lör 17 dec 2016, 12:19#424289
Lindqvist skrev:Jag hade en bekant min frus bror som hade två Blondiner på 70 - 80 talet och båda hade samma läkage problem året var 1981 så detaljerna har lite försvunnit men vi bytte på båda maskinerna jag minns inte om det var sådana dubbel stefor på den tiden men vill minnas att vi satte dubbla stefor alltså 2 st och den ena 1974 bytte vi i samband med motorbyte men 1978 bytte vi nog med att ta bort växellådan men konstigt nog höll det bara ett år så läckte det igen. Om det kunde ha varit centreringen av momentomvandlaren eller kanske rentav ramlagren precis som momentomvandlaren skulle hängt på stefan för det kom också stillastående.
Nu har motorn varit urmonterad tre gånger och det läcker fortfarande. Misstankarna är nu riktade mot själva packboxen som troligtvis inte är tillräckligt bra. Den som satt där initialt, en GACO-packbox, är av en lite annan konstruktion än de nya jag fick från min lokala NH-reservdelssäljare, dessa packade som orginaldelar.
De nya är inte lika breda (8mm) som den första GACO-tätningen (9mm)
Det verkar som att GACO-tätningen tål högre tryck då den, trots att den är sliten, känns som att det är mer material kvar än den nya. Tätningsytan på axeln är helt perfekt och utan slitage, det kan inte heller skönjas minsta misstanke mot att något skulle kunna vara ocentrerat då allt passar med smackpassning och inget våld behövs vid montering.
Nu återstår att köra lite och låta det läcka för att se om det "går till sig" och så ska jag undersöka om det finns bättre tätningar att få tag på.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto