lör 15 maj 2010, 09:55#91846
dexter skrev:närmaste 890:i ja kommer är 840.2 och den gilla ja, maskinelt. riktigt stark kran! den lyfte de mesta tyckte ja! vågar man då tänka på hur stark 890:ins kran är?
hur mycke lassar 890, med och utan loadflex? med "acceptabelt överlass"
Vi försöker då att alltid lasta efter vågen och inte lasta över 18 ton, tror det sparar maskin i längden.
Har du tyngre timmer så är det inte mycket som tittar upp ovanför grinden, men har du dålig björk så är det inte alltid du får på 18 ton utan man kan få nöja sig med kanske 16, men det är ett ganska rejält vedlass
Men 890n är som många säger väldigt driftsäker och bränslesnål, vi har lyckats köra den under 10l/tim men oftast på sommaren är den runt 11 och kanske 13 på vintern.
Vi har passerat 15000 tim nu med våran och de stora grejerna vi behövt byta är fördelningslåda, och så åkte vi på boggiras när centrumlagret runt drivaxeln ut i boggin gick då ramlade kulorna ner mellan dreven.... inte bra! Nog så tight för att kulorna ryms där mellan
Dom lagrena är det nog inte fel att byta i förebyggande när maskin börjar ha gått 8-10 000 timmar är billigt byta lagren jämfört med drev och allt.
I loadflexet har vi inte bytt nånting annat än några skiljestöttor.
Avverkar numer med en JD1270g!