tis 27 feb 2018, 19:18#500659
Nya skivor och nya belägg så stannar en lastbil så snabbt men efter 10 000 mil eller 10 månader är bromsarna inte bättre än att ekipaget med nöd och näppe klarar sig igenom bilprovningen.
Innan "min" åkare testade släparna körde han med en gammal dragbil med släpvagnsbroms med vilken han värmde upp bromsarna ordentligt för annars gick inte något släp igenom bilprovningen.
Exakt likadant fick man göra med dragbilen, köra snabbt för att därpå bromsa hårt en tre till fyra ggr annars var risken för en tvåa väldigt stor.
Bromsarna på en lastbil är tyvärr så klent dimensionerade att när de är nya klarar de kraven men efter något års körningen klarar de inte bilprovningens krav om man inte förvärmer dem.
Oftast beror detta på att beläggen blivit glasade (blanka) vilket de blir om man inte kontinuerligt bromsar väldigt hårt (tvärnitar) - ja ungefär som skivbromsarna brukar bli bak på en personbil.
Nu finns det retarder och en väldigt effektiv motorbroms vilket gör att man oftast bara behöver bromsa lite lätt för att få en tillräcklig inbromsning.