Avverkning (slutavverkning)

Skördarmätning

36 inlägg 19056 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarmätning

bm320  
#66588 Ang skördarmätning så har jag sålt både en slutavverkning och gallring, med betalning efter skördarlistan.
Är det någon som har erfarenhet om det var smart eller ett misstag? Man får pengarna snabbare i allafall.
Jag förstår att det ställer högt krav på skördarföraren, men det finns de som tror att all virkesmätning kommer att gå till så i framtiden.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

masterchief  
#66589 Du behöver inte oroa dig anser jag bara det ä ren seriös köpare....
Maskinerna mäter förvånansvärt exakt bara man håller efter kalibreringen...

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

skotarmasse  
#66592 Efter Gudrun så utgick nästan all betalning efter skördarmätningen.Det är som masterchief säger,sköter dom bara kalibreringen så stämmer det oftast bra.
Det diffar troligtvis mer i lövhuggningar.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Torparn79  
#66612 kan man kräva kalibreringsrapport av skördarn om man säljer skördarmätt..
för vad jag förstår så hamnar väl kalibreringen i skördardatorns logg, eller??

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Knegarn  
#66620 Ja du kan lita på det systemet! Och ja, det kommer nog att bli så i "framtiden"! skördarmätning har ju som sagt varit standard i finland sen början på 90 talet så man kan lungt säga att sverige står o stampar lite :rolleyes:

Orskaen till att du inte behöver va rädd att få för lite betalt är ju att skördarn får betalt enligt samma lista och varför skulle han vilja köra nått gratis? antagligen försöker han ligga runt 1-2% över.
Gå dit o säg att du vill se senaste kalibreringen om du har funderingar på hur det fungerar, all kalibrering loggas så det är bara att printa ut.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

masterchief  
#66621 Jag tycker personligen skördarmätning är framtiden.
De pratar om att effektivisera avverkningen och minska kostnaderna för hela kedjan.
En stor skogsägarförening har som mål att skära 2%per år...
Inför man skördarmätning så skulle det spara mycket pengar i slutänden..

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Torparn79  
#66623 jo, jag tror oxå att skördarmätning kommer att bli standard, frågan är bara hur länge det dröjer innan svenska bolag, föreningar och skogsägare ska behöva vänta, dom borde ju kunna se över sundet och få referenser ifrån Finland om dom har kört med det så länge som Knegarn säger..

jag får inte in i min trånga skalle hur man kan hävda att en drummel som viftar med en mätsticka runt ett timmerlass kan vara exaktare än ett system som mäter in varje dm av varje enskilt träd..
kan någon vänlig själ förklara det för mig så är jag tacksam..

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

masterchief  
#66629 Det är ett gammalt system som lever kvar traditionellt.
Dock så har det varit välbehövligt tidigare att garantera att den enskilda markägaren får betalt för det virke han levererar.
Något som retar mig med det opartiska systemet är att vrakprocent mm ökar när det börjar blåsa snålt...
Hur är det med opartiskheten där, den borde vara oberoende av konjunkturer??
Dock så behövs någon form av kontrollorganisation anser jag, typ kontrollmätarna gör idag om skördarmätning ska slå igenom.
Ett problem med skördarmätning kan vara energisortimenten träddelar mm som är på tapeten.
Hugger man grovt löv, med en hel del kap i toppar utan att mata toppen, så blir det lite skevt.
Där blir det ett led till i kedjan innan markägaren får pengarna iom det ska flisas innan det blir given volym.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66630 Skördarmätning är ju förutsättningen för att resten av logistikkedjan ska kunna utnyttjas till max.
När man kombinerar det med skotardatorn så har transportarbetsledarn järnkoll på virket,både avverkat och vid avlägg.
Vi får alla skördardata till skotarn,för varje lass rapporteras mängd in i systemet,dessutom exakt var lagerplatsen finns,klass på lagerplats (enkel bil lr bil+släp) + allt annan nödvändig information som lastbilsföraren behöver veta (svängplan,behov av snöröjning etc)
Problemet är att skotaren kan ju inte mäta virket,så det blir en liten "uppskattning" :lol: ,visst vågmöjligheter (ALS) o dylikt men virkets densitet varierar så pass,men man lär sej varteftersom.
Har skördarn avverkat tex 102 m3 granstock och man som skotarförare vet att alla granstockar förutom nån m3 som ligger runt skördarn är utkörda,och man sänt in tidigare tex totalt 80 m3 granstock kan man då sända in ett lass på 20 m3,då är man "up to date" :ugeek:

