Logistik, Transport

Klart med 74-tons timmerbilar

41 inlägg 42016 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klart med 74-tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#439691 Skogsindustrierna går idag ut med nyheten att regeringen släppt sitt förslag på att utöka totalvikten för lastbilar där timmerbilar ingår till 74 ton. Tydligen ska det då kunna gå att köra sjuttiofyra-tonnare från och med 1 Juli 2017. Detta verkar bli en försening från tänkta 74-tons lastbilar på Svenska vägar mars 2017

Det är 10 tons höjd bruttovikt från 64 tons timmerbilar som är max idag.

Bild

Bild från Skogsindustrierna.

http://www.skogsindustrierna.se/aktuell ... lastbilar/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#439692 Införandet av 74 tons klass kräver en ytterligare en bärighetsklass - BK4.
Främst är det vägarna E6, E4, E10, E18, E20, och delar av riksvägarna
40, 50, 55 och 56 som bör öppnas för 74 ton i ett första skede.


BK1 skall utökas så det omfattar vikter upp till 64 ton.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#439693 BK4 vägar kan i framtiden godkännas för 33 meter långa ekipage enligt utredningen.
Problem finns idag främst med att broar inte klarar belastningen på 74 ton, därför är det endast en begränsad del av vägnätet som kan öppnas upp för 74 ton.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Fredrik Reuter  
#439694 Hela proportionen:

http://www.regeringen.se/491b3e/content ... -201617112

   TS
Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#439737 Berätta också gärna HELA sanningen när det gäller dessa 74 tons ekipage :grin: .
De kommer nämligen INTE att kunna nyttjas där de kan konkurrera med järnvägen :mrgreen:
Jag har både hört och läst att det var villkoret för att få dessa nyttja dessa s.k. monsterekipage.

Användarvisningsbild

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Niiiklas  
#439838 Under nattetid så går alla timmerbilar med 70 ton...

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#439985 Monsterekipage?

I Finland kör man redan med större ekipage och konkurrera med Järnvägen? Jag har inte läst utredningen men det finns inga belägg att järnvägen tappar gods utan där finns det andra strukturella problem varför inte järnvägen fungerar.

Jag välkomnar en höjning av vikterna och att lastbilarna kan blir längre det är klar miljö åtgärd. Det kommer inte att påverka Järnvägen på några sätt utan snarare att lastbilstrafiken blir lite mer effektiv och transportpriser stagnerar.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439988
Niiiklas skrev:Under nattetid så går alla timmerbilar med 70 ton...


Så du menar att åkarna kör virke gratis på natten? Vilket svammel

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#439989 16 februari kunde jag läsa nedan i Trailer

Idag beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor. Propositionen innehåller förslag om att delar av vägnätet ska öppnas upp för lastbilar med 74 tons totalvikt, på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart inte är möjligt. 74 tons lastbilar innebär att utsläppen per tonkilometer minskar på de rutter där det nu blir lönsamt att köra med 74 ton.
Regeringen noterar att tyngre lastbilar på vägar där transporter på järnväg eller sjöfart ändå inte är möjligt är en del av dess politik för mer klimatsmarta transporter. Deras mål är att en ökad andel godstrasporter ska gå med järnväg och sjöfart. Och man ser 74 tons lastbilar som ett viktigt komplement för exempelvis timmertransporter för skogsindustrin och tunga fjärrtransporter där transport med tåg och sjöfart inte är möjligt.
–74 tons lastbilar innebär fördelar både för jobb och klimat. Jobben gynnas genom att industrins godstransporter effektiviseras samtidigt som konkurrenskraften för svenska åkerier stärks. Tyngre lastbilar är en del i regeringens arbete för att Sverige ska bli en av världens första fossilfria välfärdsländer, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
I pressmeddelandet noteras att Godspropositionen innebär att en lag om ny bärighetsklass för väg, BK 4, träder i kraft den 1 juli 2017. Trafiken med 74 tons lastbilar väntas kunna starta i början av 2018. Trafikverket kommer avgöra vilka vägar som är lämpliga utifrån de principer regeringen fastställt.

