Logistik, Transport

80 tons timmerbil

79 inlägg 38884 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

80 tons timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40862 Det pågår försök med 80-tonstimmerbilar uppe i norr. Har inte sett varken bild eller film på dessa, är det någon som har? Länk till youtube ger extra plus. :-)



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#40877 Flyttade det här till logistik 8)

Användarvisningsbild
Thunborg  
#40889 Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80 :shock:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40917 De skall köra från terminaler i inlandet till kusten tydligen. Några skogsbilsvägar handlar det säkert inte om.

   TS
Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40943 http://www.atl.nu/Article.jsp?article=49817&a=Lång%20lastbil%20på%20väg

Avatar Fallback
grotförare  
#40976 de ska bli intressant å se vad dom kommer fram till.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41015
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80 :shock:


Till viss del beror det väl på hur många axlar vikten är fördelad på?

Men, det är kanske inte de tunga transporterna man ska inrikta sig på, tror att det går många "24metare" idag med "lätt" last, häng på ett släp till på dom så spar man en hel del diesel, mantimmar, och pengar!

Användarvisningsbild
Thunborg  
#41017
Zixten skrev:
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80 :shock:


Till viss del beror det väl på hur många axlar vikten är fördelad på?

Men, det är kanske inte de tunga transporterna man ska inrikta sig på, tror att det går många "24metare" idag med "lätt" last, häng på ett släp till på dom så spar man en hel del diesel, mantimmar, och pengar!

På långa tranporter mellan terminaler ok, men miljövänligast torde bli med järnväg :roll: Skulle villja se ett sådant ekipage hos en privat markägare, det brukar många gånger inte varken gå köra eller vända med dagens timmerbilar.
24 meter och lätt last :?: inte har våra timmerbilar det problemet :!: De kör ju med bara halvlass om man tittar på stakhöjden :wink:

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41024
Thunborg skrev:
Zixten skrev:
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80 :shock:


Till viss del beror det väl på hur många axlar vikten är fördelad på?

Men, det är kanske inte de tunga transporterna man ska inrikta sig på, tror att det går många "24metare" idag med "lätt" last, häng på ett släp till på dom så spar man en hel del diesel, mantimmar, och pengar!

På långa tranporter mellan terminaler ok, men miljövänligast torde bli med järnväg :roll: Skulle villja se ett sådant ekipage hos en privat markägare, det brukar många gånger inte varken gå köra eller vända med dagens timmerbilar.
24 meter och lätt last :?: inte har våra timmerbilar det problemet :!: De kör ju med bara halvlass om man tittar på stakhöjden :wink:


Håller med om att längre transporter borde gå på järnväg, men inte alltid järnvägen går där den behövs, då är det kanske lämpiligt med ett extrasläp efter?
Att man inte ska ha med sig ett extrasläp in till avverkningarna är kanske inte så realistiskt, men kanske att man kan ha en omlastningsplats där man tar med sig ett extrasläp till sågverket/ Massabruket?

Med "lätta" transorter menade jag mer DHL och Schenker som jag tror kör rätt många transporter där dom lätt kan ta med ett extra släp.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41251 hej hej! ...glöm inte heller att "verkligheten är fantasins och skrivbordsprodukternas - värsta fiende" :wink:

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Mangelu  
#41871 Det är ett projekt som kallas ETT (en trave till ) som kommer att gå från terminal i Överkalix ner till industrierna i Piteå.
Så vitt jag vet så kommer detta att vara igång efter nyår...

Användarvisningsbild

Re:

Torparn79  
#41902
Thunborg skrev:Vägarna håller ju inte för 60 ton 😡 Varför ens göra förök med 80 :shock:


det har ju med axeltryck att göra..
en "normal timmerbil" har oftast den teoretiska viktfördelningen 9 + 18 + 18 + 20 = 65 ton och maxvikt på en axel 10 ton (långboggien på vagnen)
teoretiskt i ETT blir 9 + 18 + 18 + 24 + 24 = 93 ton och maxvikt på en axel 9 ton (styraxel på bilen samt axlarna i boggien, i tripppeln blir det 8 ton/axel)

Zixten skrev:Med "lätta" transorter menade jag mer DHL och Schenker som jag tror kör rätt många transporter där dom lätt kan ta med ett extra släp.


problemet med dom är att det är svårt att lastoptimera (skrymmande) och jag tror att problemet är leveranstider m m som styr att dom går med "lätta laster", men jag håller med timmer och flistransporter är ju energieffektiva, förhållande ton/liter bränsle är ju högt...

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Torparn79  
#43436 nu har det varit premärvisning av ekipaget:
http://www.trailer.se/news.php?id=4427

Avatar Fallback

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43540 japp! det ska bli roligt att följa detta projekt ,

för det första får det nog inte vara många promille i "motluten" för det ska bli stopp :lol:

så det gäller att vägverket som är inblandade håller väglaget i sin ordning som det bör vara enligt "vägförordningen" :roll:

sedan kan man ju vända och vrida på det ekonomiska fram och tillbaka i det oändliga :lol: .... men nu är det ju helt plötsligt FYRA FORDON /SLÄP som ska skattas enligt förekommande lagar om lastvikt /totalvikt ..

och då är ju frågan vart de pengarna tar "vägen" alltså är det en specifik region i sverige som kommer att få "bättre" vägunderhåll än övriga regioner just för att denna applikation ska kunna dra sitt virke , och det är på detta vi landar A-CONTO :lol: .... industrierna /staten kan ju hålla på och "leka" hur mycket som helst tydligen med bidrag hit och dit ? ... det är nog slut med sånt nu ;) det vart ju precis lagom med "långbilen" ..när det inte behövs =)) =))

Användarvisningsbild

Re: 80 tons timmerbil

Torparn79  
#43571 lite fordonsfakta i den här artikeln..
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176

ska bli spännande att se vad som händer, kan ju göra att miljöpatrullen får en annan syn på hur man ska lösa transporter än den dom redan har...
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html
här är lite tankar i ett annat forum som beskriver vad en del av näringen tycker...
http://www.kingsclub.se/forum/ovrigt/vi ... -t757.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).