Uppvärmning

Uppvärmning?

21 inlägg 11090 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppvärmning?

Uman  
#97854 Har en gammal gjutjärnspanna i källaren som det inte längre går att elda i och har kört med direktel men elräkningar på upp till 7000 på en månad är inte så tilltalande. :sad:
Har en tom lagård också men den är 12 meter hög så skorstenslösningen blir dyr där.

Funderar på att köpa en begagnad ved/pellets panna och köra med ett tag och se om det senare blir tid och ork att bygga ett separat pannhus med kulvert till bostadshus och lagård (frostsskyddsvärme).

Har ibland funderat på jordvärme (bor utanför Umeå) men nu blir det troligen timmätning på elen så de kallaste dagarna när värmepumpen behöver tillskott med direkt el så blir det extra dyrt.

Någon som har synpunkter? :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

ulfgustav  
#97898 Hej
Var i samma situation för två år sedan, efter undersökningar av olika pannor, samt jordvärme för och nackdelar så valde jag att installera en panna av fabrikat Vidarus (Tjeckisk tillv. av gjutjärn) samt ack tankar. Är mycket nöjd med både verknigsgrad och funktion. Installationen blev dessutom betydligt billigare än andra undersökta altrenativ

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

axwell  
#97954 1.Är det bekvämligheten du vill premiera, välj i första hand bergvärme, i andra hand jordvärme, avstånd till riktigt berglager eller rörligt grundvatten resp jordarter påverkar till stor del kostnad och effektivitetsutfall. Mycket högre investeringskostnad än de andra alternativet, men någon extra spetsvärme skall inte behövas vid lämplig dimensionering.

2.Medelvägen och mycket billigare, en ny pellet/vedpanna om resten av bef. anläggning är OK.

3.Idealet; nytt pannhus för vedpanna med kulvert även till ladugård, massor av jobb men hyggligt betalt i form av låg driftskostnad, troligen lika hög investering som alt 1.

Det totala energibehovet skulle få avgöra mitt val dvs; litet behov = värmepump, mycket stort behov = nytt pannhus.

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97964 Bergvärme kräver ju fortfarande hyfsat med el och det vete sjutton hur dyrt det blir i framtiden. Dessutom är ju livslängden på kompressorerna tveksam.

Är det inte bättre att satsa på flis/pellets/ved i kombination med solvärme. Mindre investeringskostnad och lägre driftskostnader. Solvärmen gör ju dessutom att man slipper elda under semestern :grin:

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

axwell  
#97973
th skrev:Dessutom är ju livslängden på kompressorerna tveksam.

Det oförtjänt dåliga ryktet om livslängden för kompressorer kommer troligen från de billiga asiatiska luft/luft eller luft/vatten anläggningarna. Även frånluftsvärmepumpar har i allmänhet tveksam livslängd, men det största svagheten för dessa är det begränsade energiinnehållet i frånluften.
Men även en bergvärmekompressor kan haverera liksom en ved/flis/pelletanläggn.
Solvärme kan vara ett bra komplement till vedeldning men troligen inte ekonomiskt försvarbart till värmepump.

20 år är kompressorn i mitt system, inga problem så långt!

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98695 Det är knepigt med uppvärmning. Värmepumparna är naturligtvis mest bekväma men tappar de verkningsgrad som en del kylskåp gör med tiden? Förmodligen blir dock materialen bättre med tiden men tillverkarna vill naturligtvis inte heller göra några maskiner som håller för länge heller utan vill få sälja nya.
Det sägs att en del äldre kylskåpskompressorerna bara gick och gick men att det nu är ändrat. Det kallas inbyggt slitage. Saker skall hålla lagom länge.

Jag har pratat med ett par värmepumpsäljare och det säger att jordvärme och bergvärme är lika bra i Norrland!? Vet inte om det är sant. :-?
Har egentligen möjligheter till båda men berg är förstås dyrare att borra.
Vet inte heller hur mycket värme man vill ha i fd. ladugården i framtiden.
I USA såg jag att de lägger ned slang i överlappande slingor men USA har ju betydligt mer sydligt klimat.

Kostnaden för varje producerad kWh har också betydelse och med vedeldning så bör man väl räkna in en viss ersättning för nerlagd arbetstid (kanske 100kr/timme?).

Jag har en begagnad 60 kW vedpanna på gång men skall jag placera den i ladugården så måste jag ha en skorsten som är närmare 10 meter hög. #:-s
Skulle sticka upp 4 meter över nocken som är 6 meter hög. Jag har ett stålrör som dock är 22 cm i diameter men stegen blir ju ett elände att ordna. Eller dyrt? 🤷‍♂️

Spannmål är ju också en möjlighet men kräver tydligen tillsyn varje dag om än ej så länge. Måste köpa spannmål också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98706 Du kan få en begagnad pelletsbrännare för några tusingar. Går den att sätta i din gjutjärnspanna (kanske händig med svets?) så bor det bli en utmärkt tillfällig lösning. Och ett litet förråd och säckar till det.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98717 Tyväär så är den slut. Har läkt 2 gånger. Lagad med gängd mässingskruv och massa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

axwell  
#98722
Uman skrev:Värmepumparna är naturligtvis mest bekväma men tappar de verkningsgrad som en del kylskåp gör med tiden?

