Virkesmätning och Matrisfub

Maskinmätning som överlåtelsemätning

138 inlägg 47235 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
flisshejk  
#39527 Masterchief skrev kanske borde man märka travarna för extra säkerhet.
Naturligtvis skall man märka travarna med leverantörsnummer, det kollas upp mot den mätorder som ligger till grund för inmätning så den vägen är det svårt att tappa bort virket. Jag har även kollat upp hur det förhåller sig med omärkt virke som kommer till mätstationerna, i VMF Nord mätningsvägras virke som inte är märkt hur det är i övriga VMF vet jag inte men förutsätter att man gör på samma sätt. Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39530
flisshejk skrev:Masterchief skrev kanske borde man märka travarna för extra säkerhet.
Naturligtvis skall man märka travarna med leverantörsnummer, det kollas upp mot den mätorder som ligger till grund för inmätning så den vägen är det svårt att tappa bort virket. Jag har även kollat upp hur det förhåller sig med omärkt virke som kommer till mätstationerna, i VMF Nord mätningsvägras virke som inte är märkt hur det är i övriga VMF vet jag inte men förutsätter att man gör på samma sätt. Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.

Vilka erfarenheter har du av skördarmätning som du vill dela med dej?

Givetvis har märkning av trave betydelse men färgmärkning eller papperslapp har ju bara värde om den följer med just det lasset. Jag menar att färgmärkning som inte är gjord på en bit per ca 10 m3 har stor möjlighet att en kompletteringshämtning saknar färgmärkning.
Vid stöld misstänker jag att alla färgmärkta bitar lämnas kvar medan resten lastas/stjäls. Då är färgmärkningen bara lite värd.
Jag tror att varje stock behöver märkning eller flera osynliga transponder som kan spåras för att göra stöld ointressant eller för farlig.
Med detta menar jag att det behövs en ny dimension på ambitionerna vid märkning av virke. T.o.m. rättsfall säger mej att ägaren av virke är hjälplös vid stöld som det är nu.
Bertilsson

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39550 jag rör vidare i grytan :wink: , och säger att jag har ett keto 100 "victor" , och narturligvis den kända DASA 380C ... och det må vara en minst sagt annorlunda applikation IDAG ? , men tack vare att vi har egen timmerbil så vet jag att min maskin ligger inom 1-2% i avvikelse på t.e.x 1000m3fub .. gentemot mätbeskeden :wink: , men då är vi ju inne direkt på detta med "vrakfaktorn" ... är det jag /mätaren /kollektivet som har FEL??

och detta med väderkalibrering känns lite löjligt :wink:

tänk bara hur mycket "vingelmån det finns i ett aggregat som har glappa leder /bussningar " :lol: :lol:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39555 Vi kokar vidare :D

Om vi pratar procenter,så vad är exakt 0?
Det kan ingen säga,inte ens fast man doppar ner en stam i vatten och mäter undantryckta så går alltid en liten mängd in i bark osv så dom där sista promillena blir å "sväva",MEN med maskinmätning är det möjligt att hel tiden hållas inom + - 2%
Dessutom ska vi veta att om 2 personer mäter samma parti kan resultatet variera med 1 % Vem har då rätt?

Angående väderkalibrering så är den jätteviktig speciellt med såna agregat som mäter diametern mellan valsarna,har uppmätts 5% i skillnad mellan kl 8 på morgon(-10grader) och eftermiddag (+3grader),detta med H53
Vi ändrar vårat 754 med 1mm vid -5 grader,och ytterligare 2mm vid -15grader
Men vi saknar väderkalibreringskrumeluren i displayen som fanns på 3000,spec. när man bytte skift så såg man direkt om kollegan hade väderkalibrerat eller ej

Ang ev glapp så beror det lite på var dom är,ett glapp i kniv eller vals kalibreras bort varteftersom men bandmatningen på Ponsse,logset och Keto kan va lurig,vi hade på vårat logset uppnötta länkar i banden så att han variera nå fruktansvärt på diametern

