Avverkning (slutavverkning)

Vi har aldrig haft så lite skog.

3584 inlägg 254965 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#818506 Jag lämnar salmonellan åt sitt öde, den kommer nog upp till ytan och snart in i alla människors medvetande utan att jag behöver varna för den.
Nu tar vi oss ann den största lögnen i Svenskt skogsbruk, och det här blir nåt att bita i.
Jag har väl tjatat om det här förut så ni som inte vill vistas i verkligheten kan sluta läsa nu, så slipper ni plågas igen.
Många som hjärntvättats av skogsindustrin och deras underavdelning, skogstaxeringen, under de senaste 30 åren har ju det här helt klart för sig, "Vi har aldrig haft så mycket skog" mantrat tjatas oavbrutet och till slut kan vi inte annat än ge upp och tro på det.
Men nu ska vi granska det här riktigt seriöst, det finns ett fel i min rubrik, så jag tar på mig att jag var lite oseriös just med den, jag erkänner att det var för att få uppmärksamhet på den största lögn vi har i Svenskt skogsbruk, för vi har under en kort period haft mindre volym i våra skogar än vi har idag, och den perioden varade under en sån enormt kort period för ett skogsekosystem, man kan säga att den varade under en liten del av en omloppstid för ett träds levnad.
Före 1870 hade vi mer volym i våra skogar än vi har nu, och om vi tvivlar så får vi väl använda vårt sunda förnuft för att förpassa lögnarna där dom hör hemma.
Vi tittar först på dagens volym i Sveriges Skogar som ligger runt 120 kubik per hektar, vilket är ett skämt!!!, där jag bor i Bergslagen och följer breddgraden över östersjön så hamnar jag Estland, där står just nu dubbelt så mycket volym per hektar, 70% är dessutom löv vilket är mycket viktigt för framtidens skogsekosystem ska fungera.
Vad våra låga skogsvolymer och fokuseringen på barrträd betyder för skogsmarken, koldioxidupptag, torka och förstört mikroklimat är omöjligt att överskatta, skövling är bara förnamnet.
Jag ska i denna tråd bevisa att vi har ett av världens sämsta skogsbruk, så häng med.
Till alla nyexaminerade skogs och jägmästare (dom gamla är förlorade) så ger jag ett gått råd, släng radbandet ni fått "vi har aldrig haft så mycket skog" "vi planterar 3 träd för varje vi tar ner" bla bla bla, ta er samman, och börja tänka själv, jag ska hjälpa er.
Här får ni jägmästare och andra ett par grafer som hjälper er att rabbla.
Mycket mer hjälp ska ni få, om jag inte slängs ut igen.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

jannee  
#818507 Får du inte in något virke till din såg eftersom du har tid att återigen börjat jämra dig över hur skogsägarna sköter sina skogar ?
Nedan är dock sant och vem vet exakt hur mycket skog det egentligen var/ha förr i tiden.
Det samlade virkesförrådet i Sveriges skogar fortsatte att minska till följd av det tidigare exploaterande skogsbruket och nådde botten vid mitten av 1920-talet. För att få ett grepp på situationen hade då Riksskogstaxeringen inrättats. Med regelbundna intervall inventeras allt sedan dess de svenska skogarna mycket grundligt. Idag vet vi att förrådet av växande skog i landet nästan har fördubblats sedan de första mätningarna gjordes.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

halvproffs  
#818508 Då var det dags att lämna skogsforum igen.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Torbjörn Johnsen  
#818509
halvproffs skrev:Då var det dags att lämna skogsforum igen.


Eller varför inte bara låta bli att ”mata trollen”

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

johan eriksson  
#818512
Torbjörn Johnsen skrev:
halvproffs skrev:Då var det dags att lämna skogsforum igen.


Eller varför inte bara låta bli att ”mata trollen”


Eller att admin kanske slänger ut trollen en gång för alla.
Tack och hej från mig.

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

r93  
#818516
Torbjörn Johnsen skrev:
halvproffs skrev:Då var det dags att lämna skogsforum igen.


Eller varför inte bara låta bli att ”mata trollen”


Helt otroligt att du som delägare benämner honom som troll och låter det hållas??

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

tallen100  
#818518 Fritt fram för "troll" med andra ord 🫣 🫣 🫣
Senast redigerad av tallen100 ons 15 nov 2023, 15:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

SHR  
#818520
1700053873_img_8358.jpeg

Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

maltex  
#818525 Har man lydiga hundar kommer dom när man vislar .

