Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 301706 visningar 50 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
FTG mini

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489666Rullens diameter gör skillnad på hastigheten men inte däckens.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489667Man kan vara väldigt kreativ vid uträkningar av dragkrafter! Räknar man med att rullen trycks in i däcket dvs vilka är de verkliga delningsdiametrarna och hur mycket är däcket tillplattat vid last (verklig radie)? Förluster i hydrauliken osv...

Vi kör nu med 275 bar till navmotorerna och 175 till kranen just för att maxa prestanda ur BB4:orna. De sista 25 baren upp till 300 bar kräver ju kolvpump och stöddigare slangar så där drog vi gränsen.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

ss0803  
#489676Tack för bra förklaringar Morgan.

Då stämde mitt resonemang kring möjligheterna med navdrift (Black Bruin motorer).

Användarvisningsbild

JohannesG  
gnisten83 skrev:Rullens diameter gör skillnad på hastigheten men inte däckens.

Exakt! Precis så menade jag.

Morgan Nordin skrev:Vi kör nu med 275 bar till navmotorerna och 175 till kranen just för att maxa prestanda ur BB4:orna. De sista 25 baren upp till 300 bar kräver ju kolvpump och stöddigare slangar så där drog vi gränsen.

MVH
Morgan, K.T.S

Vilken dragkraft får ni ut då ungefär? Däckdimension?

Användarvisningsbild

stegmaster  
gnisten83 skrev:Rullens diameter gör skillnad på hastigheten men inte däckens.

Ja precis, det var vel drivkraften vid olika däckstorleker som Johannes menas diskuteras tidligare?
Sätter man dit en stor drivrulle, så blir det lägre kraft, men högre hastighet, och visa verca , eller???
Weimer drivning får jag til detta på 12 t vagnen med stora rullen:
1220 (NM på motor vid 200bar)/0,145 (radie av drivhjulet 14,5cm) x 2 (2motorer)=16829n/0,98= 1650kg dragkraft på drivrulle med 200bar.
Stora drivrullen er 29cm och 16 ribbar, lilla rullen har 14ribbar, med okänt diameter, men då bör altså 8-9-10 tonnaren vara stärkare i drivningen enn 12tonnaren, som har stora rullan som standard.
Och kesla får jag til 1588kg vid 170bar, radie på rulle 11cm.

Morgan Nordin skrev:. De sista 25 baren upp till 300 bar kräver ju kolvpump och stöddigare slangar så där drog vi gränsen.

För inte att säga dom sista 75bar, för max arbetstryck er vel 350bar för BB4. 8)
Men på deras websida står det att gearpump/tank er standard på vagner med navdrift och 200bar makstryck.

JohannesG skrev:Vilken dragkraft får ni ut då ungefär? Däckdimension?

Enligt KTS websida er det ca 1100kg vid 200bar, och 400/60-15,5 hjul.
http://kts.se/NT/svenska/produkter/drift.htm

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489955Stegmaster: Mja, 350 bar är ett peaktryck så 300 gäller som kontinuerligt.
Med trycket höjt till 275 och en dynamisk rullradie för 400/60-15,5 får man teoretiskt ut 16kN ("1600 kg") dragkraft när ekipaget rullar, vid start från stillastående ca 13kN.

Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

stegmaster  
Morgan Nordin skrev:Stegmaster: Mja, 350 bar är ett peaktryck så 300 gäller som kontinuerligt.

Ok, såg bara det sto "Max. working pressure" på black bruin sin websida och trodde det var kontinuerligt som menas då, men jag litar på dig. :-bd
Vilken typ av pump kör ni med ursprunglig som klarer 275 bar??
Min gearpump vil jag minnas toppar med 250 bar. (men normalt max drivtryck på min vagn er endast 190bar(kran), och altså bara 170 bar til drivningen)

Annars håller jag med dig om att det verkar vara mycket konstigheter på hur man räknar ut dessa drivkräfter, och då spesielt med rulldrift.
Det er ju knappt någon vagn jag lyckas räkna mig fram til dom värdet som tillverkaren uppger.
(Nu kan givetvis något av problemet vara att vi bara har siffror på drivruller som Johannes som snarast mått med et mätband på utställning, eller va det nu var. :wink: )
1cm hit eller dit på drivrulle storlek gör fort en del skillnad i kraften, så här skulle man haft helt eksakta siffror, Navdrift er något enklare, då man oftast vet hur stor diameter er på olika däck.

Men om vi skiter i detta nu med drivkraften, då det verkar svårt att komma fram til nåt vettigare enn va som redan listat ut , eller??

Det hadde vore kul om du hadde möjlighet att filma lite när du kör med drivningen, Johannes??
Du har vel nån actionkamera, då du redan har en del fina filmar på youtube. :-bd

Användarvisningsbild

JohannesG  
stegmaster skrev:Ja precis, det var vel drivkraften vid olika däckstorleker som Johannes menas diskuteras tidligare?
Sätter man dit en stor drivrulle, så blir det lägre kraft, men högre hastighet, och visa verca , eller???

Både du och jag tänkte ju först att det skedde en utväxling mellan däck och rulle, men så är ju inte fallet kom vi fram till eftersom rullen driver på däckets utsida, och utsidan driver mot marken.
Precis, större rulle, högre hastighet men mindre kraft. Därför som en navmotor på pappret ofta har högre vridmoment än en motor använd för rulldrift. men pga radien blir kraften likvärdig eller mindre på navdrift.

