Verkstan

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

241 inlägg 71327 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467063 Gå hit för att se hur resultatet blev: JohannesG - Bredda "bakvagn" till skogsvagn



Som vissa vet har jag ett projekt på gång vad gäller skogsvagnen. Men jag behöver lite råd innan vi börjar.

Vi har fått tag på en "bakvagn" med drivning till en 12tons skogsvagn som i princip passar rakt på vår skogsvagn då centralröret har samma dimension. MEN, den "nya" är smalare än vår så den behöver breddas ca 20cm. Hur gör vi detta på bästa sett? Har några funderingar, men inte riktigt bestämt mig för vilket som är bäst även om det finns en aning om vad som är bäst. Både "flaket" och totala bredden är smalare än vår kärra så den måste breddas. Denna bakvagn har 500 däck och är ändå markant smalare än nuvarande med typ 400 däck.

Ett sätt är att kapa ramen som går utåt och förlänga dessa på varje sida.
En annan variant jag funderat på är att göra liknande det som diskuterats i Boggieflex tråden och lägga distanser för att få rätt mått. Men tveksam till hållfastheten på detta.

Vad tror ni är det bästa sättet att göra? Det skall vara smidigt och hållbart. Något som är väldigt viktigt är ju att det inte blir toe in för då går däcken åt fort.
Grundläggande konstruktion. Nej, det är absolut inte en Kellfri även om färgen påminner. Men vill inte visa för mycket än ;)



Senast redigerad av JohannesG lör 15 sep 2018, 19:00, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Andreas99  
#467072 Jag hade inte börjat kapa och svetsa i den för 20cm. Men så är jag kass på att svetsa oxå. Varför måste den vara så bred? Alt. kan man inte skaffa staka med annan bockning och bred istället?

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467073 Kommer inte bli något enormt bred. Slutliga bredden kommer bli ungefär som en Kesla 122HD eller något smalare. Bredden gör väldigt mycket för stabiliteten. Stödben, visst. Men de gör ingen nytta när man kör och det är till 90% då man lägger vagnen. Vagnen användas inte bara för gallring utan för ALLT. Från klen gallring till grov slutavverkning, självverksamma förstår du. Har funderat på att bygga andra stakar, men det gör inte kärran mer stabil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Andreas99  
#467074 Ja det är klart att den blir stabilare ju bredare den är och hur mycket arbete man ska lägga på något hör ju ihop med hur mycket man använder den.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Jole  
#467088 Kan du hitta ett fyrkantsrör som precis passar över tvärbalken i vagnen? Kapa tvärbalken, sätt in nån enkel distans in en av ändarna så avståndet blir rätt, trä över det grövre röret, trä på hjul-änden och sätt ett par grova bultar rakt igenom alltihop i vardera ände av skarven. Upprepa på andra sidan.
Om konstruktionen ger vika så borde skarvröret ta den största smällen och skona vagnen lite.

Jag vet förmodligen inte vad jag pratar om men det känns som att det vore en enkel och stabil lösning.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467119 Är farmabakändan så smal? :wink:
Vilken fälgdimention pratar vi?
Går de hitta ett 600hjul i lägre profil som får samma diameter och förskjuta offseten i fälgen?
Jag bytte från 400/60-22,5 på min till 500/45-22,5 och allt breddar utåt.
Jag vet att hjullagrena får mer stryk så men en ide utan att skära itu kärran

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467137
Jole skrev:Kan du hitta ett fyrkantsrör som precis passar över tvärbalken i vagnen? Kapa tvärbalken, sätt in nån enkel distans in en av ändarna så avståndet blir rätt, trä över det grövre röret, trä på hjul-änden och sätt ett par grova bultar rakt igenom alltihop i vardera ände av skarven. Upprepa på andra sidan.
Om konstruktionen ger vika så borde skarvröret ta den största smällen och skona vagnen lite.

Jag vet förmodligen inte vad jag pratar om men det känns som att det vore en enkel och stabil lösning.

Har funderat lite i de banorna också, men tveksam om det skulle hålla och inte glappa strax. Genomgående skruv tror jag inte på, då kan man inte dra åt så att det håller fast, klämmer bara ihop rören. I så fall skulle man sätta skruvar på alla sidor om balken med gängade hål i originalet. Även mycket tveksam till om det går att hitta fyrkantsrör som passar så bra på. Sedan sitter det även en förstärkning på andra banken som inte syns på bilden vilket gör att det inte bara går att trä på ett rör. Men det hade helt klart varit smidig med en skruvad lösning, i alla fall till en början om man mot förmodan skulle ångra sig.

gnisten83 skrev:Är farmabakändan så smal? :wink:
Vilken fälgdimention pratar vi?
Går de hitta ett 600hjul i lägre profil som får samma diameter och förskjuta offseten i fälgen?
Jag bytte från 400/60-22,5 på min till 500/45-22,5 och allt breddar utåt.
Jag vet att hjullagrena får mer stryk så men en ide utan att skära itu kärran

Kan säga så mycket som att det inte är en Farmabakända och att denna bakända behöver inte vara av något känt märke alls. Sluta spekulera i det, tids nog kommer ni få en hel del info. Jag vill hålla det lite hemligt tills vidare, lite som en kul grej. :wink:
Jag har helt nya 500/45-22,5 däck med fälg som skall sitta på, så ingen ändring att göra där.
"Flaket" (mellan infästningarna för stakarna) på denna bakända är ca 100cm, och flaket på Mowin är ca 120cm. Men totala bredden på "nya" bakändan med 500 däck är ca 5cm smalare än Mowin med 15/70x18 däck.
Så ett är klart den skall breddas frågan är hur.