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Bax  
#818526 Ja hej då på er.
Jag hänger kvar här, det är bara att ignorera vederbörande.
Skulle jag ge mig iväg nån annanstans så fort jag ser nån jag inte gillar skulle det bli ett väldigt springande..

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

halvproffs  
#818532
Bax skrev:Ja hej då på er.
Jag hänger kvar här, det är bara att ignorera vederbörande.
Skulle jag ge mig iväg nån annanstans så fort jag ser nån jag inte gillar skulle det bli ett väldigt springande..


Herregud, är det så många du ogillar? Det var hemskt.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#818545 Vi har alla rätt att tycka vad vi vill, svårt att ändra på det utan att få stämpeln fascistiskt satt på vårt samhälle.
Så vi går vidare med Svensk skogsindustris hjärntvättning av vårt arma folk.
Nu kollar vi hur ksla beskriver vår skogshistoria, ni kan alla gå in och titta själva, så här frågar allmänhet och så här svarar skogens historiker.
"När kom skogen till Sverige?
År 3800–500 f.Kr. uppstår jordbruket. Människan använder skogen på olika sätt, små träd till exempel blir till stängsel och stora träd tas ner för att användas som virke i husen. Boskapen betar i skogen och människan samlar vinterfoder från träden och på kärrmarkerna"
Men hallå, ni svarade inte på frågan, knäppgökar!
Det är dessa människor som proppar oss med "fakta" om våra skogar, det är "restaurering" och "skövling" i var och varannan mening, men allt är påhitt för att försvara dagens nedmontering av det viktigaste ekosystem vi har för att överleva.
Vi kan glömma människan ett tag nu, för när naturen får sköta sig själv så blir det alltid rätt, och då ser vi att till Norrland kom det björk rönn asp och tall efter istiden, när människan inte var inblandad, sen kom i nämnd ordning al, alm, ek, lind, lönn och ask, det var vad Norrlands skogar bestod av under förra värmeperioden som slutade för 3000 år sen, sälgen är nog en art som dök upp med granen under den senare kalla perioden, som nu går mot sitt slut, Boken har nog varit människans bidrag från söder och den kommer att bli en huvudart några 100 år framåt då den tål att växa upp mitt i skogar.
För nu så går vi in i en ny värmeperiod, på 100 år har vi fått 2 månaders längre växtsäsong, så alla som plantera gran är verkligen korkade eller felinformerade av skogsindustrins hjärntvättare, dags att börja tänka själva nu va?
Jag tar ett litet exempel, på tvåtusen år har det inte växt självsådda bok och ekträd här i Bergslagen, men nu växer det så det knakar sen några år tillbaka, gå ut och titta om du råkar ha ek eller bok allee där du bor, faktiskt långt upp i dalarna ser du säkert att det är på gång lite nya träd i närheten.
Snabba på din lövskog genom att ställa ut lådor med ollon till nötskrikorna, de glömmer alltid bort vad de grävt ner sin proviant.
Man ska inte betala för nya träd, naturen planterar tusen träd för varje den tar ner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818547 Har en medlem på på min ignorelista. Nog sagt.

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

Bax  
#818554
halvproffs skrev:
Bax skrev:Ja hej då på er.
Jag hänger kvar här, det är bara att ignorera vederbörande.
Skulle jag ge mig iväg nån annanstans så fort jag ser nån jag inte gillar skulle det bli ett väldigt springande..


Herregud, är det så många du ogillar? Det var hemskt.


Ha ha, det var väl överdrivet av mig, mer som ett exempel… jag tycker en del överreagerar tidigare i tråden.
Precis som Röjkvist har jag en (enda) medlem på Ignorelistan.
Dags att återgå till roligare trådar..

Användarvisningsbild

Re: Vi har aldrig haft så lite skog.

ulf 1  
#818555 Då går vi vidare med att vi aldrig haft så mycjket skog blajet.
Vi tittar på Orsa besparingskog 140 kubik på 1870 talet 87 kubik idag med en blöt dröm att komma upp till 120 år 2065 !!!
Ni får begrunda de här graferna, kolla förresten på att man hade över 90 kubik för 30 år sen men nu ska det gå uppåt tror man....varför då?!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).