Användarvisningsbild

JohannesG  
stegmaster skrev:Det hadde vore kul om du hadde möjlighet att filma lite när du kör med drivningen, Johannes??
Du har vel nån actionkamera, då du redan har en del fina filmar på youtube. :-bd

Skall lägga ut mer när jag får tid och möjlighet. Har huggit dagtid och kört ut i skymningen så ljuset har inte varit gynnsamt för att filma.
GoPron är lånad på obestämd tid av en kompis så den vet jag inte hur länge jag har tillgång till. Men Har ju både telefon och andra kameror, så något skall jag nog kunna få ihop ändå. Dock blir monteringsmöjligheterna mer begränsade.

Användarvisningsbild

ss0803  
stegmaster skrev:Dock har det varit lite trassel med kran/grip (byte av utksjutsylinder och fäste til hydraulikrör som gått av i svetsen) och inte minst gripen (bolt som kapas av på samma ställe, bytt nu för 3 gång), men nu verkar alt lösa sig med ny grip av proffsigare modell.

Är det en omarbetad proG25, en proG26 eller en helt annan grip du nu fått?

Användarvisningsbild

stegmaster  
ss0803 skrev:
stegmaster skrev:Dock har det varit lite trassel med kran/grip (byte av utksjutsylinder och fäste til hydraulikrör som gått av i svetsen) och inte minst gripen (bolt som kapas av på samma ställe, bytt nu för 3 gång), men nu verkar alt lösa sig med ny grip av proffsigare modell.

Är det en omarbetad proG25, en proG26 eller en helt annan grip du nu fått?

Nja,vet inte riktig om jag forstår frågan din korrekt, hur menar du om den er omarbetad??
Jag har gripen prog25 som kom med kranen då den var ny år 2016.
Det er bulten som går igjenom sylinderen och parallellstaget som vore problemet.
Den klipps av efter bara några timer användning, så jag er nu redan igång med bult nr3 efter bara ca 50 arbertstimar.
Dock fick jag tips av Morgan Nordin att kolla hur man vänder denna bulten vid montering, så det verkar faktisk som det kan ha vore dette som blivit fel, even från fabrik.
Sista bulten har hållt lenger nu en någon av dom andra 2, så avvakter lite til. :???:
Annars vil jag byta upp mig til prog0,26 gripen som verkar betydlig mer proffsig.
Nackdelen er att den er 20kg tyngre och lite bredare.
Skulle heller haft en mindre grip enn prog0,25 gripen, men den minsta prog20 våger jag i hvert fall inte byta til.

Annars kan jag konstatera att drivningen er rejält stärk. den er jag rett nöjd med. (oavsett va siffror säger)
Gjordet et lite test i dag med sista lasset, et fullt lass med björk, och vagnen spann loss på alla 4 hjulen utan problem på snöföre i lite motlut, ingan drivning på traktoren, utan håll lite på bromsen annars flytter den hel eqvipasjen.

En bild från idag under en rast. (kolla det fina väderet på andra sida dalen, vi har skugge hela dagen. :sad: )
Mycket vinchning, så det går trögt, bara 1 lass pr dag. :smile:

1515269122_img_20180106_113757.jpg

Användarvisningsbild

ss0803  
#490255Det var svar på frågan.

Tolkade dig först som att du redan bytt gripen (inte bara bultarna som fallerar).

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Relaskop  
#490272Forstår ikke hvordan dere får drivning på vagn til å spinne hjulene rundt med lass. Har en mowi 1250 wd med 500cc parkermotorer som aldri stopper,men det slurer på gummien. Min erfaring er at det er problemet med robson og ikke hvor kraftig drivmotorene er. Uansett imponerende å få vogna til å spinne med lass :)

Användarvisningsbild

JohannesG  
#490276Om rullarna slirar mot däcken kan det vara för dåligt tryck på dessa eller inte tillräckligt bra anpassade för hjulen. Rullen måste ligga perfekt i mönstret och tryckas hårt ner. Däcktrycket påverkar även något. Och självklart påverkar däckens kondition. Vet inte hur det är fungerar på Moheda, men på Weimer och jag antar även Kesla med fler trycks rullen ner hårdare ju trögare det går. Rullen är för stor för att trilla mellan om man säger så. Jag tycker att för det mesta ligger rullen riktigt bra i mönstret när den väl hittat ner i mönstret, kuggarna måste ju passa så att säga.

Stegmaster skrev att det slirade med fullt las på snöföre, antar detta innebär att det är relativt halt underlag.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#490277Bare så det ikke blir noen missforståelser her, så var min test på snø, og det hadde nok ikke vært sjans til dette på hardt fast underlag.
Nå vet jeg ikke hvordan dine dekk er, men mine har veldig grovt mønster og store ribber på rullene( kun 9 stk ribber på rullen), så tviler på om de vil slure på hjulene.
Det blir nok bare at de helt enkelt ikke klarer drive, og att oljen går over hovedtrykkventilen.
Ellers har vi vel kommet frem til att det ikke spiller så stor rolle hvilken størrelse det er på motoren( cc), da arbeidstrykket synker jo større motoren er(så ifølge tabellen til Parker er en 405cc ca like sterk som en 650cc da 400cc motoren går med høyrere trykk) , og ikke minst har det stor betydning på hvor stor diameter det er på rullene.
Ellers er det viktig att du har rett dekktrykk og att rullene går ner eksakt mitt mellom dekken, men dette er vel ikke justerbart på Mowi`s patent av rulledrift??
På Kelsa kan hele rullen justeres i lengderetning og sideretning, så det er viktig at dette er korrekt.
Noe som selvsagt også vil være avgjørende er hvor har hardt rullen trykkes mot dekket.
Ta en test på snøføre så spinner nok dine hjul også. 8)

1515280877_drivmotor.jpg

Edit. Ser Johannes rakk å svare før meg, men helt riktig som han sier så var snøføre og ca 0 grader, så da er det jo ganske glatt (halt).

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).