Ny Teknik och Elektronik

Drönare i din vardag?

101 inlägg 57910 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

MDin  
#488520
anersimyra skrev:Sysslar du med bilder i verksamheten är det ju bara att slå till och köpa via företaget, risken är förstås att revisorn blir lite kinkig om man inte redovisar någon försäljning av bildmaterial bara.. :D


Du har fullständigt rätt, får väl skicka en bild på skogen och kvitto på en gran[emoji1][emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#488536
MDin skrev:
Aqualize skrev:Jag har visserligen en liten firma för att köra traktor på sommaren men har ju inte egen skog eller annat jag kan hänvisa till så den är helt privat (så lusten att köpa också kom, inte som nyttosak).

Ska du ha den som annat än just privat "leksak" ("rekreationsflygning") så måste man i dagsläget betala några tusen till transportstyrelsen i engångsavgift samt en årsavgift på någon tusenlapp tror jag. Så skaffar man en drönare i firman så skulle de om de är lömska ifrågasätta det på det viset.
MEN i.o.m. nya föreskrifterna från transportstyrelsen så tas kravet på tillstånd bort för kategori 1-maskiner (upp till 7 kg, innefattar alla drönare som nog är aktuella). Nu hände det något konstigt, de gick ut i oktober och sa att nya reglerna gäller från årsskiftet och den 20:e december kom slutgiltiga föreskrifterna. den 21:a gick de ut med att de måste skjuta på dessa till 1:a februari (ingen anledning given).
Så än är det krav på sådant här.

Nu ska jag också påpeka att jag inte är SÅ insatt i lager och regler om att ta in saker i firman så man får kolla upp mer själv. Klart är att man kan driva firma med drönarverksamhet från 1:a februari utan att pynta upp något till transportstyrelsen. Men att invänta detta eller ta upp drönaren först efteråt låter som något mer taktiskt val.

Däremot kan man komma ihåg att drönare sällan är med som något en vanlig företagsförsäkring täcker. Det räknas som ett obemannat luftfartyg (jo det är lite lustigt namn) och finns några olika bolag som har specialförsäkringar för ansvar och skeppet. Täcker sådant som att den dimper ner och någon får den i huvudet, stora krockar på väg osv. Hittills har det inte gått att teckna dessa utan TS tillstånd, får se hur det blir när det försvinner.
Men, är man och flyger i sin egen skog så ska det väl till mycket för att en drönare ska ställa till med något, rör ju sig inte så mycket folk och det har gått om träd att slå i istället.


Har tänkt att ha den i skogsbruket, upptäcka torrgran som drabbats av den berömda borren samt lite gränskoll. Skogsbruket deklareras som firma, utöver den så har jag en firma till, pysslar bland annat med fotografering i journalistisk syfte.
Så tillkommer väl lite lek med lite privat natur.
Menar du med TS trafikverket eller PTS, post och telestyrelsen som har bl.a hand om frekvenstillstånd?

TS = Transportstyrelsen. Det är de som får utfärda föreskrifter som användande av bl.a. drönare.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#488865 Idag har jag spelat in video där jag flyger med dronedeploy och även liten annan snutt. Såklart "tillrättalagt" en del. Stora skogen som fotograferas är en liten träddunge på tomten :-)
Jag spelade in med GoPro-kameran på huvudet och en app som spelade in telefonens skärmbild. Det här ska klippas och sammanfogas, att bädda in en video i annan osv. har jag inte gjort förut så jag ska inte ge något datum när det är klart, jag kan bara säga "januari". Men genom att skumma över materialet verkar det gått bra. Förvånande hur väl kamerans mikrofon fångade min röst även när jag hade drönaren flygandes i huvudhöjd.

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

MDin  
#491469 Jag har en liten fundering som ställs till drönarflygare.
I specen till alla drönare står det att man inte ska flyga när det är under +-0! Varför?
Är det batterikapaciteten eller något annat ???
Drar mig för att köpa på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Nor-forest  
#491495 Jag er ingen expert men tror ikke det gjør noe å fly i noen minus grader. Det viktigste er at det ikke er fuktig vær slik at ising oppstår. Har sjølv en DJI P 4 som jeg fly mye i noen minusgrader, men aldri når det er antydning til fuktig luft.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#491780 Ja till Mavic anges det 0-grader (celsius) som lägsta temperatur. Samtidigt ger manualen tips om vad man ska tänka på i flygning vid låga temperaturer och där anger det -10.
Dels är det ju fara för batterierna om de är kalla. Se till att de är varma, t.ex. om det går att ha dem innan för jackan. När de väl används blir det en del värmeproduktion så de blir inte kalla så fort. Man kan se i appen vilken temperatur det är. Men det sägs också att kapaciteten kan sjunka snabbt på slutet så man kan väl undvika att pressa max på tidsgränsen. Och en för hög momentan strömförbrukning kan vara dålig, jag har fått varningar om det. Så man kan undvika sportläget.

