Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 19942 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Grålle52  
#598944 Ja vad ska ni köra då? Då får ni väl bli hemma och få a-kassa =))

jannee  
#598960 När man får direktiv (körorder) om att utföra ett arbete ( i detta fall en körning) utgår man (jag i alla fall) att det är genomförbart.
Hur sedan avtalet är mellan beställaren och den som givit mig körorder lägger jag mig i alla fall inte i.
Har beställaren ställt vissa krav som INTE mig delgivits är det inget som jag kan göra något åt.
Det är något som beställaren och dennes mottagare sins emellan får reda ut.
Blivit populärt att sparka på en som redan ligger men ge sig på någon som utför ett arbete som denne blivit ålagd (beordrad) är ändå väl lågt - då går verkligen skam på torra land.
Det är som om att en "kontorsråtta" ska förklara för dig hur du ska reparera en växellåda :!: .
Nästan ALLA som har kk är besserwissrar och har "välgrundade" åsikter om hur ett tungt fordon ska framföras :grin:
Även om du "bara" beställt ett batteri ska du INTE förvänta dig att det levereras med en liten paketbil, utkörningsbilen kanske också hade 2 ton gods till grannen och tar då självfallet med sig ditt "lilla" batteri - så långt är det många som inte tänkt.

Avslutat-02  
#598961 Ska väl inte skriva ett direktiv om man inte har koll på att det överhuvudtaget går att utföra arbetet.

Verkar som om vissa produktionsledare behöver ut i fältet och inte bara sitta på kontoret och anta....

Användarvisningsbild

Bax  
jannee skrev:.....Även om du "bara" beställt ett batteri ska du INTE förvänta dig att det levereras med en liten paketbil, utkörningsbilen kanske också hade 2 ton gods till grannen och tar då självfallet med sig ditt "lilla" batteri - så långt är det många som inte tänkt.

Men nu handlar tråden om att GRANNEN "beställt ett batteri", och att "utkörningsbilen med 2 ton gods" vänder på MIN gräsmatta. Och jag förstår att vore du chauffören så anser du dig ha din fulla rätt att göra det för att lösa uppgiften.
Du kan väl förklara jannee hur man ska slippa få sin väg/åker/gräsmatta/whatever sönderkörd av en chaufför som fått dåliga direktiv?

Användarvisningsbild

Bosse O  
#598977 Har detta inte spårat ut? Lastbilen vänder väl snart i köket...

ÅsaNisse  
#598978 Det är lite olika här i världen. Den chaufför som varit och hämtat virke hos mig senaste rundorna har valt att backa ca 100 m från större vägen istället för att köra in 200 m och göra en rundpall på gårdsplanen. Det blir så fula spår på din gårdsplan fick jag till svar när jag frågade varför han inte vände där.

Avslutat-02  
#598979 Frågan är ju ganska legitim...

Vem ska betala för kalaset?
Beställaren? Åkeriet? Skogsbolagen?
Grannen som sålt virke?

Vem ska betala för att ställa åter en sönderkörd väg eller gräsmatta?

Enligt vissa här, så ska man tåla och vara tyst över chaufförens agerande oavsett om denne agerat rätt eller fel... Har den dessutom agerat fel och på egen hand så ska man ändå inte ställa krav på vederbörande....

Där anser då jag att det är fel...

Kan ju även anse att mycket av dessa sönderkörningar skulle nog kunna slippas
Om t,ex produktionsledaren åkte ut och besiktade....

Sedan att man åker på vägar trots att vädret inte är det bästa kan ibland vara ett nödvändigt ont men man ska väl sikta på att undvika sönderkörningar.

Att helt strunta i viktbegränsningar och åka runt skylten är åt h.....
Detta händer varje år och det är främst ett bolag häromkring som trots förbud kör ändå..

jannee  
#598984 Du vinterrojarn hänger upp dig på just betalningen.
Börja med ansvarsfördelningen.
Vem är det som givit tillstånd till att nyttja befintlig väg/vändplats?
Finns det några undantag om när den inte får nyttjas?
Är vägen/vändplatsen godkänd, tillräckligt stor?
Uppdragsgivaren har ansvaret om uppdraget utförs efter dennes direktiv (förhoppningsvis skriftliga).
Utförs inte uppdraget på överenskommet sätt är det uppdragstagaren som har ansvaret.
Har nu inte uppdragsgivaren full kontroll över väg eller vändplats är det ändå dennes problem.
Vem som sedan är uppdragsgivare - kan vara avverkningledaren, inköparen eller grannen, någon av dessa får stå för kalaset om nu uppdraget verkligen utförts på angivet sätt.
Har däremot chauffören på eget bevåg gjort felaktigheter som bryter mot det ingångna avtalet får chauffören eller dennes arbetsgivare stå för kostnaderna.
En "kontorsråtta" kan inte komma och förklara att uppdraget INTE får utföras på beordrat sätt.
Oberoende om du är chaufför, skogsarbetare eller mekaniker försöker du troligtvis utföra ditt arbete på ett proffsigt sätt.
Är ej vägen eller vändplatsen i kondition för virkestransporter ska ej heller beställaren nyttja varken väg eller vändplats, detta är en självklarhet för oss Smålänningar
Några onödiga utgifter är vi tvingade till att undvika eftersom vi ändå har det så knapert. :oops:
Min erfarenhet är att man ringer skogsägaren några dagar innan man ska hämta och hör om vägen är ok - ibland har man nämligen hämtningsorder för några veckor framåt och kan välja och vraka beroende på väder.