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#39559
flisshejk skrev: Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.
vilken är den erfarenheten skulle jag oxå vilja veta?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39564
"spindeln" skrev:jag rör vidare i grytan :wink: , och säger att jag har ett keto 100 "victor" , och narturligvis den kända DASA 380C ... och det må vara en minst sagt annorlunda applikation IDAG ? , men tack vare att vi har egen timmerbil så vet jag att min maskin ligger inom 1-2% i avvikelse på t.e.x 1000m3fub .. gentemot mätbeskeden :wink: , men då är vi ju inne direkt på detta med "vrakfaktorn" ... är det jag /mätaren /kollektivet som har FEL??

och detta med väderkalibrering känns lite löjligt :wink:

tänk bara hur mycket "vingelmån det finns i ett aggregat som har glappa leder /bussningar " :lol: :lol:


d.v.s ! att min mening är att påtala vikten av ett friskt aggregat som är välskött och i princip helt utan glapp och dylikt , som även detta kan påverka mätningen i rent ut sagt mekanisk aspekt ... även om det är ett aggregat som är av nyare "märkestyp" så är det ingen garanti att detta är felfritt rent mekaniskt :wink: ...ååhh! vilket j-vla pucko tänker säkert många nu! ... men tänk egentligen hur just DINA PULSGIVARE är monterade och att det endast är genom dessa givare det finns en sk. "skördarmätning" tänkte att det bör beaktas ur renodlad teknisk aspekt , för även om den slutgiltiga signalen frånpulsgivaren till datorn är given vid tryck mot stammen , så är det ju inte säkert att den levererar samma "antal pulser " varje gång i ett glappt aggregat en ganska intressant faktor i detta ämne med skördarmätning :wink:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39572 Jo jag förstår hur du menar :D
Kom ihåg,det finns inga "fina"märkesaggregat,alla går att ställa in och köra med,det är förstås lite "enklare"med nån av de "stora"eftersom det finns så många att fråga av och dom har en massa erfarenhet av hur det ska ställas,vi var tex imponerade av vårat Deere över hur bra och rätt kalibrerat det var från fabrik,man kunde ha kört en officiell kontroll direkt med första stammarna.
Klart att grejerna måste vara i skick,ev sprickbildningar får ju inte förekomma,men veckokontrollerna ska ta fast allt,ett bra knep är att slå fram direkt givarvisning av diametern och följ med att inget ändrar,detta kan man göra en gång om dan tex
PS Keto är ett bra aggregat,går jättemånga som maskinmäter med fina resultat i Finland :D

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#39576
flisshejk skrev:Masterchief skrev kanske borde man märka travarna för extra säkerhet.
Naturligtvis skall man märka travarna med leverantörsnummer, det kollas upp mot den mätorder som ligger till grund för inmätning så den vägen är det svårt att tappa bort virket. Jag har även kollat upp hur det förhåller sig med omärkt virke som kommer till mätstationerna, i VMF Nord mätningsvägras virke som inte är märkt hur det är i övriga VMF vet jag inte men förutsätter att man gör på samma sätt. Av den erfarenhet jag har av skördarmätt virke skulle jag som leverantör inte godta skördarmätning som underlag för betalning.

Jag menade märka med typ transponder.
Trots att vi lappar våra vältor med motsvarande 1lapp per stuv så har det fipplats bort virke mer än 1 gång.
Då pratar jag inte om 10fub hit o dit.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39577 jodå , sant som du säger simba :wink: och jag är nöjd med mitt keto , men man vill oftast ha nått nytt :wink: .. men denna maskin kör jag med denna vinter , sen får vi se om det blir en helt ny maskin 8)

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39606 Hejsan, hur bedömms kvalitet på sågtimmer med detta system?

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39635 Det har nämnts om skördarmätning nu en lång tid på forumet. När diametrar är följsamt intagna öppnas möjligheten att göra en god aptering och volymmätning.
Hur olika träd och omständigheter påverkar kan visas i diagram och testvärde.
Jag ber därför igen om stamfiler (stm) från era skördare. Skicka mej på min personliga länk ca 300 stamfiler (stm) från grövre skog. Det går nog bra med finska stammar också från Simba. Skriv lite om vilka förutsättningar de är insamlade på ex. skogstyp, avverkningstyp, vilken maskin och aggregat.
Jag gör statistik på detta och förmedlar detta anonymt om ni vill på forumet.
Ungefär resultat enligt test i Skogsland som jag gjort och finns här som bifogad fil.
(Om ni hör en smäll norrifrån kan det bero på att Spindeln sprack av stolthet när Keto 100 resultatet hittades här.)

