lör 21 aug 2010, 10:28#98695
Det är knepigt med uppvärmning. Värmepumparna är naturligtvis mest bekväma men tappar de verkningsgrad som en del kylskåp gör med tiden? Förmodligen blir dock materialen bättre med tiden men tillverkarna vill naturligtvis inte heller göra några maskiner som håller för länge heller utan vill få sälja nya.
Det sägs att en del äldre kylskåpskompressorerna bara gick och gick men att det nu är ändrat. Det kallas inbyggt slitage. Saker skall hålla lagom länge.
Jag har pratat med ett par värmepumpsäljare och det säger att jordvärme och bergvärme är lika bra i Norrland!? Vet inte om det är sant.
Har egentligen möjligheter till båda men berg är förstås dyrare att borra.
Vet inte heller hur mycket värme man vill ha i fd. ladugården i framtiden.
I USA såg jag att de lägger ned slang i överlappande slingor men USA har ju betydligt mer sydligt klimat.
Kostnaden för varje producerad kWh har också betydelse och med vedeldning så bör man väl räkna in en viss ersättning för nerlagd arbetstid (kanske 100kr/timme?).
Jag har en begagnad 60 kW vedpanna på gång men skall jag placera den i ladugården så måste jag ha en skorsten som är närmare 10 meter hög.
Skulle sticka upp 4 meter över nocken som är 6 meter hög. Jag har ett stålrör som dock är 22 cm i diameter men stegen blir ju ett elände att ordna. Eller dyrt? 🤷♂️
Spannmål är ju också en möjlighet men kräver tydligen tillsyn varje dag om än ej så länge. Måste köpa spannmål också.