lör 16 apr 2022, 05:51#755917
alias skrev:Sjögården skrev:Har massor av dov, en del kron och gris men inga rådjur och enstaka älg på besök.
Ihop med grannen sammanhängande jaktmark på 350 ha.
Har valt att prioritera stor avskjutning så har valt ett snällt jaktarrende på 150 kr per ha med återbetalning på max 50 kr per ha i form av en bonus med 400 kr per klövvilt. Allt exkl.moms
Hade nog kunnat få 300 kr per ha hur lätt som helst men då hade det bara blivit några fina hornbärande hjortar skjutna och allt annat kvar.
Här dubblar sig dovhjortstammen vart tredje år om vi inte skjuter av mer än fyrtio dov per år och det kan vi bara inte stå ut med… 😉
Hur många klövvilt brukar jägarna lyckas fälla per år?
Om jag räknar rätt så finns det ett ekonomiskt incitament att fälla upp till 44 klövvilt per år.
MVH
Alias
Stämmer utmärkt, på tre år har avskjutningen varit ca 125 klövvilt.
10 gris, 10 kron, 1 älg och resten dov, mest hind och kalv.
Det fungerar som avsett.
Trots detta strömmar det in dov från alla håll då de flesta kring mig skjuter några troféer och nöjer sig med det.
Går nog att skruva lite till på modellen men vill gärna jobba med lokala vardagsjägare som nyttjar tillfällena hela jaktperioden.
Grödskadorna är enorma i området, det går i princip bara att odla vall och rågvete.
Och vallskördarna har minskat med minst 30 % under senaste 10 årsperioden.
På arrendena där jag inte har kontroll på jakten är det snart inte lönt att bruka överhuvudtaget.
Tallskogen är skapligt orörda men granplantorna blir hårt tuktade av dov och kronviltet barkar granskogen från 15 årsåldern.
Så nog behövs incitamentet… 😉