Skotare

Valmet 890.3

19 inlägg 12688 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 890.3

fredde87  
#91586 En tråd för alla som älskar valmets storskotare... kör för tillfället en 890.3 med loadflex å ja säger bara vilken kapacitet...
Varje dag är som att vara i himmelen..... nu vill ja höra era uppfattningar om detta muskedunder



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

fjunne  
#91601 håller med, vilken otrolig kapacitet!!!!

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91695 Bra kapacitet, grym kran men lite stridsvagn över dom! Skulle behöva hända nånting på komfortsidan....

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

ValmetLeNte  
#91783 Kan kanske inte säga så mycket om 890n men kör en 830.3 och bara på den lilla maskinen märker man vilken stark kran osv. Finns inte mkt att klaga på enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

dexter  
#91794 närmaste 890:i ja kommer är 840.2 och den gilla ja, maskinelt. riktigt stark kran! den lyfte de mesta tyckte ja! vågar man då tänka på hur stark 890:ins kran är?

hur mycke lassar 890, med och utan loadflex? med "acceptabelt överlass"

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

betula  
#91795 20 ton, jämnstruket på vanligt rede med timmer (inkl. 2 tons överlass). Driftsäker, bra i dålig terräng och låg bränsleförbrukning. Sist men inte minst hög markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91846
dexter skrev:närmaste 890:i ja kommer är 840.2 och den gilla ja, maskinelt. riktigt stark kran! den lyfte de mesta tyckte ja! vågar man då tänka på hur stark 890:ins kran är?

hur mycke lassar 890, med och utan loadflex? med "acceptabelt överlass"


Vi försöker då att alltid lasta efter vågen och inte lasta över 18 ton, tror det sparar maskin i längden.
Har du tyngre timmer så är det inte mycket som tittar upp ovanför grinden, men har du dålig björk så är det inte alltid du får på 18 ton utan man kan få nöja sig med kanske 16, men det är ett ganska rejält vedlass ;)

Men 890n är som många säger väldigt driftsäker och bränslesnål, vi har lyckats köra den under 10l/tim men oftast på sommaren är den runt 11 och kanske 13 på vintern.
Vi har passerat 15000 tim nu med våran och de stora grejerna vi behövt byta är fördelningslåda, och så åkte vi på boggiras när centrumlagret runt drivaxeln ut i boggin gick då ramlade kulorna ner mellan dreven.... inte bra! Nog så tight för att kulorna ryms där mellan :P
Dom lagrena är det nog inte fel att byta i förebyggande när maskin börjar ha gått 8-10 000 timmar är billigt byta lagren jämfört med drev och allt.

I loadflexet har vi inte bytt nånting annat än några skiljestöttor.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Ellingsson  
#92537 En 890 med john deeres boggilådor,eller dom som tillverkar dom iaf,så skulle jag vilja ha runt om

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92623
Ellingsson skrev:En 890 med john deeres boggilådor,eller dom som tillverkar dom iaf,så skulle jag vilja ha runt om


Och så rottnes hyttdämpning på det det skulle vara nånting det :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Mickevalmet  
#92669 Hej på er! Har en fråga till er, har en Valmet 862K där rotatorn har stökat en tid, igår slutade den att fungera (Roterar ej runt). Har tidigare varit att skoteren midjestyr istället för att rotera rotatorn. Är det någon som varit ute för samma problem.

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

sebbe junior  
#96991 kör en 890.2 som vi har köpt för en månad sen och än så länge lever den upp till förväntningarna och lite till :P

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Md Skog  
#98063 Har bytt bort min 890,3 mot en Tigercat 1075! 😡

Användarvisningsbild

Re: Valmet 890.3

GremoNiclas  
#98082 Och det var inte...bra?

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

Md Skog  
#98124 För mycket krångel.. två midje renoveringar..två hjulnav..en högtryckspump till dieseln ..söndersprucken vagnsram listan kan göras lång och detta på 6000 timar lite för mycket tycker jag. Ska bli kul att prova Tigercaten! Någon som har erfarenhet om 1075an?

Avatar Fallback

Re: Valmet 890.3

grotförare  
#98765
Md Skog skrev:För mycket krångel.. två midje renoveringar..två hjulnav..en högtryckspump till dieseln ..söndersprucken vagnsram listan kan göras lång och detta på 6000 timar lite för mycket tycker jag. Ska bli kul att prova Tigercaten! Någon som har erfarenhet om 1075an?



bara en fråga vist är du från borlänge trakterna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).