Jakt och Fiske

Kostnad jaktarrende

39 inlägg 23507 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kostnad jaktarrende

Sebastian Liljeblad  
#755806 Hej! Jag har 312 ha i sydvästra Småland och eftersom jag själv inte är intresserad av att jaga arrenderar jag ut jakten. Jag har ganska många år haft samma ersättning på dryga 100 kr/ha inkl moms.

Min fundering är hur den summan är i jämförelse med övriga i närområdet runt Jönköpings län exempelvis? Tacksam för svar!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Grålle52  
#755829 130-250kr/ha

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755834 Skogssällskapet lade ut några fastigheter i Mellansverige på offentlig budgivning. Har för mig att de ökade arrendeintäkten med åtminstone 3ggr.
Skriv i så fall ihop ett kontraktsförslag med allt som du vill ha med som grund för budgivning.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755849 De hade nog gått med 300:-/ha.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755871 100 kr/hektar är ganska vanligt här också bland markägare som låter bli att omförhandla och har arrenderat ut jakten till samma lokala jaktlag så länge någon kan minnas. Det kan till och med vara lägre.
De som i stället lägger ut jakten på öppna marknaden får nog i alla fall 500 kr/ha och kanske ett par hundra till med lite tur. Längre söderut i Skåne är priserna förstås högre än hos oss.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Erre  
#755873 Jag är van vid 50-60 kr per ha.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755875
Erre skrev:Jag är van vid 50-60 kr per ha.


Är det vad du hyr ut din mark för? Det låter lite.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

nilsszzon  
#755876 jag hade hellre kollat med intilliggande jaktlag och haft dialog med dem, att ta in helt nya okända jägare och ibland även utan koll på hur man beter sig bland skog och mark
har du mark mellan 2 större lag så sitter du i en toppenposition
men jag säger som flera andra att 300kr/ha är inte omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Sjögården  
#755877 Har massor av dov, en del kron och gris men inga rådjur och enstaka älg på besök.
Ihop med grannen sammanhängande jaktmark på 350 ha.
Har valt att prioritera stor avskjutning så har valt ett snällt jaktarrende på 150 kr per ha med återbetalning på max 50 kr per ha i form av en bonus med 400 kr per klövvilt. Allt exkl.moms
Hade nog kunnat få 300 kr per ha hur lätt som helst men då hade det bara blivit några fina hornbärande hjortar skjutna och allt annat kvar.
Här dubblar sig dovhjortstammen vart tredje år om vi inte skjuter av mer än fyrtio dov per år och det kan vi bara inte stå ut med… 😉

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Erre  
#755883
Mangan skrev:
Erre skrev:Jag är van vid 50-60 kr per ha.


Är det vad du hyr ut din mark för? Det låter lite.

Är vad jag har arrenderat 120 ha för. I många år.

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

alias  
#755891
Sjögården skrev:Har massor av dov, en del kron och gris men inga rådjur och enstaka älg på besök.
Ihop med grannen sammanhängande jaktmark på 350 ha.
Har valt att prioritera stor avskjutning så har valt ett snällt jaktarrende på 150 kr per ha med återbetalning på max 50 kr per ha i form av en bonus med 400 kr per klövvilt. Allt exkl.moms
Hade nog kunnat få 300 kr per ha hur lätt som helst men då hade det bara blivit några fina hornbärande hjortar skjutna och allt annat kvar.
Här dubblar sig dovhjortstammen vart tredje år om vi inte skjuter av mer än fyrtio dov per år och det kan vi bara inte stå ut med… 😉


Hur många klövvilt brukar jägarna lyckas fälla per år?

Om jag räknar rätt så finns det ett ekonomiskt incitament att fälla upp till 44 klövvilt per år.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Arvid0  
#755892 Östra småland, 320 kr/ha.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Vante  
#755904 Äljsoppa i byn brukar de kosta här. 😀
Jo det är 15 år sedan någon betalade jakt arrende till mig alls in på angiven konto.
Senast redigerad av Vante lör 16 apr 2022, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kostnad jaktarrende

Sjögården  
#755917
alias skrev:
Sjögården skrev:Har massor av dov, en del kron och gris men inga rådjur och enstaka älg på besök.
Ihop med grannen sammanhängande jaktmark på 350 ha.
Har valt att prioritera stor avskjutning så har valt ett snällt jaktarrende på 150 kr per ha med återbetalning på max 50 kr per ha i form av en bonus med 400 kr per klövvilt. Allt exkl.moms
Hade nog kunnat få 300 kr per ha hur lätt som helst men då hade det bara blivit några fina hornbärande hjortar skjutna och allt annat kvar.
Här dubblar sig dovhjortstammen vart tredje år om vi inte skjuter av mer än fyrtio dov per år och det kan vi bara inte stå ut med… 😉


Hur många klövvilt brukar jägarna lyckas fälla per år?

Om jag räknar rätt så finns det ett ekonomiskt incitament att fälla upp till 44 klövvilt per år.

MVH
Alias

Stämmer utmärkt, på tre år har avskjutningen varit ca 125 klövvilt.
10 gris, 10 kron, 1 älg och resten dov, mest hind och kalv.
Det fungerar som avsett.
Trots detta strömmar det in dov från alla håll då de flesta kring mig skjuter några troféer och nöjer sig med det.
Går nog att skruva lite till på modellen men vill gärna jobba med lokala vardagsjägare som nyttjar tillfällena hela jaktperioden.
Grödskadorna är enorma i området, det går i princip bara att odla vall och rågvete.
Och vallskördarna har minskat med minst 30 % under senaste 10 årsperioden.
På arrendena där jag inte har kontroll på jakten är det snart inte lönt att bruka överhuvudtaget.
Tallskogen är skapligt orörda men granplantorna blir hårt tuktade av dov och kronviltet barkar granskogen från 15 årsåldern.
Så nog behövs incitamentet… 😉

Avatar Fallback

Re: Kostnad jaktarrende

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755921 Sveriges jakt- och markägarförhållanden och arrenden är otroligt olika runt i landet ser man. Otroligt olika förutsättningar.

Mora/Orsa-området.
50kr/ha tar jag. Och rätterna är 50 ha/st. Då får man vara med på älgjakt plus att man kan jaga annan licensjakt som björn (är en enskild jakt), bäst man vill.
Kron finns det på vissa områden och våra VVO:n är mellan ca 10000-20000ha (oftast uppdelat på 3-5 trakter med oftast någon mil mellan trakterna. Bynära, en bit bort, en bit lite längre bort, långt bort) där man får gå ut fritt på småvilt. Toppjakt är det fint att bedriva fritt över tusentals hektar. Åkerjakt är väldigt lite och ofta svårt/farligt (inne i byarna).
Det som behöver jagas mest är väl egentligen björn och varg då klövviltet lider hårt. Kommande två månader sker ju björnmassakern på älgkalv då kanske 1/3-del kan ryka sen sköter vargen hälften av det som blir kvar om det är vargrevir.
Vid förra årets toppbrottsinventering hittade hunden en köttfärgad björnmocka med älgkalvsklöv i.
En del arrendatorer tycker det är dyrt och en del av mina skulle utan vidare betala 10 gånger mer, det har jag dialog om. Men oförrätter och skitprat i jaktkojorna har också ett pris och allt är inte pengar här i livet. Alla rätter är inte utarrenderade ens, utan den marken ligger "gratis" i VVO:ts markbank så att vi solidariskt kan skapa jakträtter till människor med skäl men utan egna arrendemöjligheter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).