Som vissa vet har jag ett projekt på gång vad gäller skogsvagnen. Men jag behöver lite råd innan vi börjar.
Vi har fått tag på en "bakvagn" med drivning till en 12tons skogsvagn som i princip passar rakt på vår skogsvagn då centralröret har samma dimension. MEN, den "nya" är smalare än vår så den behöver breddas ca 20cm. Hur gör vi detta på bästa sett? Har några funderingar, men inte riktigt bestämt mig för vilket som är bäst även om det finns en aning om vad som är bäst. Både "flaket" och totala bredden är smalare än vår kärra så den måste breddas. Denna bakvagn har 500 däck och är ändå markant smalare än nuvarande med typ 400 däck.
Ett sätt är att kapa ramen som går utåt och förlänga dessa på varje sida.
En annan variant jag funderat på är att göra liknande det som diskuterats i Boggieflex tråden och lägga distanser för att få rätt mått. Men tveksam till hållfastheten på detta.
Vad tror ni är det bästa sättet att göra? Det skall vara smidigt och hållbart. Något som är väldigt viktigt är ju att det inte blir toe in för då går däcken åt fort.
Senast redigerad av JohannesG lör 15 sep 2018, 19:00, redigerad totalt 3 gånger.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II