Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 18153 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595808 Hejsan. Sett några liknande trådar men som ändå inte riktigt passar in i mitt fall.
Grannen ska avverka ca 1200 m3 men det finns ingen vändplan. De kommer vända genom att köra ner på min grusväg till huset för att sedan backa rakt upp till virkesupplaget. Ingen har pratat med oss om det här. Vad kan jag göra/kräva? Dom har ingen möjlighet att få ut virket på något annat sätt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#595824 Du kan, eller bör fota av hela området.
Prata med den som har ansvaret för avverkningen, förklara för denne om dina oroligheter.
Kortsiktigt kan du också hindra dem från att beträda/nyttja din väg men långsiktigt en dålig ide.
Då bättre att du får garantier för att vägen återställs till normalt skick.
Är marken tjälad när lastbilarna kör på den kommer ändå inget att synas till våren.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

halvproffs  
#595829 Kan dom inte göra en vändplan när så mycket virke ska ut?

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595830 Du ska inte tolerera att man bara kör över dig och din mark utan lov.

Ta ett samtal med bolaget och redovisa att utan dokumentation om vägens skick och avtal om återställning i nuvarande skick så kan de hitta annan väg att åka på.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595834 Somliga ska bara utnyttja befintliga vägar utan att göra nåt eget, har en granne som välte ner 2000fub längs byvägen utan att göra 1mm vändplats utan bilarna for ner och vände på min skogsväg 1km längre och 500m väg. Ett väldigt irriterat samtal med avverkningsledaren så blev de iaf ordentligt grusat.
Han kollade tydligen inte var bilarna tänkt vända...
Nu låg de leveransvirke på byvägen och klart när massaveden hämtades var de på samma ställe o vände så nu ställdes de ut en gammal rundbal på vägen som markering så långt in att den inte nås med kranen från byvägen iaf

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595835
halvproffs skrev:Kan dom inte göra en vändplan när så mycket virke ska ut?


Man kan tycka det. ”Problemet” är nog att det va för dyrt. Jobbet åkte ut på upphandling. Ägaren till marken är en fond, så dom bryr sig nog inte så mycket. Vad jag har hört så står det även i kontraktet att dom inte får använda bilvägen till att skota ut virket. Vi är 5st i föreningen. Lite svårt att förklara utan bild men där vägen slutar är det som en Y-korsning, en hållet min privata väg till huset och andra hållet en traktorstig som redan är sopslut efter skördaren körde in.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595836 Du är inte skyldig att hålla dom med vändplats för dom vill spara pengar, kontakta avverkningsledaren!

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595838 Sökt kontakt med förvaltaren av skogen för att kolla vad kontraktet säger och ska även fota i morgon när det är ljust. Än så länge är inte mer skada gjord än att vi behöver sladda till vägen. Men då har dom bara kört två vändor med skotarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595839 Kan de inte stå i skogen och lasta av?
Sparar vägen väldigt mycket...

Varför är det så att så fort någon ska avverka så glömmer man bort sunt förnuft och hur man ska bete sig?

Inte tusan kör man sönder eller gasar över någons mark utan lov.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595840 Det som gör att jag troligen kommer vara den jobbiga grannen är att dom inte komma förbi knackade på och tog ett surr om det här. Då hade jag inte sett några problem alls. Men men. Vi får se vad som händer. Skiftet dom avverkar ligger extremt dumt till förhållande till vägar. Hade en flisbil hem till mig här om veckan och när han såg vimplarna för avverkningen så var det första han sa : hur fan ska dom få ut allt. Enligt honom så va den enda logiska lösning göra vinterväg och
Vändplats på min åker som ligger 15m från från avverkningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595841 Ja visst kan man göra detta, men även där efter vad många fått erfara på forumet så skulle jag kräva avtal om alla kostnader och tänkbara situationer som kan uppstå.

Jag är inte glad i att anlägga väg på åkrar eller ha avverkningsrester där om man har vall till exempel...

Frosten går ner i jorden och kan skapa frostbränna som bränner sönder hela grässvålen.

Avverkningsrester som hamnar i jordbruksredskap är ingen höjdare.

Men om bolaget tar på sig allt ansvar och sköter detta snyggt så kan det gå.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595843 Tänker inte låta dom göra vinterväg där oavsett men just att det var vad åkarn såg som enda logiska alternativet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595844 Ja då är det inte mycket att göra vad det gäller det logiska valen.
Jag skulle ha tillverkat en temporär grind så länge, så att timmerbilarna inte kunde vända på vägen.
kommer någon och klagar så skulle jag bara säga: Har ni avtal att använda min privata väg?
Har ni inte det, är det bara att vända om.

Det första du ska göra är att ta kontakt med produktionsledaren på bolaget och framföra att de måste ha avtal för att använda vägen för risken är väldigt stor att den blir sönderkörd, och för att undvika efterföljande kostnader i onödan så är ett avtal det bästa.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#595846 👍 ska göras

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#595847 Lycka till :-bd :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).