Medan ni väntar på nya stamvärden kan ni titta på en variant som visar hur stammar ser ut genom följande länk på vårt forum. Längst ner på sidan hittar ni bifogade filer.
8mmfub (matrisfub)

När Simba här ovan skriver om ”sax” så menas en vanlig klave.
Bertilsson

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39651 Visst,ska försöka fixa fram lite "muminträd"åt dej :D


kl-820:för tillfället sitter det en"gubbe"och kvalitetsbedömer varje stock som passerar barkeriet,tror dock han" sitter löst"vid nästa rationalisering,men det kommer mycket stock från utomstående leverantörer att dom måste ha nån sorts statistik över vad som går igenom :D

   TS
Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39665 Mjaha, jag förstår bara inte riktigt, är det tänkt att det bara skall finnas "en sort" att bedömma vilket ju medför att virkesmätarens roll blir överflödig(Sverige). Det som kvarstår blir en hantering av div. längdpremier eller avdrag, detta då löst via tex. en mätram?

Förutsätt att mina kunskaper om detta endast innefattar det som går att läsa sig till i denna tråd.

Edit:
Hade som vanligt läst för dåligt :oops: Efter att ha koncentrerat mig lite bättre så förstår jag nu hur det fungerar :)

Men hur värderas "fin" skog jämfört med "sämre" skog? Vad jag menar är att tex en rotstock kan ju förekomma i lite olika tappning om man säger så.

Det här kan ju också stå någonstans i inlägget men jag chansar, och hoppas på att bli tillrättavisad om så är fallet. :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39983
Bertilsson skrev:Det har nämnts om skördarmätning nu en lång tid på forumet. När diametrar är följsamt intagna öppnas möjligheten att göra en god aptering och volymmätning.
Hur olika träd och omständigheter påverkar kan visas i diagram och testvärde.
Jag ber därför igen om stamfiler (stm) från era skördare. Skicka mej på min personliga länk ca 300 stamfiler (stm) från grövre skog. Det går nog bra med finska stammar också från Simba. Skriv lite om vilka förutsättningar de är insamlade på ex. skogstyp, avverkningstyp, vilken maskin och aggregat.
Jag gör statistik på detta och förmedlar detta anonymt om ni vill på forumet.
Ungefär resultat enligt test i Skogsland som jag gjort och finns här som bifogad fil.
(Om ni hör en smäll norrifrån kan det bero på att Spindeln sprack av stolthet när Keto 100 resultatet hittades här.)

Medan ni väntar på nya stamvärden kan ni titta på en variant som visar hur stammar ser ut genom följande länk på vårt forum. Längst ner på sidan hittar ni bifogade filer.
8mmfub (matrisfub)

När Simba här ovan skriver om ”sax” så menas en vanlig klave.
Bertilsson


jag är nog mest lugn över detta resultat :wink: ..för jag visste redan att mitt keto mäter helt okej , och att vi levererar virke från egenskog , och kör med egen bil gör att man får en mkt fin insyn i hela kedjan :wink:

men är det nåt som är åt h-lvete!! DÅ säger jag stopp!!!

och det är just vraket/kollektivet jag blir vansinnig på :twisted: för det rör sig om stora volymer virke som går rakt in i produktion HELT GRATIS för respektive industri ...så är det i verkligheten ..rakt över i hela sverige :roll:

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40290 Hejsan kl-820 jag missade din fråga :oops: men som vi har det vid kusten med nästan bara dåliga träd så är det förenklat så att tex talltimmer finns bara ett pris för allt över 150mm/bark.
Priset bestäms då vid värdering innan avverkning mellan säljare och köpare,dom är ändå ut till skogen för att banda ut avverkningen och banda bort ev. "smultronställen".
Ev. specialstock kan ju plockas ut som skilt sortiment och märkas/sorteras i skild hög för trsp till annan användare.
Sen finns ju möjlighet att anv. kvalitetsknappar och sätta kvistfria rotblock som ett sortiment,mellanstock som ett annat osv men ändå märka allt med samma färg som ska till samma användare men då anv. maskinlistan för att veta hur många kubik av varje "sort" men vi har ännu inte börjat med det men möjligheter finns.Det blir då föraren som avgör kvalitete som då blir direkt betalningsgrundande :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).