flisshejk skrev:Masterchief skrev kanske borde man märka travarna för extra säkerhet.
Naturligtvis skall man märka travarna med leverantörsnummer, det kollas upp mot den mätorder som ligger till grund för inmätning så den vägen är det svårt att tappa bort virket. Jag har även kollat upp hur det förhåller sig med omärkt virke som kommer till mätstationerna, i VMF Nord mätningsvägras virke som inte är märkt hur det är i övriga VMF vet jag inte men förutsätter att man gör på samma sätt. Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.
"spindeln" skrev:jag rör vidare i grytan , och säger att jag har ett keto 100 "victor" , och narturligvis den kända DASA 380C ... och det må vara en minst sagt annorlunda applikation IDAG ? , men tack vare att vi har egen timmerbil så vet jag att min maskin ligger inom 1-2% i avvikelse på t.e.x 1000m3fub .. gentemot mätbeskeden , men då är vi ju inne direkt på detta med "vrakfaktorn" ... är det jag /mätaren /kollektivet som har FEL??
och detta med väderkalibrering känns lite löjligt
tänk bara hur mycket "vingelmån det finns i ett aggregat som har glappa leder /bussningar "
flisshejk skrev:Masterchief skrev kanske borde man märka travarna för extra säkerhet.
Naturligtvis skall man märka travarna med leverantörsnummer, det kollas upp mot den mätorder som ligger till grund för inmätning så den vägen är det svårt att tappa bort virket. Jag har även kollat upp hur det förhåller sig med omärkt virke som kommer till mätstationerna, i VMF Nord mätningsvägras virke som inte är märkt hur det är i övriga VMF vet jag inte men förutsätter att man gör på samma sätt. Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.
Bertilsson skrev:Det har nämnts om skördarmätning nu en lång tid på forumet. När diametrar är följsamt intagna öppnas möjligheten att göra en god aptering och volymmätning.
Hur olika träd och omständigheter påverkar kan visas i diagram och testvärde.
Jag ber därför igen om stamfiler (stm) från era skördare. Skicka mej på min personliga länk ca 300 stamfiler (stm) från grövre skog. Det går nog bra med finska stammar också från Simba. Skriv lite om vilka förutsättningar de är insamlade på ex. skogstyp, avverkningstyp, vilken maskin och aggregat.
Jag gör statistik på detta och förmedlar detta anonymt om ni vill på forumet.
Ungefär resultat enligt test i Skogsland som jag gjort och finns här som bifogad fil.
(Om ni hör en smäll norrifrån kan det bero på att Spindeln sprack av stolthet när Keto 100 resultatet hittades här.)
Medan ni väntar på nya stamvärden kan ni titta på en variant som visar hur stammar ser ut genom följande länk på vårt forum. Längst ner på sidan hittar ni bifogade filer.
8mmfub (matrisfub)
När Simba här ovan skriver om ”sax” så menas en vanlig klave.
Bertilsson