Vid fukt i luften som det kan vara söder över och minusgrader så är det risk för is på propellrarna och det är inte bra vad jag förstår.
Jag sökte i facebookgruppen och det är vanligt med flygning i minusgrader. Flera rapporterade under -10 och som lägst -22 utan problem.
Jag har inte haft möjlighet att testa då vädret inte varit kallt nog :-(

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

MDin  
#491795 Tack för utförligt svar.
Här i Västmanland är det ofta fuktigt och isbark på bilrutan på morgonen, men när barometern står på 1000 är det helt ok.
Nu blir det att övertyga hustrun att man kan flyga på vintern[emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

M.Nilsson  
#491925 Ni som nu använt era drönare under en period, är ni nöjd med resultatet? Upplever ni att det tillför något mervärde, eller är det nyhetens behag?
Jag testade nyligen 3D-printing, och tyckte att det var riktigt roligt, men märkte att jag snabbt tröttande på det (2 veckor in). Så det jag försöker fråga är om drönare överlag är någonting som faktiskt används eller om den efter en tid bara ligger och samlar damm i något hörn.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#492000 Jag använder min mest för filmning och det har blivit lite då och då. Bor inte så lägligt till att flyga i vardagen men när jag är till Bergslagen så flyger jag (därför drönaren ligger kvar där). Nu hade jag ju inte någon egen skog och egentlig anledning att flyga över så i skogsbrukets avseende får jag passa på frågan. Planerar saker inför sommaren där den kommer till pass.

Och nu talar vi om mig, som har en sådan här ståendes sedan mitten av 2014 som aldrig riktigt blev inkalibrerad... Så jag är absolut den som kan tappa nyhetens behag. Lite lustigt nog tänkte jag ta ett ryck - till sommaren vill jag använda drönaren som steadycam (gimbalen parerar svängningar). Det finns något gjutet fäste annars så kan man köpa 3D-utskrifter från Kina. Det vore väl själva f*n om jag skulle köpa sådant när jag har en skrivare och designer finns på thingiverse.com så den måste igång nu.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#492002 DJI ska för övrigt hålla ett event 23:e januari i New York. "Adventure Unfolds" är titeln och snacket går att det borde vara en "Mavic 2". Det har dykt upp lite trovärdiga konkurrenter till nuvarande Mavic på CES i förra veckan (sen om sådana dyker upp i Sverige är en annan femma). Vi får se om de kommer dra till med något imponerande. Det brukar ta 1+ månad innan man får tag på saker och när Mavic var ny så dröjde det många månader innan folk fick sin beställning (direkt från DJI Store). Så håll inte andan på att få tag i någon häftig uppgraderad version (om det blir så) väldigt snart.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#492175
Aqualize skrev:Idag har jag spelat in video där jag flyger med dronedeploy och även liten annan snutt. Såklart "tillrättalagt" en del. Stora skogen som fotograferas är en liten träddunge på tomten :-)
Jag spelade in med GoPro-kameran på huvudet och en app som spelade in telefonens skärmbild. Det här ska klippas och sammanfogas, att bädda in en video i annan osv. har jag inte gjort förut så jag ska inte ge något datum när det är klart, jag kan bara säga "januari". Men genom att skumma över materialet verkar det gått bra. Förvånande hur väl kamerans mikrofon fångade min röst även när jag hade drönaren flygandes i huvudhöjd.

Har börjat försöka klippa i detta. Har kommit fram till att skärminspelningen från telefonen måste blivit gjord med variabel framerate (så ofta den kunnat har den väl tagit en skärmbild). Så man synkar upp något som jag ser i kameran, väljer en procentsats och får det delmomentet att synka perfekt med GoPro-kameran (som ser lite av mobilskärmen). Men när man tittar på annat ställe så är det ur fas.
Så det blir ett pysseljobb. Ska se om jag kan hitta något sätt att stretcha videoklippet baserat på flera referenspunkter.
Edit: Nej men se där. Variabel framerate var faktiskt ett begrepp. Jag Adobe Premiere Elements hanterade inte det men gratisprogrammet Handbrake kan användas för att konvertera. Matade in att jag ville ha filmen i konstant framerate och 29,97 bilder/sekund (precis som GoPro-filmen). Passade in perfekt, matchade upp den på ett ställe och flera minuter senare var det i synk. Då är nog ett stort hinder undanröjt :-)

Användarvisningsbild

Re: Drönare i din vardag?

Aqualize  
#492890
Aqualize skrev:Idag har jag spelat in video där jag flyger med dronedeploy och även liten annan snutt. Såklart "tillrättalagt" en del. Stora skogen som fotograferas är en liten träddunge på tomten :-)
Jag spelade in med GoPro-kameran på huvudet och en app som spelade in telefonens skärmbild. Det här ska klippas och sammanfogas, att bädda in en video i annan osv. har jag inte gjort förut så jag ska inte ge något datum när det är klart, jag kan bara säga "januari". Men genom att skumma över materialet verkar det gått bra. Förvånande hur väl kamerans mikrofon fångade min röst även när jag hade drönaren flygandes i huvudhöjd.


Äntligen här! För den som är obekant med drönare, DroneDeploy (som jag redan skrivit om tidigare).
Som ni märker är det inget manus men jag hoppas den är informativ.
18:35 lång. Har klippt en del i inspelningen. På två ställen blir det bara rött på bakgrundsvideon - jag har exporterat om från programmet men blir likadant, det är bara några sekunder så ni får stå ut (missar inget viktigt).


Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Bison  
#492988 Intressant tack för info[OK HAND SIGN]

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Charles  
#508973 Såg att Elgiganten hade DJI Mavick Pro för 5990.
Är den fortfarande ett bra köp?
/ Karl

Avatar Fallback

Re: Drönare i din vardag?

Icegrip  
#508988 Ja, det skulle jag säga! Tack för tipset!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar