sön 06 sep 2009, 09:20#66630
Skördarmätning är ju förutsättningen för att resten av logistikkedjan ska kunna utnyttjas till max.
När man kombinerar det med skotardatorn så har transportarbetsledarn järnkoll på virket,både avverkat och vid avlägg.
Vi får alla skördardata till skotarn,för varje lass rapporteras mängd in i systemet,dessutom exakt var lagerplatsen finns,klass på lagerplats (enkel bil lr bil+släp) + allt annan nödvändig information som lastbilsföraren behöver veta (svängplan,behov av snöröjning etc)
Problemet är att skotaren kan ju inte mäta virket,så det blir en liten "uppskattning"
,visst vågmöjligheter (ALS) o dylikt men virkets densitet varierar så pass,men man lär sej varteftersom.
Har skördarn avverkat tex 102 m3 granstock och man som skotarförare vet att alla granstockar förutom nån m3 som ligger runt skördarn är utkörda,och man sänt in tidigare tex totalt 80 m3 granstock kan man då sända in ett lass på 20 m3,då är man "up to date"
Så exakt behöver man inte va,men i detta fallet så vet man att det räcker till 2 fulla lass åt timmerbilarna.
Timmerbilarna har då givetvis ett likadant datasystem i sina bilar,detta gör att tomkörning minimeras
Som skogsägare har man då givetvis möjlighet att dagligen följa med hur avverkningen framskrider,både volymmässigt och timmerandel
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....