauffören som kör trots skyltat om stängd väg få backa en lång sträcka innan han kan vända....
Sorgligt men sant, vanligt tyvärr att man inte kan höra av sig till vägansvarig och få rätt direktiv....
Så nä, för min del ska rätt vara rätt och idioti ska ej få gå fritt fram....
Det ska kosta för den som förstör för andra.