Tror inte att så sker, däremot kan bergbrunnen eller jordslingan efter oskicklig inst. eller otur tappa kapacitet. I Tyskland som har mindre rörligt grundvatten är man oroade över att bergbrunnarna blir kallare från år till år.
I mitt fall är förbrukningen över värmpumpen idag mycket lägre än 1990, men det kan ha andra orsaker.

Uman skrev:Det sägs att en del äldre kylskåpskompressorerna bara gick och gick men att det nu är ändrat. Det kallas inbyggt slitage. Saker skall hålla lagom länge.

Det är jakten på energibesparingar som har styrt tillverkarna att minimera kompressormotorerna, kyl/frys har numera allt oftare bara en gemensam kompressor.

Uman skrev:Kostnaden för varje producerad kWh har också betydelse och med vedeldning så bör man väl räkna in en viss ersättning för nerlagd arbetstid (kanske 100kr/timme?).

Se det som ett trevlig avbrott i vardagslunken, det blir svårt att räkna hem vid små volymer om du utgår från 100kr/h.

Uman skrev:Skulle sticka upp 4 meter över nocken som är 6 meter hög.

Det finns godkända skorstenar som får vinklas så att du får avslutningen vid nock om du vill ha det så i stället.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98726
axwell skrev:
Uman skrev:Skulle sticka upp 4 meter över nocken som är 6 meter hög.

Det finns godkända skorstenar som får vinklas så att du får avslutningen vid nock om du vill ha det så i stället.


Problemet är att huvudbyggnaden är 12 meter hög så det är den som gör att skorstenen måste upp 4 meter över nock på den lägre byggnaden(6 meter hög). Totalt 10 meter hög.

Skulle skorstenen vara i huvudbyggnade så blir skortenen närmare 13 meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

pr95  
#98727 Har man utrustningen som krävs för vedhantering och tycker om att hålla på med vedeldning är det oslagbart billigaste form av uppvärmning .
Alternativet kan vara att satsa flis ,om man har ett lämpligt utrymme att förvara flis i-någon kommer och flisar ett par gånger per år.
En skorsten kan göras så att man sotar nerifrån med en vajer igenom pipan. :o
En bra planerad värme-anläggning är prismässigt ungefär lika dyr/billig som en berg/jordvärme anläggning men priset för varje producerad kw är oslagbar för ved/biobränsle om man har tillgång till ved.
Satsar man på en STOR tank med en panna som klarar att värma den inom en rimlig tid +en bra beredning av vv klarar man sig med att elda 1-2 gånger veckan vinter ännu mindre sommartid. :grin:

mvhpr95

Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98729
pr95 skrev:Har man utrustningen som krävs för vedhantering och tycker om att hålla på med vedeldning är det oslagbart billigaste form av uppvärmning .
Alternativet kan vara att satsa flis ,om man har ett lämpligt utrymme att förvara flis i-någon kommer och flisar ett par gånger per år.
En skorsten kan göras så att man sotar nerifrån med en vajer igenom pipan. :o
En bra planerad värme-anläggning är prismässigt ungefär lika dyr/billig som en berg/jordvärme anläggning men priset för varje producerad kw är oslagbar för ved/biobränsle om man har tillgång till ved.
Satsar man på en STOR tank med en panna som klarar att värma den inom en rimlig tid +en bra beredning av vv klarar man sig med att elda 1-2 gånger veckan vinter ännu mindre sommartid. :grin:

mvhpr95


Håller med om allt som skrivs ovan och vill bara lägga till att jag har en alldeles ny vedpanna och det är väldigt enkelt att både tända en brasa (max 10 minuter) från hämta ved till full fyr. Likaså är det väldigt enkelt att sota, ta ca 20 minuter, 1ggr/vecka under vintersäsong. Med det vill jag säga att även om man inte kan/vill bygga en väldigt stor ack-tank med tillhörande stor panna så är det enkelt, rent och behagligt med vedeldning ändå. Om man har nya grejor i varje fall (har inget äldre att jämföra med).

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98733 Sota underifrån? Det sade sotaren inget om, men det kanske inns grejer för det?

Jag har en skada sedan 20 år tillbaka så kanske måste jag köpa en del långved men annars har jag möjlighet till pallhantering så det bör vara någorlunda lindrigt.

Jag är erbjuden att köpa en begagnad Solo Plus panna.
Det som är lite synd är att vedinkastet bara är 25 x 30 cm, om man vill elda skrotvirke ibland. Den är visst inte riktigt gjord för det visst. :oops:
Men med 180 liters vedutrymme går väl en och annan bräda stoppa in?
Senast redigerad av Uman lör 21 aug 2010, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

pr95  
#98735 Prata med sotaren om hur skorsten bör vara byggd det är han som godkänner till sist
återkommer om en stund......

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

pr95  
#98747 .....till den pannan behövs en tank ca +3m2 minst
Kolla tråden : Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?
Dimensionerar man "RÄTT" från början blir man lyriskt nöjd över hur bra det fungerar ,att tänka på är att anläggningen ska man leva med under lång tid framöver en tank håller två pannor lite grovt tilltaget ,
En fråga varför eller hur kommer sig att du blivit erbjuden en beg. solo-plus

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).