Skotare

Blondin med inre läckage i momentomvandlare

98 inlägg 52407 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373121 @Granqvist är det packbox (pos.33) du menar?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Fredrik Reuter  
#373157 Hej,
Tänkte bara skriva att om du går helt bet på detta så kan du ringa Jimmie eller Kent på Maskin Väst i Karlstad. Båda är grymt kunniga och trevliga.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373168 Är dessa herrar tillräckligt gamla för att ha haft förmånen att skruva Blondin "på riktigt", eller är de bara naturbegåvningar som löser det mesta? Det finns ju liksom inte så många av dessa märkesmekaniker kvar längre som skruvade på Blondiner när de var en del av proffsskogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Fredrik Reuter  
#373183 Hej,
De har kanske inte skruvat så mycket blondin på åttiotalet, men de skruvar av och till idag med dem (båda är Rottnetekniker på Maskin Väst som är ÅF för Rottne i Värmland).
Jag skrev in tipset för jag har sett dem slita isär en converter på en gammal Rapid.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

granqvist  
#373273
Blondin 750 skrev:Granqvist är det packbox (pos.33) du menar?


Jepp, pos 33 sida 14/154. Vi bytte allt i form av o-ringar och packboxar då när vi demonterat converter, pump och koppling.

Har konsulterat Brockhouse Transmission Services i England (http://www.bhtransmission.co.uk/overview.html). Kan man kommunicera på engelska så är det kanske värt att fråga där. Om jag förstått det rätt så finns där folk som varit med när Brockhouse convertrar nyproducerades.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373275 Ok, det var ungefär så jag tänkte mig att göra också. Den engelska sidan har jag också kolla in så stöter man på problem får man väl ta sig i kragen och mejla dem, hua..hemska tanke.. :D

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373347 Brockhouse har lagt vantarna på hyllan och gått konkurs hörde jag i fredags

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#373351 Ajdå, det lät inget vidare... Hur har det gått med felsökningen, några framsteg under dagen?

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

granqvist  
#374004
kärrabol skrev:Brockhouse har lagt vantarna på hyllan och gått konkurs hörde jag i fredags


Jo det stämmer att dom gick i kk. Men det hände typ på -80 talet.

BH Transmission Services fungerar däremot fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#377886 @kärrabol. Hur går det med felsökningen? Här börjar skotningssäsongen gå mot sitt slut och det drar ihop sig till att skaffa inspiration till felsökning och reparation.

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378896 Har varit i Afrika två veckor men på onsdag sätter vi ihop med nya packningar och håller tummarna. jag rappotera senare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380077 Monterade ihop Blondinen i går med nya packningar och packbox. Hjulade en timme hem och har kört fyra timmar i skogen idag. Ingen röd olja på bukplåten, släppte ner bukplåten för att kunna se ordentligt. Hoppas vi har åtgärdat felet utan att veta var. Så nu går han förtio år till :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

totte  
#380082 Gott det Åke! :-BD :YMPARTY:

Avatar Fallback

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

Blondin 750  
#380084 Bra gjort, det låter lovande. Om du har lust så får du gärna dela med dig av vilka packningar och packboxar du bytt, res.delnr. eller mått, allt är av intresse! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Blondin med inre läckage i momentomvandlare

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#380152 Vi bytte den stora packboxen mellan motor och turbin. På ventilblocket som sitter i överkant där inne saknades det en oring där satte vi i en orginal och tillverkade två packningar i papper. Röret till tryckgivaren tätade vi med tätningsmassa där inne. Jag tro att delar för några hundralappar men delning och felsökning tog närmare två dagar på verkstad.
Jag har inte reservdelsnummer för det var inte jag som beställde. Tydligen så har JCB denna växellåda och har reservdelar

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).