ons 30 jan 2019, 22:07#548415
Valmet 862 är en mycket trevlig skotare. Enkel hydraulik som skall hastighetsreglering med gaspedalen tillsammans med kranreglagen på grund av att det är ett konstantflödessystem (rundpumpning). Hoppas du har EHC 35 med kattskallarna och IPS boxar som kranstyrning.
Hydraulsystem i övrigt har två pumpar varav den ena avdelar olja via en prioriteringsventil till ratt-orbitrolstyrningen. Rattstyrningen tar bara olja när den aktiveras.
Vad gäller Clarkväxellådan inkl momentomvandlaren och power-shift växling så börja med att kontrollera att oljan är klarröd och inte har nåt svart sotpigment. Det kan i så fall tyda på slitna och brända kopplingslamellerna.
Så länge maskinen inte slirar på kopplingslamellerna i power-shift-lådan så borde det inte vara nåt problem med extra bränsleförbrukning. Momentomvandlaren/converterns har frihjulslagring för statorn och axellagringar som slitdelar. Om statorn inte låser fast vid högt momentum tag så blir maskinen svag och det kan iofs synas på bränsleförbrukningen. En van convertermaskinförare kan upptäcka det ganska snabbt vi en provkörning. Hela Clarklådan är pålitliga grejer. Verkar som du är lite ängslig över den?
862'an har pendelaxel på framdelen vilket gör maskinen stabil vid krankörning. Kommer inte ihåg om stbilseringscylindrarna som låser pendelaxel vid kranarbete var standard eller extra utrustning.
Den har också väldigt bra terrängegenskaper i övrigt och är en mycket kapabel skotare i mellanklassen.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A