Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71914 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494201 Ja det är inte så roligt när det krånglar. Och så har man inte tid eller råd med stillestånd heller. Men lite små-lustigt att det som krånglar är det som vi inte byggt eller tänkt ut själva och trodde skulle fungera felfritt.

Bara vi får rett ut hydrauliken och får hem ett par nya rullar så ska det vara färdigt. Eller ja, egentligen vill jag ju använde nuvarande rullar för kraftens skull, men det får byggas om senare i så fall.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494446 En fundering om däck tryck i sammanhanget. Kesla säger 4bar. Vad jag kan läsa ut om mina är max 3,6bar, eller tolkar jag tabellen fel. Max tryck vid montering är 5bar, står på däcken. https://www.bkt-tires.com/en/pattern/flotation-558
Detta måste ju påverka både greppet och hur långt rullen orkar gå ner.

Kom även att tänka på nu att vad hjälper en större rulle att det inte tar i armen? Ändläget är ju fortfarande det samma. Även om det borde bli svårare att dra ner rullen lika långt?

Saker man kommer att tänka på när man försöker somna och vart uppe alldeles för länge natten innan pga kalvning. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#494460 Er det 400-22,5" hjul du har???
Er bara dessa hos Kesla som ska ha 4,1bar.
Annars er det Alliance däck på min kesla, men vet inte om det sitter samma märke på alla storleker hos Kesla.


Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494469 Nej, nej! Jag har 500/45-22,5" 16 lager. Trodde de flesta hade koll på detta vid det här laget.

I instruktionen du lade upp för justering av drivningen står det 4bar, det var detta som fick mig att tro att alla Kesla hade 4bar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Relaskop  
#494482 Det er vel meg JohannesG mener som har sagt dette om slirning. Det har varit samma sak sedan vagnen var ny. Om det går så tungt at inte traktoren orkar dra med sig vagnen uppfør en motlut så er det slirning på rullarna som uppstår och inte hydraulmotorarna som slutar dra. Inte finns det mycket att justera på heller.. men det her blir vel trådkapning.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494495 Just det, du var det ju, nu kommer minnet tillbaka. Även om jag egentligen hade kunnat kolla i tråden vem det var: Relaskop - 12 tons skogsvagn med drift.
Trådkapning eller inte, tycker att du åtminstone bör kolla däcktrycket. Se länk ovan, för jag tror du har de däcken, men kolla noga först vad det står på dina. Att det som regel slirar innan motorn inte orkar tycker jag inte låter acceptabelt. Har du kollat med FTG vad de säger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494782 Vi justerade armen idag, nu sitter rullen som den ska och håller greppet bra. :grin:

En annan sak dock. Har märkt att vänster sida inte bromsar lika bra som höger. Har luftat om det nu påverkar i ett system som konstant matas av tryck och inte är beroende av en begränsad huvudcylinder. Märks framför allt med riktiga lass då bara ena sidan vill låsa helt (om man drar så mycket i spaken). Antar att det behöver justeras, men hur sitter dessa ihop? Ser inte ut som att det går att lossa bara bromstrumman. och inget justeringshål på utsidan vad jag kan se. Sitter FAD axeltappar med trumbromsar. Och nej jag har inte badat med den än, så det är inte felet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Relaskop  
#494805 Kör med rätt trykk i dekkene enligt instruksjonsbok,så det borde inte vara problemet. Har inte kollat med ftg,men det kan jo vara verdt att forsøke. Har gått ut ifrån at det ska va så,så sånn ha det varit dom senaste 5 åren...men når så många her skriver at dom aldrig upplevt samma sak så børjar man ju fundera

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494818 När man hittar ett problem på en maskin, speciellt nyare, så tycker jag det är bra att höra av sig med synpunkter/frågor/klagomål. På detta sätt får tillverkaren reda på eventuella fel eller problem och kan utveckla sin produkt för att göra den bättre. Sedan varierar det mycket hur responsen blir från företag, men ett sunt företag bör resonerar som så: "Ett problem, intressant, det måste vi lösa".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#494821 Detta er det enda jag hittar om trumbromsar i Kesla manualen(själv har jag skivbroms), förutom maks tryck på 140bar.
Hadde trumbromsar på min förre vagn, men minns inte det sto något om justering där heller. :???:
Det er ADR even på Kesla.

Senast redigerad av stegmaster ons 31 jan 2018, 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

stegmaster  
#494887 Kan inte weimer bidra med några manualer om 12tonns vagnen??
Eller kanske nån medlem här som köpt weimer har som pdf???
Typ user manual och parts list.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494905 Johannes: Har du invändiga bromscylindrar? Ngr yttre hävarmar för handbroms? Har du hunnit köra in bromsarna?

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494924
stegmaster skrev:Kan inte weimer bidra med några manualer om 12tonns vagnen??
Eller kanske nån medlem här som köpt weimer har som pdf???
Typ user manual och parts list.

Jodå, har komplett manual, men hittar inte ett ord om bromsarna.

Morgan Nordin skrev:Johannes: Har du invändiga bromscylindrar? Ngr yttre hävarmar för handbroms? Har du hunnit köra in bromsarna?

MVH
Morgan, K.T.S

Invändig cylinder. Ingen handbroms. Sitter en arm svetsad i axeltappen. Kanske inte hunnit köra in dem riktigt, har bara bromsat manuellt vid behov i branta backar i skogen, men de borde väl ändå ta ganska jämt även om de inte är riktigt inkörda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494949 Nya bromsar brukar inte klara bromstesterna i Tyskland vid registrering pga både låg och ojämn verkan! Ut på vägen och nöt in dem men överhetta inte. Du har väl en bromsventil så du kan ansätta "lagom"?
MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#494964 Har en bromsventil från Weimer kopplad till ett hydraluttag samt fri retur så att när jag släpper spaken släpper bromsarna, går även ställa hur fort de släpper. Så ja jag kan ansätta dem lite lagom.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).