Avslutat-02  
#598985 Näpp jag anser att betalning och ansvar går hand i hand.

Det är lite för vanligt att skogsbolagen kör ändå utan att den som äger eller är delaktig i vägen ens har fått vetskap om detta.

Det är då ingen som ringt till mig och frågat mig om det går bra att köra, utan jag får se en timmerbil komma körandes på vägen och sedan får man hoppas att vägen bär...
Inte alltid den gör det.

Produktionsledaren har oftast inte ens varit ute och tittat på området.
Virkesköparen kanske har gjort en bedömning men det var då.

Ansvaret ligger helt på den som driver och den som kör, även chauffören har ett ansvar att kontrollera i vilket skick vägen har eller vilka regler som gäller vid tillfället.

Sedan att det ska stå i direktivet om vägen bär eller olika bestämmelser det må så vara.

Men att blint gasa på och förstöra sedan vifta med ett papper är inte okej.

I dessa dagar har vi regn och plusgrader trots att det skulle ha varit kallt, det ställer till det för oss alla, då ska man inte fara fram som en idiot och köra ändå.

Jag såg timmerbilar igår sitta och köra i lervälling på en avstängd väg......
Efter en stund kom det en traktor med tre rundbalar så var det färdigt på den vägen.

Även där kommer chauffören som kör trots skyltat om stängd väg få backa en lång sträcka innan han kan vända....

Sorgligt men sant, vanligt tyvärr att man inte kan höra av sig till vägansvarig och få rätt direktiv....

Så nä, för min del ska rätt vara rätt och idioti ska ej få gå fritt fram....
Det ska kosta för den som förstör för andra.

röjar kalle  
#598988 Vinterröjarn@ Du kan inte ha lätt med såna där skogsbolags lakejer som tar sig vilka friheter som helst.Skulle föreslå att du flyttar till sydligare trakter verkar som folk har mer ansvar här. :wink:

Avslutat-02  
#598989 Nja det är ganska lugnt efter att man visat att man inte kan fara fram hur som helst.

Har några ärenden kvar att reda ut..
Men det är ingen vägfråga... Utan mera en sak om rårösen.... Som man kört rakt över....

röjar kalle  
Jdmogge skrev:
röjar kalle skrev:Vänta tills virket köparna ställer krav på farbara vägar året om då blir det nog annat ljud i skällan.Var inne på ställe närheten av Dalälven i Sala med slam bil. Märkte när jag körde in att hela vägen gungade när jag körde in till fastigheten.Och inte gick det att vända säkert där inne heller bara blöt mo sand och gräs som underlag.Var tvungen att backa därifrån då höll inte vägen längre och bilen fastnade fick ringa bärgare.När vi var klara så pratar vi inte några 3.5 dm spår hela vägen var förstörd 30-40 m.Gubben jäveln blev helt vansinnigt och krävde ersättning för förstörd väg det hela slutade med gubb aset vi bekosta hela kalaset själv.Det står nämligen i kommunens direktiv farbar väg oavsett väglag och årstid om du beställer tömning brunn eller sluten tank.En kollega var och tömde där senare på året och vart inbjuden på kaffe1fick höra hela historien och det var naturligt vis mitt fel helt inkompetent och bättre jag höll mig där det fanns asfalt. :d

Om virkesköparen kräver farbar väg året om får han nog inte köpa så mycket virke :grin:

Säkert med miljon skulder på fastigheterna i dag blir det nog att krypa till korset..När det skall betalas till banken :-ss

jannee  
#598997 Det verkar vara en dj**a röra där uppe i norr.
Kan förstå det till en viss del eftersom stora skogsbolag kör över kreti och pleti men även att många fastigheter ägs av utbor som sällan eller aldrig besöker sina fastigheter.
Här nere i söder är fastigheterna små och ägarna bor på dem eller i alla fall i dess närhet. Vi känner och umgås med grannarna, Rågångar eller annat som kan ställa till dispyter försöker de flesta lösa i god grannsämja.
Om någon avverkar några träd på fel mark är det ingen som direkt tar till storsläggan. Oftast reder man ut orsaken till att det gått fel och med detta får det senare bero. Många av oss nyttjar varandras färdigheter/redskap allt med god grannsamverkan. Detta med grannsamverkan har dessutom stärkts det senaste decenniet eftersom vi regelbundet har besök av nattfolket (öststatare men även knarkare)
Jag minns att på 50 talet bytte man regelbundet tjänster med varandra, idag gör man något liknande men nu hyr vi ( till självkostnadspris) tjänster av varandra.
Men visst det finns alltid någon tjurskalle och med lite otur kan man även finna en sådan (som jag gjorde i grannsocknen) :grin:

isteskog  
#598998 Det är nog inte någon större skillnad på landsbygden i norr eller söder Jannee! Fel begås på båda ställena och ordnas för det mesta upp i godo. 😉

Avslutat-02  
#598999 På det stora hela så sköter bolagen sig men ibland så kommet det några som inte riktigt har tänkt över hela bilden.

Man kan ha glömt bort en markägare emellan avlägg och avverkning...
Men istället för att då reda upp vissa saker så väljer man att lägga locket på.....

Vi som samarbetar med grannarna och inte låter bolagen köra sin stil har minst problem.

Kan inte tänka mig att det skiljer sig så mycket från norr till söder utan det är nog mera en attityds fråga från bolagen.

De som väljer att göra rätt.... vinner mest...

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).