Så exakt behöver man inte va,men i detta fallet så vet man att det räcker till 2 fulla lass åt timmerbilarna.
Timmerbilarna har då givetvis ett likadant datasystem i sina bilar,detta gör att tomkörning minimeras

Som skogsägare har man då givetvis möjlighet att dagligen följa med hur avverkningen framskrider,både volymmässigt och timmerandel :D

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66632 Som "chiefen" :D påpekade så kräver energidelen lite särbehandling.
Samma sak gäller ved som skogsägaren ska ha för eget behov.
Innan avverkningen påbörjas måste man veta vad var och en ska ha och vad som gäller.
Vi kör enligt följande:
-Björk till fabrik: 3 meters ingen märkning, asp samma sak
-Ved till skogsägaren vill dom flesta ha ca 4 meter långa,då är det inget problem,skotarförarn ser skillnad direkt.
Ifall skogägaren vill ha sin ved 3 meterslängd finns risk för att det blandas med saluvirket,därför färgmärks några bitar i varje hög.
På skördarlistan (som skogsägaren givetvis får kopia på) kommer salubjörkmassan upp som kod 330,medans husbehovsveden som 003,skogsägaren faktureras då på veddelen (ifall han inte vill göra upp på "svart" men det finns ju ingen som sysslar med det eller :?: :lol: )

Grot måste mätas skilt,antingen i välta eller som lösflis,men finns ju ingen möjlighet att blandas med det skördarmätta virket

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66689 Jag vill absolut slå ett slag för att groten ska mätas i ton och vatten halt (ts) !
Åkarna får betalt i ton.
Värmevärdet är så gott som lika oavsett trädslag, i vikt räknat.
Ersättning i Mwh är lömskare än fusk fuben !

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Skogshuggarn  
#66729
Knegarn skrev:Ja du kan lita på det systemet! Och ja, det kommer nog att bli så i "framtiden"! skördarmätning har ju som sagt varit standard i finland sen början på 90 talet så man kan lungt säga att sverige står o stampar lite :rolleyes:

Orskaen till att du inte behöver va rädd att få för lite betalt är ju att skördarn får betalt enligt samma lista och varför skulle han vilja köra nått gratis? antagligen försöker han ligga runt 1-2% över.
Gå dit o säg att du vill se senaste kalibreringen om du har funderingar på hur det fungerar, all kalibrering loggas så det är bara att printa ut.


,,,, men vad händer om uppdragsgivaren vill hålla ner 1-2% på minussidan då?.

Maskinföraren bryr sig nog mer om den som betalar räntor för maskinparken + lön, än den enskilde genomsnittsskogsägaren där man kör med intervaller om 3-10 år,,,,, det är jag rädd för iaf.

Grusa gärna mina farhågor!.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66737 Är 0-an man strävar efter,då är den officiella mellan -1 till +1 %,vem som sen har "rätt" går inte att säga,men är man så nära så lär det duga :D
En som hela tiden ligger på +2 till 3% på samma sida,(oberoende om man är på skogsägarens lr industrins sida och då inte kalibrerar för att landa på 0 blir inte långlivad i denna branch :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93078 Hej fick mätbesked igår det skilljer ca 10 % på skördarmätning mot VMF beskedet.

Min fråga är vad beror det på?

Min andra fråga är ska man aceptera det?

Frågan går till Simba och masterchief?

Allt sålt som LRK ett fast pris fub samtliga sortiment. Börjar fundera om vad som funkar och inte gör det.
Är det dåliga entrepenörer som gör att det blir så fel på mätningen eller? Är det VMF som inte funkar som det ska.
Någonstans är det nån som gör fel????

Blev lite för het ett tag men lugnat ner mej nu kan nog tro att det är fler än jag som råkat ut för det här.
Inte kul men vad beror det på att det kan skilja så mycket när alla pratar om att det är så bra med skördarmättning. Man blir bara förbanad när det inte stämmer.
Kan bara tilläga att det var till min nackdel.



Zooran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93097 Några frågor!

1 Blev det några volymavdrag för vrak och röt?

2 Fick skotarn med sig alla fällda stockar från hygget?

3 Fick timmerbilarna med sig alla bitar? Misstänkta timmerstölder har jag läst om i andra trådar här på skogsforum.

4 Mätte du virkestravarnas volymer vid väg?

5 Om skördar-aggregatet skaver bort mycket bark från stocken, så korrigeras väl inte detta fullt ut vid mätstationen?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).