Skotare

Inköpt Mini bruunett 678 -85

182 inlägg 69073 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#565628
bgl skrev:I den ursprungliga konstruktionen av 678-an styrdes kranen genom en anpassningsbox som konstruerades internt inom företaget, konstruktören kallades i något sammanhang för Manolito. Jag vill minnas att boxen satt på sidan av förarstolen. När jag köpte min 678 som levererades våren -85 var den en av de första med IPS-boxar i stället för hembygget. Boxarna, 2 st var monterade på höger sida av hytten, nära dörren. Lätt att se skillnaden.

Det är Ips boxar på den jag har och det är en 84:a

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#565633 Då är det troligen ett ombygge, vem som gjort det i så fall och hur är en öppen fråga. Rådgivning på distans blir ännu svårare, kan du inte så mycket om el behöver du hjälp på plats.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565636 Bgl. Svarade du mej eller vedproducent?
Du tror fortfarande på elfel?

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

bgl  
#565653 Mycke bra fråga, dubbeltrådar kan bli trassliga!
Säker slutsats är för tidigt att dra, men som någon annan skrev, börja alltid med det renaste och billigaste vid sökning efter fel.

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#565656
filip_skeby skrev:Bgl. Svarade du mej eller vedproducent?
Du tror fortfarande på elfel?

I första hand Bgl. Men då har du inte samma som mig. Jag vet inte vad jag ska tro och har du någon annan låda så vet jag inte alls.

Användarvisningsbild

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

Vedproducent  
#565657
Vedproducent skrev:
filip_skeby skrev:Bgl. Svarade du mej eller vedproducent?
Du tror fortfarande på elfel?

Men då har du inte samma som mig. Jag vet inte vad jag ska tro och har du någon annan låda så vet jag inte alls.
Det blev lite rörigt. Läste för snabbt och uppfattade att filips fråga var till mig. Ursäkta

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565677 Nu får vi se om jag lyckas

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565708
filip_skeby skrev:Nu får vi se om jag lyckas

Du har INTE ett system med IPS boxar.

Den "boxen" du visar (om den är kopplad till kranspakarna) innehåller säkert justerbara motstånd som individuellt bestämmer maxhastigheten på varje kranfunktion.
Den andra enheten på bild är en Voltage Control Unit eller VCU. Det justerbara motståndet på VCU panelen är för att kompensera (finjustera kranhastigheten) för normala temperaturskillnader (varm vs kall hydraulik) i elmagneterna på ventilpaketet. Motståndet i elmagneternas kopparlindning varierar några procent med temperaturen. Vri upp den på "Max". Prova igen!
Tror inte din "box" är en felkälla, ingen elektronik i den, bara några trådlindade motstånd. Öppna den, ta ett kort som du postar här så att alla kan se. På de två 1985-86 678-som jag var "delägare" i så var det enkla trådlindade motstånd med flyttbara "slängklämmor" som justering. Så länge boxen är ren och fin invändigt så behöver du inte röar nånting där.
Med den karaktär du beskrivit på problemet så lutar det åt nåt temperatur-relaterat hydraulikfel.

Detta är en IPS-box, vilket du inte har på din maskin
$matches[2]


Det är skillnad på system med IPS och system med VCU
$matches[2]


Förstyrventilen
$matches[2]

$matches[2]


ICL kranspak
$matches[2]

1557330438_198_reservdelskatalog_Oesa_250oesa_250_reservdelskatalog_0010-1.jpg

VCU
$matches[2]
$matches[2]

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565732 Tack för bra och välformulerade svar och bilder, så även jag förstår =)
Jag ska ta kort så fort jag hinner och lägga ut här så får du se hur det ser ut.
Ratten står på maxläget redan nu...
Då bryr jag mej inte om elektroniken och istället tar jag tag i och mäter på hydraulpumpen.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

AKKAMAAN  
#565758 Den här tråden blev givetvis "kapad" av ett annat inlägg av filip_skeby men sånt händer hela tiden på ett forum. Problemet är dock att filip_skeby's undran inte får den uppmärksamhet den "förtjänar" med en egen rubriksättning.
filip_skeby's problem var alltså att kransväng och lyft succesivt segade ner sig. Sedan kom denna kommentar direkt vilket var en väldigt logisk kommentar om hur man bör attackera felsökningen.

Cat554 skrev:Om det var pumpen skulle det bli likt på alle funksjoner samtidig.
Det er nok riktig å starte søket i ventilen. Om du bytter om på noen slanger, så ser du om det følger ventilen. Om det gjør så, så skifter du om på magnetene på solenoiden, Så skifter du om på styrestrømskontaktene på magnetene, så du ser om det er elektronikken i kranstyringen.


