tor 28 feb 2008, 12:34#21387
Sundhult skrev:Jag tycker det är viktigt att vi som skogsägare får en förståelse för hur mätningar görs i alla led i hantering av den råvara vi skall tjäna pengar på. Därför hoppas jag på att vi kan fördjupa oss i ämnet och bena ut allt så att man får allt klart för sig och kan argumentera i egen sak.
De som inte vill läsa tråden kan låta bli, och vi som har intresse av den kan lära oss mer.
//.D
Hej!
Jag försöker hitta tråden igen för att hjälpa in er i 8mmfubben. Som skogsbrukare är det stora förluster 2-30 kr/m, som kan permanentas. för entreprenörer likadant och ligger runt 1-3% av volymen.
Henrik kopierade in en bra orienterande dokumentation från min blogg 26 febr. Tack!
MÄTNINGEN:
Ett försök att gå in på hur mätning av stock fungerar i grunden.
Jag provar med syftning på bifogad fil på bild från ATL.
Studera att stocken mäts 1 dm in från topp.
Vid m3to får ni betalt för en svarvcylinder med den diametern. Svagt grönstreckat i bilden.
Det gröna området utanför "svarvcylindern" skall visa volymen, som också blir betalningsgrundande vid avsm 8 mm/m efter uppräkning på SDC.
De röda fälten ytterst är den volym ni kan riskera att få skänka bort om avsmalningen är större än 8 mm/m.
Om ni har avsmalning som är mindre än 8 mm/m får ni ändå betalt för 8 mm/m och gör alltså en liten vinst.
Notera att bästa avsmalning kan sällan bli bättre än 5-6 mm. Alltså får ni bedöma hur ofta ni harr den lilla avsmalning och kan göra avsmalningsvinst upp till 2-3 mm.
Mängden förlust vid större avsmalning är betydligt större än vinsten. Ett ex.
Avsm. 14 mm/m på en stock som är 18 cm grov och 55 dm lång. Detta kan uppstå på ex Värölistan, som bara har kubb under 18 cm och datorn vill maximera timmerdelen. Denna stock
undervärderas 19%
OMRÄKNINGSTALEN:
Dessa är från kontrollstockar insamlade från Smygehuk till Hudiksvall och detta heter SÖDRA SVERIGE. Kan ni känna igen er i detta stora område? Nej detta är redan bevis för att många virkesleveranser är offside.
Omräkningstalen är insamlade i virkeskultur från mitten av 90-talet och från virkeskultur som ger medellängd på 43 dm. Vida och Södra har listor med längdkorrektion, som ger 47-50 dm i medellängd. Alltså måste fler långa stockar aptera även i större avsmalning och då stämmer inte de gamla omräkningstalen.
Om avsmalningen ökat 1 mm/m mot normalt blir förlusten ca 10 kr/m3fub.
Lektionen avslutas. Läs gärna en gång till. Problemet jag upptäckt är att många inte läst tillräckligt noga från början och förstått grunderna och därmed gett upp i senare debatt. Gör inte detta misstag!
Jag återkommer med prissättning och problemen med skördaredatorerna som dramatiskt spär på problemet.
Bertilsson
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto