tor 09 maj 2019, 01:40#565758
Den här tråden blev givetvis "kapad" av ett annat inlägg av filip_skeby men sånt händer hela tiden på ett forum. Problemet är dock att filip_skeby's undran inte får den uppmärksamhet den "förtjänar" med en egen rubriksättning.
filip_skeby's problem var alltså att kransväng och lyft succesivt segade ner sig. Sedan kom denna kommentar direkt vilket var en väldigt logisk kommentar om hur man bör attackera felsökningen.
Cat554 skrev:Om det var pumpen skulle det bli likt på alle funksjoner samtidig.
Det er nok riktig å starte søket i ventilen. Om du bytter om på noen slanger, så ser du om det følger ventilen. Om det gjør så, så skifter du om på magnetene på solenoiden, Så skifter du om på styrestrømskontaktene på magnetene, så du ser om det er elektronikken i kranstyringen.
Efter detta börjar det gå fel med kommentarerna vilket gör det hela förbryllande. Önskar att jag läst Cat554's första kommentar direkt.
Direkt på detta så gör Cat554 ytterligare en kommentar som gör att felsökningen spårar ur. Han nämner lödningar på kretskort som ett antagande att filip_skeby's maskin har IPS boxar som kranstyrsystem.
Cat554 skrev:Jeg hadde vansker med elektonikkortene. Gikk over alle loddinger og loddet dem på nytt, så var det borte.
filip_skeby är novis och antar att det finns "IPS-boxar" på maskinen för han vet ju inte hur dessa ser ut.
Nu drar rena snurren igång och bgl hakar på...
bgl skrev:som alltid med gamla 678-or, börja med IPS-boxarnas kretskort och jordning!
Sen sker lite bollande fram och tillbaka mellan Cat554, filip_skevi och bgl om det är bätrra att kolla en spilledning på pumpen annan man skall ta itu med "kretskorten"
Först när vi får se bilder på VCU och motståndslådan inser vi att det inte finns några kretskort att "löda om", dvs flera dagar av bortkastad tid och energi.
Nu är hela felsökningen tillbaka till ruta 1 dvs att allt skall börja om med vad Catt554 föreslog
Cat554 skrev:Om det var pumpen skulle det bli likt på alle funksjoner samtidig.
Det er nok riktig å starte søket i ventilen. Om du bytter om på noen slanger, så ser du om det følger ventilen. Om det gjør så, så skifter du om på magnetene på solenoiden, Så skifter du om på styrestrømskontaktene på magnetene, så du ser om det er elektronikken i kranstyringen.
Med lite enkelt switchande av elkontakter på förstyrventilerna sån kan vi utesluta ev elfel. Man kan switcha slangar på riktningsventilen för att ve utesluta pumpen.
Att pumpen skulle krångla bara på lyft (relativt högt tryck) och sväng (relativt lågt tryck) och inte på t ex vipp ut (relativt högt tryck) eller vipp in (relativt lågt tryck) är ytterst osannolikt då pumpen själv inte har en aning om vart oljan skall gå. Kvar är kärvande slider i ventilpaketet. Tråkigt problem men ganska troligt.
Detta med att tråden kapades och filip.skevi's undran flyttads till en ny egen tråd med egen rubrik är nåt som vi alla skulle ha påpekat innan detta spårade ur.
Sorry för min del av det hela
//Per A
Man lär så länge man undervisar...
//Per A