Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52419 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421442 Lite bilder från gårdagens övning. Började skruva kl 7 och motorn var lös kl 11. Jag tyckte att insidan på sprängkåpan visade ganska tydligt varifrån oljan kom så jag beslutade mig för att endast byta stora packboxen i momentomvandlaren, hoppas att beslutet var rätt.... Kl. 15 var motorn åter på plats och dags att runda av för dagen med en bra känsla av att allt hade gått bättre än väntat, det är ju lite klurigt att vara själv när man skruvar tunga saker som kräver precision. Nu återstår bara allt småplock och att passa på att byta lite slangar och fixa lite småläckor nu när maskinen är torr.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421465 En bra lokal med lyftgrejer verkar du ha :-BD

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421484 Ja den här verkstan har planerats och saknats i 20 år till jag fick tummen ur för 6 år sen, innan dess var takhöjden begränsad till 2,9m i den tidigare verkstan som ligger vägg i vägg. Jäklar vad skönt det är att slippa stå ute och skruva med de maskiner som inte gick in förr. Pelarsvängkranen är också guld värd, det rekomenderar jag alla planera för om man bygger nytt.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421486 Värt varenda krona!
Min verkstad är bara 5x10 med 4m hög port och den är för kort och smal när nån maskin ska in

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#421827 Morrr...!!! Blondie är fortfarande inkontinent.... :sad: När jag beställde delar så fick jag två packboxar och undrade lite varför, svaret jag fick var att det brukar gå åt två stycken. Tydligen så är även jag en del av statistiken, det brukar visst krävas..."gör om, gör rätt". Och jag som tycket att det gick så jäkla enkelt att skjuta dit convertern, smackpassning på första försöket? Noterade en lite sliten bussning med tillhörande kolvring (lånad bild), någon som vet vad som händer när den är för sliten/dålig?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#424289
Lindqvist skrev:Jag hade en bekant min frus bror som hade två Blondiner på 70 - 80 talet och båda hade samma läkage problem året var 1981 så detaljerna har lite försvunnit men vi bytte på båda maskinerna jag minns inte om det var sådana dubbel stefor på den tiden men vill minnas att vi satte dubbla stefor alltså 2 st och den ena 1974 bytte vi i samband med motorbyte men 1978 bytte vi nog med att ta bort växellådan men konstigt nog höll det bara ett år så läckte det igen. Om det kunde ha varit centreringen av momentomvandlaren eller kanske rentav ramlagren precis som momentomvandlaren skulle hängt på stefan för det kom också stillastående.


Nu har motorn varit urmonterad tre gånger och det läcker fortfarande. Misstankarna är nu riktade mot själva packboxen som troligtvis inte är tillräckligt bra. Den som satt där initialt, en GACO-packbox, är av en lite annan konstruktion än de nya jag fick från min lokala NH-reservdelssäljare, dessa packade som orginaldelar.
De nya är inte lika breda (8mm) som den första GACO-tätningen (9mm)
Det verkar som att GACO-tätningen tål högre tryck då den, trots att den är sliten, känns som att det är mer material kvar än den nya. Tätningsytan på axeln är helt perfekt och utan slitage, det kan inte heller skönjas minsta misstanke mot att något skulle kunna vara ocentrerat då allt passar med smackpassning och inget våld behövs vid montering.
Nu återstår att köra lite och låta det läcka för att se om det "går till sig" och så ska jag undersöka om det finns bättre tätningar att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#471061 Hur gick det ?? :) har samma problem själv nu :/

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Lindqvist  
#471257 Kom att tänka på en sak när vi i början av 1980 talet hade de problemet med läkaget i fråga så efter att vi hade bytt en utbytesmotor så fortsatte oljeläkaget trots allt så inte var det någon inverkan. Men man skulle kanske kunna sätta på en mätklocka för att se vad det är för kastning på plattan till konverten minns inte om det fanns nå styrtappar eller var det bara bultar.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#471279 Ja det är ju en smula märkligt det här...Jag håller just idag på att mejlar med BHtransmission i England för att beställa delar till convertern. Jag har ju inte haft samma tur som Kärrabol som fick sin tät på första försöket, där var det tydligen endast den stora packboxen som var sliten.
Min har fortsatt att läcka så nu ska jag byta rubbet som går att byta och även granska pumpgaveln NOGA i jakt på eventuella sprickor. Det drar ju ihop sig till drabbning...igen..

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#471289 Ingen aning ... kanske någon som vet här. Jag har inte börjar riva min blondin än . Men det fullkomligt rinner ut olja ur drenerings hålet så nog läcker hon .jag får för mig att något är sprucket eller gått av . Det rinner rejält när jag kör och när det är växlar i .. lägger jag ur växel och fram och back då avtar det och stannar. Jag vet inte alls hur det är uppbyggt men tänkte börja läsa lite i böckerna . Jätte tacksam för hjälp ..

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#471308 Vilken skönhet! :-BD
Enligt dagsfärska råd så kan det endast läcka från fyra ställen om det gäller själva convertern, nr.1 stora packboxen, nr.2 packningen bakom pumpdrivningen (det som ser ut som en klokoppling), nr.3 ytterkant på turbinen (en stor o-ring), nr.4 o-ringen runt pumpgaveln.
nr.1 och 4 tar ett par minuter att byta när väl allt är rivet, nr.2 och 3 kräver delning av turbinen och det är det jag skall göra även om jag tvivlar på att problemet skulle vara där. Jag skall även byta en sliten bussning i turbinen som jobbar mot en kolvring på utgående axeln från pumpen.
Sedan finns det ju några o-ringar ovanpå växelhuset som är enkla att byta samt en tryckslang.
Billiga delar men tråkigt skruvande, allra helst om det inte blir tätt..gör om gör rätt!

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Lindqvist  
#471327 Det känns ju nog väldigt konstigt att felet på dom här maskinerna har verkat i 40 års tid och att ingen lyckat och hittat felet så att det har kommit fram och att man vet vad som skall åtgärdas i dessa fall.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#471347 Tack :) okey då har jag lite mer info :)

-ja man undrar ju om någon vet med säkerhet vad det är felet ligger. Verkar ju återkomma de på många ställen :)

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#471394 Det låter som att det är slangen som är paj eftersom det är så markant vid aktivering av riktningsväljaren.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Patrik_tingsryd  
#471402 Ursäkta om jag låter trög men som sagt inte rivit i det än .. slang inne i convert eller ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).