Skotare

Har jag en sliten motor på min Ösa 250???

19 inlägg 11547 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har jag en sliten motor på min Ösa 250???

Ösa  
#20523 Har en fundering till dem som har kört ösa 250 skotare.
Funderingen gäller motorn och hur pass maskinen ska orka ta sig fram.
Har en 6a i min utan turbo och jag tycker det går väl segt så jag har funderingar på hur sliten motorn är.
Är det någon som har erfarenhet av hur fort det ska gå att kör med de i teräng. Hur kan ni ställa potentiometern innan motorn börjar sacka. På lågväxel och jag kör i teräng lite lagom surt så att däcken sjunker ner ca 10 centimerer och fullt massavedslass upp till toppen på grinden. Då kan jag har full gas och potentiometern på ca en fjärdedel sett från nolläge. Alltså jag har vridit den från noll och en fjärdedel frammåt. Då går maskinen fram men med tunga steg och styr jag då så dör motorn, han orkar inte med både och. Är det något fel eller är de så slöa dessa maskiner???



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Har jag en sliten motor på min Ösa 250???

Bonden/Ramnäs  
#20600
lejon.e skrev:Har en fundering till dem som har kört ösa 250 skotare.
Funderingen gäller motorn och hur pass maskinen ska orka ta sig fram.
Har en 6a i min utan turbo och jag tycker det går väl segt så jag har funderingar på hur sliten motorn är.
Är det någon som har erfarenhet av hur fort det ska gå att kör med de i teräng. Hur kan ni ställa potentiometern innan motorn börjar sacka. På lågväxel och jag kör i teräng lite lagom surt så att däcken sjunker ner ca 10 centimerer och fullt massavedslass upp till toppen på grinden. Då kan jag har full gas och potentiometern på ca en fjärdedel sett från nolläge. Alltså jag har vridit den från noll och en fjärdedel frammåt. Då går maskinen fram men med tunga steg och styr jag då så dör motorn, han orkar inte med både och. Är det något fel eller är de så slöa dessa maskiner???


kanske liknande fel som på denna? https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=1086

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20610 Prova och byt diezel filtrena men framförallt vatten/förfiltret :roll:

Avatar Fallback
Pjatte  
#20641 om inte annat så kan du få sälja den till en av mina kamrater, han e ute efter en ösa 250 8*8

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20649 ösa 250 orkar int me sig själv tom knappt... dom gjorde ju iaf en modell av 250 med en 8 cyl motor... den kanske sku orka me ett litet massa lass iaf... :P

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20654
Lukas_Lundstrom skrev:ösa 250 orkar int me sig själv tom knappt... dom gjorde ju iaf en modell av 250 med en 8 cyl motor... den kanske sku orka me ett litet massa lass iaf... :P

Har kört 250 med 6 a och minns inte direkt att den ver klen på det viset , framkomligetens brister är ju att den är för låg under , fastnar ju på minsta hinder.
Har alldrig hört om en 250 med 8 a :!:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20662 vad är det för insprutnings pump på den ??
Radpump eller Rotor pump.
Hur sitter din stoppmagnet för anntar att den har det.

Avatar Fallback
tomasb  
#20667 Om du tippar hytten Och tittar mot tanken på höger sida så vill jag minnas att där sitter en "brandventil". En liten magnetventil som måste ha ström för att släppa fram bränsle. Skruva lös den så brukar det sitta en hel massa gojs där som gör att det inte kan komma fram tillräckligt med bränsle. Om ventilen finns kvar så gör du klokast i att slopa den.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20673
tomasb skrev:Om du tippar hytten Och tittar mot tanken på höger sida så vill jag minnas att där sitter en "brandventil". En liten magnetventil som måste ha ström för att släppa fram bränsle. Skruva lös den så brukar det sitta en hel massa gojs där som gör att det inte kan komma fram tillräckligt med bränsle. Om ventilen finns kvar så gör du klokast i att slopa den.

Ja den jä..vln hade jag forträngt, vill minnas att man kan plocka ur plunchen så det blir raka rör :wink:
Av någon annledning brukar det sitta barr på tvären där :!:

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20683 Har precia för mig att modellen hette tornado och va tänkt som flistuggs bärare... satt väl en bruks 800 tugg på den.. satt en Cat V8 på 230 HK under huven.

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#20707
Lukas_Lundstrom skrev:Har precia för mig att modellen hette tornado och va tänkt som flistuggs bärare... satt väl en bruks 800 tugg på den.. satt en Cat V8 på 230 HK under huven.


stämmer bra det..

Avatar Fallback
Ösa  
#20717
Henrik K skrev:vad är det för insprutnings pump på den ??
Radpump eller Rotor pump.
Hur sitter din stoppmagnet för anntar att den har det.


Ja du vad jag har för pump vet jag inte riktigt, har inte kollat upp det ännu men stoppmagneten sitter på vänster sida, sätt från förarplatsen och precisn innan fläckten.

   TS
Avatar Fallback
Ösa  
#20718 Kollade det inlägget om hastigheten på lågväxel och jag har kollat hydraultrycket och det är inga problem, ger 230 bar på arbetstrycket.
Det som är gjort är att alla filtren är bytta, även förfiltret vid handpumpen är rengjort. Sitter den här magnetventilen på sugslangen innan handpumpen då elr? Eller hur vet jag var jag ska leta förutom att den är på höger sida av tanken? Hur ser den ut? Och vad har den för funktion om det bara är att koppla förbi den??

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20730 kan du ta en bild på din inps pump?
på vissa modeller av pumpar kan stoppmagneten ändra sig eller hänga sig så att effekt försvinner från motorn.

Avatar Fallback
tomasb  
#20775
lejon.e skrev: Sitter den här magnetventilen på sugslangen innan handpumpen då elr? Eller hur vet jag var jag ska leta förutom att den är på höger sida av tanken? Hur ser den ut? Och vad har den för funktion om det bara är att koppla förbi den??


Följ bara sugslangen mot tanken så stöter du på den, den ser ut som en vanlig magnetventil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).