Där jag bor och lever förhindras bl.a. 74 tons bilar att köra mellan Växjö - Jönköping. Blir ett område som är upplagt för massavedstransporter för just Södras upptagningsområde.
M.a.o. kommer INTE att alls passa in för Sydveds Hylte :mrgreen:
Rättvist är att göra om ALLA BK 1 vägar till Bk 4 vägar.
Bara löjligt att hålla på som trafikverket ämnar göra.
Kan även nämna att det körs INGEN överlast till något bruk, först får man inte betalt för överlasset, därefter blir man också portad, kan t.o.m bli anmäld för överlass - de har numera blivit för djävliga :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#439992 Det viktigaste är att man nu tar beslutet att köra med 74ton om några år tror det var 2022 så kommer alla BK1 att köras med 74ton. Jag har för mig att det var lika dant då man börja köra 60ton på BK1.

Nästa viktiga vinst är 33meter eller längre. Vi får se när det släpps igenom.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#439995 Engelthon, du minns troligtvis lite fel. :grin:
Totalvikten var 51,4 ton väldigt länge, därefter höjdes den till 56 ton, dock på samma vägar, senare kom totalvikten att bli 60 ton och numera 64 ton.
När totalvikten höjdes från 51,4 ton till 56 blev åkarna tvingade att byta eller köpa nya släp, ersättning för transporterad vara (vikt) minskades, resultatet blev till slut att åkarna fick investera i nya släp för att få samma ersättning för fullt lass = fick köra de nya tonnen gratis. 56 till 60 tons viktökning = sänkt pris/ton = samma eller t.o.m. läge ersättning för fullt lass.
Då i början lastades det fullt = lika högt som stolparna nådde. I början var det frid o fröjd, åkarna tjänade pengar men sedan var det någon som blev avis och anmälde. Massaindustrin fick kalla fötter, var rädda för att bli av med certifieringen. 3 tons överlass blev ok, därefter har denna vikt reducerats till noll och ingenting.
En tid hade en del ett externt upplag utanför fabriken men även detta försvann :mrgreen:
Visst finns det bilar som går med rejäla överlass nattetid men inga som transporterar gods till något bruk.
Kanske någon timmerbil har något ton för mycket då och då men det kostar många gånger mer än det smakar, risken för att bli vägd är kanske minimal men det går inte så lite illa åt bl.a. chassit.

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Engelthon  
#440003 Att åkaren ska kunna tjäna mer pengar kan vi utesluta. Ingen ide ens att argumentera det. Jag minns både när man ökade bredden från 2,5 till 2,6m och vikten från 51,4 till 56ton, kriget om helgstopp och ökning av hastigheten från 70 till 80km/h. Alla dessa var ett himla ståhej kring och järnvägen och sjöfarten skulle slås ut samt att olyckorna skulle öka och vägarna skulle bli sämre.

Har det blivit så??

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440108 Ökar man vikten till 74 ton så borde bilarna ha två par framhjul.
Vad är axeltrycket på 74 tons bil på framhjulen?

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

jannee  
#440119 Lastbilen räknas bli 4 axlad, dock endast en framaxel men trippelboggi, finns många sådana bilar bl.a. betongbilar och lösflaksbilar (containrar)

Avatar Fallback

Re: Klart med 74-tons timmerbilar

Klazzon  
#440126 Jag är inte insatt men nyfiken. Mäts virkesbilar in på vikt!? De får väl uppdrag att hämta X antal meter virke och om den nu väljer att fuska och gör det på 2 rundor istället för tre borde väl det generera viss besparing? Eller gör mottagaren en rimlighetsbedömning och kommer det in en bil med 30% mer virke än andra = överlast
Magnus

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).