Var snäll och svara på frågan, vi har värderat alternativa lösningar men ser breddning som det enda vettiga alternativet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467138 =))
Är väl inte så många lösningar kvar än att sätta kapskivan i den o byta ut balkbitarna till längre men är de verkligen värt jobbet för 5cm totalt?
Även om du ändrar offseten i fälgarna måste du göra nya (eller bredda dina) stakar för att utnyttja de

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467142 Jo det är värt det. "Flaket" breddas med 20cm och hela vagnen breddas med ca 15cm jämfört med Mowin nu. Jag ser även en stor fördel att hålla "flaket" så pass brett då den används även till andra sysslor än skog. Nya Mowi/Moheda har en "flakbredd" på 95cm om jag kommer ihåg rätt, istället har de stakar som går ut mer. Tror de har valt denna konstruktion för att hålla nere totalbredden med 500 hjul, men det bidrar inte till mer stabilitet. Kesla 122HD ligger i basutförande på 250cm bred, riktigt så bred kommer inte vår vagn bli. OCH stöttorna hamnar en bit innanför däcken så risken för skav på träd är inte så stor då det bara är hjulen som är bredare. Hjulen skall vara utanför stakarna för att minimera skador.

Jo det enda vettiga sättet är troligen att kapa och svetsa i nya balkbitar. Men det är bra att ventilera frågan om någon skulle sitta på en smart lösning vi inte tänkt på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

zeetorg  
#467144 Hur blir det om du kapar lös dom tvärgående balkarna och svetsar dom "inuti" dom längsgående?
Den blir alltså bredare men kortare.

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Jim_90  
#467145 Skulle jag få för mig att bredda dendär så skulle jag först kapa röret (röret som går utanpå centrumbalken) blir ju som två u-profiler. kapa bort utsticket så att "u-profilerna och tvärbalken är slät .

Skaffa rörbit som passar vagnens centrumbalk och svetsa fast mellan u-profilerna . Breddningen blir ju nu lika mycket som röret är grovt är det för mycket så ta av u-profilerna till önskat mått.

Sedan skulle jag göra förstärkningsplåtar som går runt centrumröret och in på tvärbalken och är lite högre än tvärbalken skall gå allt ut till hållarna för stakarna. Själv skulle jag ökat denna förstärknings plåt lite utterligare i höjd för att göra den taggig som en gammal såg. Så att virket håller sig på plats.

På undersidan så är förstärkningsplåtarna endast lite lägre ner vid centrumröret och smalnar av snyggt dit överkanten slutar

Svårt att förklara utan skiss

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467162 Behöver nog se mer av bakvagnen än så för råd och dåd. Hur ser ditt nuvande ramrör ut nu? Dimensioner?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

JohannesG  
#467169 Jim_90 Intressant, tror jag har tänkt lite i de banorna själv också. Förstår dock inte helt vad du menar. Om du har möjlighet att ordna någon form av skiss vore detta väldigt intressant.

Morgan har talat. Jag får väl ge mig och släppa på hemligheterna då så det blir enklare att komunicera. Bakändan är helt ny, egentligen till Weimer We-12:an. Den första Weimer gjort med 500/45-22,5 hjul. Har varit en lång diskussion med Urban för att få fram däcken och allt. Var inga problem att bara köpa bakvagnen, men hjulen tog en stund att få fram bland annat för att drivningen skulle anpassas. Ändrade färg på bilden i första inlägget för att luras lite, en bild kan ljuga mer än tusen ord. :wink:

Någon kanske tycker vi är galna, så må fallet vara då. Men vi kollade både på ny och begagnad vagn och hur vi än vände och vred på det blev detta mest prisvärt. I allt räknade vi med vår gamla vagn i inbyte, men fortfarande blev Weimer mest prisvärt. Så fort det sitter drivning och broms på 12 tons vagnar skjuter priset i höjden oavsett begagnad eller ny, men weimer har varit väldigt bra att prata med. Och att vi inte köpt en komplett Weimer-vagn går att läsa i Weimer-tråden. Vi ville även ha den här typen och konstruktionen av drivning pga av dess enkla konstruktion.

Centralröret är 180x180mm och bakvagnen passar perfekt på detta. Bara det att den är för smal. Detta visste vi redan vid köpet och har en plan på hur vi kan modifiera den, men när det nu närmar sig vill jag fråga efter råd för säkerhets skull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467177 Hade inte gått att beställa den bredare från början?

Avatar Fallback

Re: Bredda "bakvagn" till skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467180 Hur bra verkstad har du och hur duktig att svetsa är du? Finns det ngn förstärkning på undersidan av centrumhylsan på "boggibanken"? I så fall är plan 1 inte lämplig

1
Om de tvärgående profilerna ("bankarna") är 180x100x8(?) så kapa av dem från centrumhylsan och så nära fästena för boggivaggorna och främre stöttorna du kan. Kapa till 200x120x10 (eller 10) lagom mycket så du kan sticka in de avkapade originaländarna i dessa. Du skall alltså svetsa dessa 200x120 mot centrumhylsorna.

Här kommer frågan om svetskunnandet - driven svetsare = instick bara så det blir ett rotstöd, svetsare på säkra sidan = långt instick och pluggsvetsar från sidorna. Jag hade föredragit första metoden för att slippa slipa till insticket.

2
Skippa att bankarna är ihopbyggda. Kapa loss allt från de tvärgående profilerna ersätt dessa med nya i rätt längd. Ersätt centrumhylsan med en längre och med bättre klämförband.

Rikta noga, anv en lång axel genom fästena för boggivaggorna, svetsa växelvis för att undvika dragningar. Dressa svetsarna, speciellt på undersidan.

Begripligt?
Morgan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).