Efter detta börjar det gå fel med kommentarerna vilket gör det hela förbryllande. Önskar att jag läst Cat554's första kommentar direkt.

Direkt på detta så gör Cat554 ytterligare en kommentar som gör att felsökningen spårar ur. Han nämner lödningar på kretskort som ett antagande att filip_skeby's maskin har IPS boxar som kranstyrsystem.
Cat554 skrev:Jeg hadde vansker med elektonikkortene. Gikk over alle loddinger og loddet dem på nytt, så var det borte.

filip_skeby är novis och antar att det finns "IPS-boxar" på maskinen för han vet ju inte hur dessa ser ut.

Nu drar rena snurren igång och bgl hakar på...
bgl skrev:som alltid med gamla 678-or, börja med IPS-boxarnas kretskort och jordning!


Sen sker lite bollande fram och tillbaka mellan Cat554, filip_skevi och bgl om det är bätrra att kolla en spilledning på pumpen annan man skall ta itu med "kretskorten"

Först när vi får se bilder på VCU och motståndslådan inser vi att det inte finns några kretskort att "löda om", dvs flera dagar av bortkastad tid och energi.

Nu är hela felsökningen tillbaka till ruta 1 dvs att allt skall börja om med vad Catt554 föreslog

Cat554 skrev:Om det var pumpen skulle det bli likt på alle funksjoner samtidig.
Det er nok riktig å starte søket i ventilen. Om du bytter om på noen slanger, så ser du om det følger ventilen. Om det gjør så, så skifter du om på magnetene på solenoiden, Så skifter du om på styrestrømskontaktene på magnetene, så du ser om det er elektronikken i kranstyringen.


Med lite enkelt switchande av elkontakter på förstyrventilerna sån kan vi utesluta ev elfel. Man kan switcha slangar på riktningsventilen för att ve utesluta pumpen.
Att pumpen skulle krångla bara på lyft (relativt högt tryck) och sväng (relativt lågt tryck) och inte på t ex vipp ut (relativt högt tryck) eller vipp in (relativt lågt tryck) är ytterst osannolikt då pumpen själv inte har en aning om vart oljan skall gå. Kvar är kärvande slider i ventilpaketet. Tråkigt problem men ganska troligt.

Detta med att tråden kapades och filip.skevi's undran flyttads till en ny egen tråd med egen rubrik är nåt som vi alla skulle ha påpekat innan detta spårade ur.
Sorry för min del av det hela
//Per A

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#565761 Kärvande slider i ett ventilpaket är inget jag river i själv...borde gå att lämna in hela ventilpaketet till en hydraulfirma som går igenom det.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#578564 Skulle tro att det är elfel. Jag tröttnade på ips boxarna och bytte till ergo spakarna. Elsystemet i en Minibrunett är väldigt enkelt. Uppbyggt i moduler och inte en massa flipflop funktioner.
Men då jobbar jag som hydraulmek på dagarna så det är ju lite doping.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

filip_skeby  
#578581 Men det är tydligen inga ips boxar i min.

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

fastfälld  
#633851 Är det ditt fina renoveringsprojekt/förbättringsprojekt som ligger ute till försäljning på klaravik? https://www.klaravik.se/auction/product/skotare-fmg-bruunett-mini-678-f-med-ny-kran/

Avatar Fallback

Re: Inköpt Mini bruunett 678 -85

stenberg77  
#634175 Ja, tyvärr. Har en känsla av att jag kanske kommer ångra detta i framtiden. Men jag har lite för mycket maskiner i förhållande till tid. Behöver dessutom frigöra lite mer pengar. Fick nyligen tag i en lantgård vacker belägen vid vatten och med 95 ha skog i direkt anslutning som vi köpte. Boningshuset är timmrat från 1809 och behöver ca 2mkr innan vi kan flytta in. Tämligen orört och saknar vattenburen värme och har utanpåliggande tvinnade elledning, dvs inte sönderrenoverat. Men det behövs lite pengar i det innan vi vill flytta in. Lagt enormt med tid på kranbyte och gått igenom det mesta på 678an. Jag överdriver inte om jag lagt över 500tkr på den maskinen och par månaders heltids jobb... Men det är nog svårt att få igen de pengarna. Men det var kul också.....

https://www.klaravik.se/auction/product ... d-ny-kran/

1585422093_extrabilder3286268_large.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).