sön 14 jan 2018, 16:48#491780
Ja till Mavic anges det 0-grader (celsius) som lägsta temperatur. Samtidigt ger manualen tips om vad man ska tänka på i flygning vid låga temperaturer och där anger det -10.
Dels är det ju fara för batterierna om de är kalla. Se till att de är varma, t.ex. om det går att ha dem innan för jackan. När de väl används blir det en del värmeproduktion så de blir inte kalla så fort. Man kan se i appen vilken temperatur det är. Men det sägs också att kapaciteten kan sjunka snabbt på slutet så man kan väl undvika att pressa max på tidsgränsen. Och en för hög momentan strömförbrukning kan vara dålig, jag har fått varningar om det. Så man kan undvika sportläget.
Vid fukt i luften som det kan vara söder över och minusgrader så är det risk för is på propellrarna och det är inte bra vad jag förstår.
Jag sökte i facebookgruppen och det är vanligt med flygning i minusgrader. Flera rapporterade under -10 och som lägst -22 utan problem.
Jag har inte haft möjlighet att testa då vädret inte varit kallt nog
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.