Skotare

Valmet 862 göra om / Valmet 862 second life

25 inlägg 14919 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 862 göra om / Valmet 862 second life

jabalv  
#548353 EDIT:
I tried to use google translate, but i believe it's make things worse for everyone. I will continue with my future posts in English! Sorry for inconvenience!



Ämne att diskutera Valmet 862 K


Jag återställer min Valmet 862 för att göra jobb eftersom jag har hemma ett tag.
Det är svårt att hitta några detaljer om denna speditör.


kanske någon har någon information som:
- vanliga problem, rekommenderade tweaks, var man ska leta efter reservdelar, däck etc.
- Personlig erfarenhet av valmet 862
- liknande fordon från vilka ta reservdelar
- Jag är orolig för Clark automatväxellåda.


Senast redigerad av jabalv sön 22 mar 2020, 17:11, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

Tralsmo  
#548368 Hej!

Antar att 862 är en skotare?

Har haft en 892 skördare 89årsmodell.

Nu var det ju nåra år sen men reservdelar va Inga problem. Komatsu kan nog fixa det som inte går att fixa på annat håll. Det som brukar fela typ spakar å sånt går nog att bygga om om så skulle va.
Ventiilhuså övrig mekanik bör finnas begagnat på typ koppom.

Clarklåda va det på våran skördade å det kändes inte som nåt man borde oroa sig över.

På 892 skördade så är det kombinerad konverter å "hydrostat" funkade bra sånär sm på att det va ett pill att ställa om från det ena till det andra, men det va nog ett konstruktionsfel i hantering å inte nåt som egentligen behövde lagas. För oss funkade det må lite tålamod.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#548390 Ja 862 är en speditör.

Jag är rädd när clarks slits ut, det kommer att förbrukas ganska mycket bränsle.
Så ombyggnad av clark växellåda behövs. Letar var du hittar några instruktioner för att åtgärda det.

kanske någon modifiering och sätta annan typ av växellåda

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

AKKAMAAN  
#548415 Valmet 862 är en mycket trevlig skotare. Enkel hydraulik som skall hastighetsreglering med gaspedalen tillsammans med kranreglagen på grund av att det är ett konstantflödessystem (rundpumpning). Hoppas du har EHC 35 med kattskallarna och IPS boxar som kranstyrning.
Hydraulsystem i övrigt har två pumpar varav den ena avdelar olja via en prioriteringsventil till ratt-orbitrolstyrningen. Rattstyrningen tar bara olja när den aktiveras.
Vad gäller Clarkväxellådan inkl momentomvandlaren och power-shift växling så börja med att kontrollera att oljan är klarröd och inte har nåt svart sotpigment. Det kan i så fall tyda på slitna och brända kopplingslamellerna.
Så länge maskinen inte slirar på kopplingslamellerna i power-shift-lådan så borde det inte vara nåt problem med extra bränsleförbrukning. Momentomvandlaren/converterns har frihjulslagring för statorn och axellagringar som slitdelar. Om statorn inte låser fast vid högt momentum tag så blir maskinen svag och det kan iofs synas på bränsleförbrukningen. En van convertermaskinförare kan upptäcka det ganska snabbt vi en provkörning. Hela Clarklådan är pålitliga grejer. Verkar som du är lite ängslig över den?
862'an har pendelaxel på framdelen vilket gör maskinen stabil vid krankörning. Kommer inte ihåg om stbilseringscylindrarna som låser pendelaxel vid kranarbete var standard eller extra utrustning.
Den har också väldigt bra terrängegenskaper i övrigt och är en mycket kapabel skotare i mellanklassen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

tallen100  
#548418
Tralsmo skrev:
Har haft en 892 skördare 89årsmodell.

Hette inte skördaren 902?

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

AKKAMAAN  
#548434
jabalv skrev:- Jag är orolig för Clark automatväxellåda.

Det är inte en automatväxellåda. Man växlar manuellt, men det är sk avbrottsfri växling så man behöver inte frikoppla eller lätta på gasen vid växling

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

Tralsmo  
#548440 Nix , en valmet 892 engreppare (1989) med Clark converterlåda, manuell. 3 eller fyra växlar (minns inte vilket) hög å låg.
Omkopplingsbar till hydrostatdrift i terängkörning.( med 2 växlar förutom hög å låg)
Även hydrostatdrift kopplades via Clarke men förbi konverter och med separat hydrulpump och hydraulmotor
Funkade alldeles utmärkt faktisk. Va bara det att det satt en elmotor som sköt drevet till omkopplingen fram och tillbaka mellan converter och hydrostatdrift.
Det satt ju indikatorlampor som skulle visa läge men den där sabla motorn var ju så seg så efter en stunds var man helt förvirrad.

Avatar Fallback

Re: Valmet 862

Tralsmo  
#548445 Nä den ä manuell men med converter ( momentomvandlare) så nån frikoppling behövs inte.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#548451
AKKAMAAN skrev:.

You maybe speak English?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 862

AKKAMAAN  
#548534
jabalv skrev:
AKKAMAAN skrev:.

You maybe speak English?

Yes I do.
Live in the US since the year 2000
You can PM me if you want! ~o) :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#549911 lyckades starta en maskin. nu i garage. fixar det för säsong :)
stod i 10 + år
https://youtu.be/r6gMYTDHK1A
Verkar att överföringen inte fungerade helt i början - hade inte vridmoment men när det värmdes upp började det fungera fullt ut. Vet inte. Förmodligen behöver fixa / tweak upp den clark 18000

mycket arbete att göra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#549918 Jag tror att jag behöver Clark Maintenance Manual. Någon vet var man ska få på engelska / ryska?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

Kse  
#550119 Try here.

http://www.clark-transmission.com/

Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#564700 var hittar man främre axeldelar? Och vilka axlar det faktiskt använder.
från gamla broschyrer - AH44G. Jag har blockerare
VOLVO BM AB
Artikelnummer 23548
Tillverkarens nummer. 1180 eller 1780

någon katalog för detta någonstans?


https://www.volvoce.com/global/en/produ ... ries/4300/ ha AH44D
Senast redigerad av jabalv tor 02 maj 2019, 08:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 862

jabalv  
#564703 igår började arbeta med kran. Inga nummer på kran - förlorad. Broschyrer i online igen säger: Cranab 6020?
Är det här cranab 6020? Jag behöver en del katalog för det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).